A legtöbb hibát gyermekkerékpár vásárlásakor követjük el: ökölszabályok új bringa vásárlásához

Egy jó bringa nem olcsó, de megéri a befektetést. Kakuk Andrást, a Mozgásvilág ügyvezetőjét és Benecz Ferenc terepkerékpáros outdoor szakértőt, újságírót kérdeztem arról, mire kell figyelnünk kerékpár vásárláskor.

Hogyan vegyünk biciklit
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Bringázni jó, kerékpárt vásárolni azonban nem egyszerű. Ezt a saját bőrömön tapasztaltam meg: néhány évvel ezelőtt, amikor bringát akartam venni magamnak, már arra az egyszerűnek tűnő kérdésre sem tudtam egyértelmű választ adni, hogy milyet. Végül, hosszú hetek és rengeteg segítség után sikerült választanom magamnak egy jó biciklit, amit azóta is nyúzok. Az okos ember más kárán tanul, tartja a mondás. Én azonban tavaly nem bizonyultam túl eszesnek, és az összes hibát elkövettem, amikor a kislányomnak vettem bringát. 

Hogy mik ezek a hibák, és hogyan tudjuk magunknak kiválasztani a legjobb kerékpárt, arról Kakuk Andrást, a Mozgásvilág ügyvezetőjét és Benecz Ferenc terepkerékpáros outdoor szakértőt, újságírót kérdeztem. 

Mi a legfontosabb szempont, amikor kerékpárt veszünk magunknak?

- (B. F.) - Mivel számos kerékpártípus létezik, vásárlás előtt először is azt kell tudnunk, mire szeretnénk a bringát használni. Ahhoz, hogy az igényeinknek megfelelő kerékpárt ki tudjuk választani, és a választásunk jó legyen, először azt kell pontosan meghatározni, hova, hol, mire fogjuk használni. A következő lépés az, mennyi pénzt szánunk a biciklire. A kerékpárok árfekvése nagyon különböző: az ár tükrözi a felszereltségi szintet, a minőséget, és persze a márkát is meg kell fizetni.

- (K. A) - Ha megkérdezünk valakit, saccolja meg, mennyibe kerül ma egy kerékpár, az emberek túlnyomó része 80 ezer forint körüli összeget mond. Az igazság azonban az, hogy egy középkategóriás bicikli ára 400 ezer forint körül kezdődik. Általánosságban elmondható, hogy egy bicikli annál jobb, minél drágább. Érdemes rászánni a pénzt, ha azt szeretnénk, hogy a biciklizés élmény legyen, és jókat akarunk bringázni.

- (B. F.) - Míg autóvásárlásnál gyakran szakértőnek hisszük magunkat, a kerékpár esetében ez nem így van. Míg az emberek többsége egy autó esetében gond nélkül bekategorizálja a minőséget az árfekvés alapján, a kerékpárok esetében ez nem sikerül. Egy kerékpár több részből épül fel, melyek minősége és kidolgozottsága kisebb-nagyobb mértékben befolyásolják a komplett kerékpár árát. Csökkenő sorrendben nagyjából így lehet ezeket besorolni: váz, (teleszkóp)villa, kerekek, hajtás, fékek és az egyéb alkatrészek. Ezeknek az alkotórészeknek a minősége és ezáltal az áruk is széles skálán mozog. Ebből következik, hogy két hasonlónak tűnő kerékpár között drasztikus árkülönbség lehet csak azért, mert egy vagy több alkatrésze más minőségű, más kidolgozású.

Általánosságban elmondható, hogy minél olcsóbb egy alkatrész - ezáltal maga a kerékpár, annál nagyobb a tömege, és annál sűrűbben jelentkezhet szervizelési igény. Nehezebb megfelelően javítani, és rosszabb a komfort, a biciklizési élmény. Viszont a drágább, jó minőségű, teljesítményorientáltabb alkatrészek karbantartási igénye és költsége egy bizonyos szint után megnövekszik. Hiszen minél jobban a teljesítményre van valami kiélezve, annál precízebb és érzékenyebb is.

Ez azt is jelenti, hogy minden esetben szaküzletből válasszunk biciklit?

- (B. F.) - Így van. Bringát szaküzletből vásároljunk, ahol szakértő személyzet is rendelkezésre áll. Segítségünkre vannak abban, hogy megfelelő típust válasszuk magunknak, ha tanácstalanok vagyunk, vagy nem jól mérjük fel az igényeinket. Sokan beleesnek például abba a hibába, hogy városi közlekedéshez mountain bike kerékpárt vásárolnak, mert azt gondolják, oda robusztus felépítésű bringa, vastag kerekek kellenek. Sok olyan szaküzlet van, ahol tesztelhetjük is a kiválasztott biciklit, akár egy napra is elvihetjük, és kipróbálhatjuk, érdemes ilyet keresni. A hozzáértő személyzet nemcsak a típusban, de a megfelelő méret kiválasztásában is támogatást jelent. A testalkatunkat, testtömegünket figyelembe véve beállítják a biciklit, hogy biztonságosan tudjuk használni, és a későbbiekben visszamehetünk a szaküzletbe, hogy a szükséges karbantartási munkákat elvégezzék.

- (K. A.) - Manapság elterjedőben vannak a katalógusmárkák. Ez első látásra nagyon kedvezőnek tűnik, mert rendkívül kedvező áron, online, szinte a gyárból lehet kerékpárt rendelni. De ha valaki nem ért hozzá, nagyon mellényúlhat, és rendkívül nehéz lesz visszacserélni a biciklit. Mindenképpen azt javaslom én is, ha nem értünk a bringákhoz, mindenképpen sétáljunk be egy szaküzletbe.

Hogy válasszunk helyesen gyerekbiciklit?

- (K. A.) - Úgy látom, a vásárlók itt követik el a legtöbb hibát. A két legfontosabb szempont, hogy a bicikli könnyű legyen, és olyan felszereltséggel rendelkezzen, hogy a gyerek tudja használni. 4-8 éves korban használható biciklire például teljesen felesleges a váltó: a gyerekek nem fogják használni. Nem kell rá a nagy teleszkóp sem, mert nélküle sokkal könnyebb a bringa, és kevesebb a szervizigénye. Fontos, hogy olyan fékkar legyen rajta, amit a gyerek elér, meg tudja fogni. A gyermekkerékpáron legyen kicsit szélesebb a gumi, és nem is kell nagyon keményre felfújni.

Fontos tudni, hogy egy jó gyerekkerékpár 100 ezer forintnál kezdődik. Sok szülő nem szeretne ennyit kiadni, mert az is tény, hogy a gyerekek hamar kinövik a biciklit. Mégis azt mondom, érdemes rá több pénzt szánni. Egy jó bringával a gyereknek nagyobb esélye van arra, hogy megszeresse és élvezze a biciklizést, míg egy nehéz és bonyolult kerékpár, amivel esik-kel, elveszi a kedvét. Nem elhanyagolható szempont, hogy a gyerekbicikliket használtan igen jó áron el lehet adni, nagy a kereslet irántuk. Bátran választhatunk a gyereknek másodkézből is, ami megfelel a fenti feltételeknek.

Mik azok a kiegészítők, amiket a biciklivel együtt feltétlenül vegyünk meg?

- (K. A.) - A KRESZ előírja a kötelező tartozékokat, és ezek rajta is vannak a kerékpáron. Ezek nélkül nem is lehet biciklit értékesíteni. Legalább egy keréken két bíborszínű macskaszem, elöl-hátul piros macskaszem, csengő, elöl-hátul lámpa.

Ha lakott területen kívül, 40 km/h-s sebesség felett használjuk a biciklit, kötelező a sisak. Lakott területen kívül éjjel és korlátozott látási viszonyok esetén kötelező a láthatósági mellény. A kerékpárral együtt illik venni egy kerékjavító szettet, pumpát, pótbelsőt, kerékpárszerszámot (kulcsot). És mindenképpen javaslom annak, aki biciklizésre adja a fejét, hogy tanuljon meg legalább gumit cserélni.

- (B. F.) - Mindegy, milyen gyorsan tekerek, és azt hol teszem, a sisak viselése életet menthet, így én azt javaslom, aki bringát vesz, vegyen sisakot is. Én még akkor is felveszem a sisakot, ha a szomszéd utcába, a boltba ugrok le. Nélküle már meztelennek érzem magam.

- (K. A.) - A szülők általában megveszik a gyerekeiknek a térd- és könyökvédőt. Nekem három gyerekem van, és megmondom őszintén, nem adtam rájuk. Zavaró, kényelmetlen. Nem vagyok annak híve, hogy túlóvjuk a gyereket. Feleslegesnek tartom.

Milyen a jó biciklisöltözet?

- (B. F.) - Bármilyen ruhában elkezdhetünk bringázni, a technikai ruházat azonban nagyobb komfortérzetet ad. Persze nem kell egyből a televízióban közvetített profi kerékpárversenyeken látható öltözékre gondolni. Szerencsére ma már igen széles a kínálat a technikai ruházatokból, így a lezser, hétköznapi ruhákhoz hasonlító kerékpáros-öltözettől a testhez álló, logókkal és feliratokkal ellátott ruhákon át sokfélét találni. Ezek a ruhák gyorsan száradnak, nem büdösödnek, szélálló változatban is kaphatóak, és nagy mozgásszabadságot adnak.

Az egyik legfontosabb tartozék a biciklizár. Milyet válasszunk?

- (K. A.) - A jó biciklizár egyetlen ismérve, hogy olyan, ami megakadályozza, hogy eltolják a bringádat. A jó biciklizár, ami biztonságot ad, drága - 20-30 ezer forint -, de ezt a biztonságunk érdekében meg kell fizetni. Megint csak oda kanyarodunk vissza, hol és mire használom a bringát. Ha a biciklit csak néhány percre zárjuk le, és ez idő alatt is szem előtt van, megfelel egy egyszerű sodronylakat is. Ezek azonban nem alkalmasak arra, hogy hosszabb időre magukra hagyjuk a biciklit. A hajtogatható lakatok, hatalmas láncok, az U-lakat alkalmas arra, hogy nyugodtak legyünk a kerékpárunk biztonságával kapcsolatban, de muszáj megjegyeznem, hogy lényegében minden lakat átvágható, minden bringa elvihető.

Milyen karbantartási munkákra számíthatunk?

- (B. F.) - Ez nagyban függ attól, hol és mennyit használjuk a kerékpárt. Teljesen más a karbantartási igénye az alkalomszerűen használt, és egy minden hétvégén, időjárástól függetlenül elővett kerékpárnak. Megint más a szervizigénye egy olcsó, hobbi felhasználású bringának és egy teljesítményorientált modellnek. Erről vásárláskor érdemes beszélni, meg kell ismerni a biciklit, van-e olyan alkatrész, ami nagyobb odafigyelést igényel.

Amit mindenki meg tud tanulni, és könnyedén maga is meg tud csinálni, az a lánc karbantartása. A lánc tisztán tartásával és olajozásával megnöveljük a lánc élettartamát, és bringázási komfortunkat is növeljük.

- (K. A.) - Fontos szabály: ha egy hetet állt a bringa, fújjuk fel a kereket, mielőtt elindulunk. Ha esős, saras időben használjuk, akkor legalább a láncot töröljük le, és olajozzuk meg, mert az hamar el tud rozsdásodni. Egy-egy esős-latyakos bringázás nem árt, de ha nagyon sáros helyeken használjuk a biciklit, akkor rendszeresen vigyük szervizbe.

Beszéljünk az autóra szerelhető kerékpártartókról. Melyiket javasoljátok?

- (B. F.) - Mindegyiknek van előnye és hátránya is. A tetőre szerelhető kerékpártartó drasztikusan növeli az autó fogyasztását, és elég nehéz rá felhelyezni a bicikliket. Előnye, hogy annyi kerékpárszállítót vásárolhatunk meg, amennyire valóban szükségünk van: akár négy bringát is szállíthatunk így. További kedvező tulajdonsága, hogy a tetősínen kívül nincs szükség egyéb technikai felszerelésre az autónkon.

A vonóhorogra szerelhető biciklitartó kényelmes megoldás. Nem kell nagyot emelni, könnyebb a kerékpár felhelyezése. Akár négy biciklit is szállíthatunk egyszerre, ez a típus viszont elég ritka, főleg a két, illetve három kerékpár szállítására alkalmas változatok terjedtek el.

Ha ezt választjuk, arra nagyon kell figyelnünk, ha a kerékpár az autó lámpáit vagy a rendszámot kicsit is eltakarja, akkor át kell helyeznünk a hátsó rendszámtáblát a kerékpárszállítón kialakított rendszámtartóba, vagy kiegészítő lámpát és kiegészítő rendszámot kell felhelyezni. A takarást szó szerint kell érteni, az sem szabályos, és büntetést ró maga után, ha a küllők között látszik, hogy indexelünk. Ha nem szeretnénk minden alkalommal áthelyezni a rendszámot, a szállítóhoz való, úgynevezett szürke rendszámot igényelhetünk az okmányirodában.

Ha nincs vonóhorog az autón, és nem szeretnénk felszereltetni, választhatjuk a hátsó ajtóra szerelhető kerékpártartót. Ez azonban csak egyes gépkocsitípusoknál megoldás. Könnyen rögzíthető szállítóról van szó, a bringákat kissé magasabbra kell emelni, mint a vonóhorgos változatnál, de még mindig nem annyira, mint a tetősínes szállítónál. Hátránya viszont, hogy nem variálható, hány biciklit szeretnénk vele szállítani (minimum kettőt, maximum négyet), kicsi a terhelhetősége, és autócsere esetén ritkán lehet átszerelni az új autóra.

Fotók: Getty Images Hungary

Tavasszal sokan gombászni is megindulnak, nem csak bringázni. Ezekre figyeljetek!

Ökölszabályok kezdő gombászoknak: szedj le minden lófüttyöt, csak ne akard megenni!

Megyeri Sára mindent elmond a kezdő gombászoknak arról, mire figyeljenek, mit szedjenek le, és főleg: mit ne.

Elolvasom
Ezt is szeretjük