Auksz Éva: "Minden sikeres férfi mögött egy erős nő áll! A háttérben állunk mindig!"

A József Attila Színház Valami bűzlik című zenés vígjátékában Auksz Éva és Fila Balázs először dolgozik együtt.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A József Attila Színház 2021. szeptember 18-án mutatja be a Grammy-díjas zeneszerző, Wayne Kirkpatrick és a sikeres szerzőpáros Karey Kirkpatrick és John O’Farell Valami bűzlik című musicaljét. A darabot Szente Vajk rendezi. 

A József Attila Színház a 2021-es évadtól kezdve újra társulati rendszerben működik. Auksz Éva és Fila Balázs a Valami bűzlik Broadway-musical ősbemutatójában dolgozik először együtt. 

- A Valami bűzliket nem ismerik a nézők. Ti miért szerettétek meg? 

A. É.: Szerintem mind a kettőnknek nagyon szép karakterlehetősége van az előadásban. Balunak a legizgalmasabb, hisz ő személyesen Nostradamus unokaöccsét játssza. Már ezért is érdemes megnézni a Valami bűzliket. Ha valaki számára ez nem elég vonzó, de szereti az irodalmat és Shakespeare-t, akkor felhőtlen szórakozásban lesz része. Ha a gyermekével jönne, akkor kicsit készítse fel Shakespeare korából és személyéből, mert különben nem érti a poénokat. Feltétlenül kell egy alapműveltség a Valami bűzlik megértéséhez, de ez szerintem minden színházba járóban megvan. Nagyon-nagyon fogják szeretni. Egy felhőtlen két órára, egy szívjóság-előadásra számíthat, aki jegyet vált.

auksz-eva-batch

Visszatérve a karakteremre: egy olyan nőt alakítok benne, aki az 1600-as években egy író felesége, aminek köszönhetően biztos az éhhalál. Így Bea elhatározza, hogy elmegy dolgozni. Persze sok lehetősége egy nőnek akkoriban nem volt. Így férfiruhába bújva próbálja ki magát újabb és újabb feladatokban, amit most nem lőnék le, de ígérem, nagyon vicces. Ugyanakkor az komolyabb és előremutatóbb gondolat, ami a karakter szándékai mögött húzódik: igenis, a nőknek is van létjogosultságuk munkaerőként, érnek annyit, mint a férfiak. 

- A magánéletben is szüfrazsettalkat vagy? 

A. É.: Annyira nem, mint Bea. Én is megtalálom a dolgok lényegét, és szeretek a mélyére nyúlni, alámenni a felszínnek. Az általam megfogalmazott karakter számára ellenben nincs határ. 

F. B.: Ha valaki ott akar lenni a musical műfaj születésénél, és meg akarja tudni, hogy mitől lett oly sikeres, akkor mindenképp nálunk a helye. Tulajdonképpen mi egy kicsit belesünk egy üveggömbbe, illetve kapunk egy jósgondolatot arról, miként indult világhódító útjára ez a műfaj. 

fila-balazs

A. É.: Azon túl, hogy a musical születését megmutatjuk, elég nagy fricska ez az előadás a műfajnak. Szerintem, aki szereti a musicalt, azért, aki nem, azért jöjjön el megnézni, mert akkora fricskát kap a zenés műfaj, hogy az elképesztő. Saját magát gúnyolja ki, rúgja fenéken, és közben pedig tökéletesen működik, és hat a musical. 

- Említetted, Évi, hogy az előadás megértéséhez elengedhetetlen az alapműveltség. Ez szerinted általánosan jellemző erre a kissé bugyutának tartott műfajra? 

A. É.: Ne viccelj már, nagyon. Szerintem ennek több mondanivalója van, mint minden musicalnek. Bármennyire is vicces, könnyű, nevetős estét ígérünk a nézőnek, ez az előadás jóval több. Megdolgoztatjuk a szívet és az agyat. Ez a darab nagyon jól működik. Nagyon jó a könyv és a zene. Mi például mindig nézzük egymást a nézőtérről. Ez pedig sokat elmond. Úgyis tartják: ha egy próbafolyamat alatt a színészek nem a büfében ülnek, hanem a nézőtéren vannak, akkor az garantált siker. Balu szólójára pedig mindig kiültünk. 

valami-buzlik2
Fotó: Kállai Tóth Anett

- Amikor először láttam ezt az előadást New Yorkban, akkor nekem abszolút Ben Shaggem volt a negatív karakter, aki Évi, a te férjed. Én Shakespeare-t csíptem. Annak ellenére, hogy plagizál. Bár nagyon cselesen csinálja, és valljuk be, a Shaggem fivérek idősebbike sem túl korrekten jut hozzá az információkhoz. Szerintetek ki a negatív karakter ebben az előadásban?

A. É.: Szerintem senki. Pont azt érzem, és azért szeretem ezt a darabot, mert tükröt tart az emberi gyarlóságnak, ugyanakkor senki sem negatív. Kicsit irigy vagyok, kicsit megpróbálok manipulálni, és úgy hozzájutni valamihez, hogy az nem teljesen tiszta. Szerintem ezek nem feltétlen negatív tulajdonságok, valljuk be: ilyen az ember. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

- Mi a te gyarlóságod? 

A. É.: Nekem nincs. Nem tudom, fura, Bea mindig mindent előre akar lendíteni. Na jó, kicsit hazudik, mert férfiruhában dolgozik, de ennyi. 

F. B.: Minden emberi típus fellelhető az előadásban. Évi, azaz Bea a tipikus példája, hogy minden sikeres férfi mellett egy erős nő áll. 

A. É.: Nem mellett… mögött! A háttérben állunk mindig. 

F. B.: Folyamatosan tolja a szekerét, és hisz benne. Ben ezért tud meglépni dolgokat, még ha botlik is. Én mint Nostradamus: valaki, aki nem olyan jó abban, amit csinál, egy sikeresebb, nagyobb ember - jelesül a nagybácsim - árnyékában próbál lavírozni, és túljut minden nehézségen. Shakespeare pedig tipikus példája annak, hogy a folyamatos siker hogyan deformálja a személyiséget. Nárcisztikussá válik. Például a bírósági tárgyaláson, az előadás végén mutat némi emberséget. 

A. É.: Persze, mert így a konkurenciától megszabadul. Ez sem érdekmentes cselekedet. 

valami-buzlik1
Fotó: Kállai Tóth Anett

- Szabó Mátéval már mind a ketten dolgoztatok, de nem itt. Egy új szín, egy új energia hogyan befolyásol benneteket a próbaidőszak alatt? Vagy van „idő” észrevenni a kolléga egy-egy új aspektusát? 

A. É.: Iszonyú inspiráló egy rég nem látott kolléga, azaz energia. Ettől szárnyra kapsz. Dicséred, szereted, nézed, amit a munkatársad csinál, ugyanakkor te is megpróbálsz valami újat mutatni. 

F. B.: Nem tud mindig, minden előadás elszállni, de vannak olyan pontok, amikor úgy és olyan emberek találkoznak, akik emelik egymás energiáját, és megtörténik a csoda. Mindenki nagyon akarja, ezáltal az előadás valami olyan ízt és színt kap, ami miatt átszáll az a bizonyos angyal… ez az előadás erre hajaz most. 

Szereposztás 

Ben Shaggem: Feke Pál
Will Shakespeare: Szabó Máté
Kenny Shaggem: Blazsovszky Ákos
Bea: Auksz Éva
Nostradamus: Fila Balázs
Portia: Kovács Gyopár/Kulcsár Viktória
Jeremiás testvér: Chajnóczki Balázs
Dalnok/Bíró: Cseh Dávid Péter
Shylock: Quintus Konrád
Lord Clapham: Botár Endre
Robin: Horváth Sebestyén Sándor
Peter Quince: Lukács Dániel
Tom Snout: Bergendi Áron
Snug: Brunczlík Péter
Helena: Zsitva Réka
Miranda: Szucskó Noémi

Nemcsák Károly a József Attila Színház kulisszatitkairól

Nemcsák Károly 2011 óta a József Attila Színház igazgatója, tíz év alatt a nézők körében népszerű, sikeres darabokat bemutató színházat igazgat. 2021-ben újabb ötéves megbízatást kapott az intézmény irányítására. Soós Andreának a Femina podcastjában a teátrum kulisszatitkairól és a 2021/2022-es évadról is mesélt. 

Nemcsák Károly: "Nem azért maradunk a színészbüfében, hogy leigyuk magunkat! A kollégáink a pszichológusaink is"

Nemcsák Károly a József Attila Színház kulisszatitkaiba is betekintést enged a Femina podcastjában.

Elolvasom
Ezt is szeretjük