Egy szoknya, egy nadrág a József Attila Színházban: legendás szerepben mutatkozik be Horváth Sebestyén Sándor
A József Attila Színház Egy szoknya, egy nadrág című zenés vígjátékában Horváth Sebestyén Sándor alakítja Sósvári Pétert.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egy szoknya, egy nadrág - ziccerszerep, minden férfi színész álma, hisz egyszerre mutathatja meg a benne rejlő „macsót” és a komikai vénáját is. Ez utóbbinak elengedhetetlen kelléke egy piros cipő. Amolyan diplomatasarkú, de úgy tűnik, még ez is kihívás egy vérbeli férfi számára. 

A József Attila Színház 2021. szeptember 11-én mutatja be Barabás Pál Egy szoknya, egy nadrág című zenés vígjátékát. Sóvári Péter ünnepelt színész és a kezdő Pintér Ibolya szerelméről nincs, aki ne hallott volna, a legendás filmet, amelyben Sóvárit Latabár Kálmán alakítja, számtalan színpadi előadás követte. Barabás Pál filmforgatókönyvét ezúttal zenés színpadra Frenkó Zsolt dolgozta át, a zenei anyagot Fényes Szabolcs dalaiból Gém György állította össze, a darabot Bodrogi Gyula rendezte, Sósvári Pétert pedig Horváth Sebestyén Sándor játssza. 

egy-szoknya-egy-nadrag2
Fotó: Kállai Tóth Anett

- Minden férfi színésznek kihívás volt, van, lesz, ha nőt kell játszania. Ennek egy nagy részét a magas sarkú cipő teszi ki, de volt már rá példa, hogy más szerep kedvéért abban kellett fellépnem. Ennek köszönhetően „csak” fel kellett eleveníteni az emlékeim. A szoknyában való leülés, felállás viszont továbbra is rejtély számomra. Azt a hölgyek hogy tudják olyan könnyed eleganciával megtenni? 

- Törökülést már próbáltad?

- Áááááá… dehogy. Untig elég egy székre leülni és anélkül felállni, hogy rálépnék a szoknya aljára. 

- Akkor a nagyfokú koncentráción túl, mi segít a nővé válás útján estéről estére? 

- Az egész: a smink, a paróka, a cipő és a szoknya. A főiskolán, érdekes mód, nem tanítják, hogy mire számíts, ha ilyen kihívással találkozol a pályád során. Meglepő módon, én már akkor kipróbáltam a „csajoskodást”. Az egyik vizsgán be kellett ugranom a Cseresnyéskertbe. Amellett, hogy nagy kihívás, nagyon jó lehetőség, hisz a megszokottnál jóval nagyobb ceruzavonásokkal tudom megrajzolni a karaktert. Mindemellett azt fontos kiemelni, hogy az Egy szoknya, egy nadrágban egy férfi színész játszik nőt, tehát Sóvári Péter játssza a nőt, nem én. Érted mire gondolok? Karakter a karakterben. 

egy-szoknya-egy-nadrag1
Fotó: Kállai Tóth Anett

- Azt mondod: nagyobb ceruzavonások? Kikből merítkezel ilyenkor? Család? Ismerősök? 

- Minden pillanatban figyelem az embereket, akár séta közben vagyok, akár a buszon ülök. Folyamatosan gyűjtöm a karaktereket, mozdulatokat, mozgásvariációkat. Voltaképp egész nap „benyomásokat lopok” a környezetemből. Éppen ezért bizton állíthatom: minden férfiban van egy csepp nő, és fordítva: minden nőben megbújik a férfi. Színészként a saját női oldalamat igyekszem megtalálni és kidomborítani.

- A férfiakban lévő feminitást rejtegetni kell, vagy épphogy vagány, ha egy pasi is fel tudja vállalni a lágyabb vonásait, fájdalmait, könnyeit? 

- Tart már ott a világ, hogy bátor dolog egy férfinak is elsírnia magát, ha fájdalom éri, és nem rejtegetni azt. Egy férfi is lehet érzelmes, és vállalnia is kell. Nem kell mindig „macsónak” lenni. Én már csak tudom, hisz én sem ez utóbbi alkat vagyok. Jó, ha nem kell rejtegetned önmagad. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Egy szoknya, egy nadrág a József Attila Színház színpadán!

Könnyed, őszi zenés vígjátéknak ígérkezik az előadás, melynek rendezője a biztosíték arra: szem nem marad szárazon. A József Attila Színház Örökös tagja, Bodrogi Gyula veszi kézbe ezúttal a „karmesteri pálcát”.

Bemutató: 2021. szeptember 11. 

Részleteket az előadásról itt találsz.

Jegyek online kaphatók!

Promóció

- Az a hír járja, hogy melósan próbálsz, sokféle utat jársz be, mire megtalálod a végső karaktert. 

- Igen, ez így van. Egyrészt, ahogy már említettem, figyelem az embereket, ez sokat segít. Az olvasópróbán megismerkedem a szöveggel, a művel. A rendelkezőpróbák alatt alakulnak ki a karakterek alapjai és az előadás fő vonalai. Az Egy szoknya esetében kronologikusan haladtunk, ami sokat segített az építkezésben - főleg a második felvonásban, ahol a férfi és női énem között ugrálok.

Tehát Sóvári Péter élvezett elsőbbséget, és utána kellett kialakítani a Sóvári Péter által megformált nőt. Lassan indulok be, mert minden oldalról szeretem körbejárni a szerepet, és csak utána tudom megtalálni a célig vezető utat. Szerintem a színész munkájának nagyon nagy része otthon történik. Én például utánaolvasok a kornak, a szövegkönyv felett ötletelek, jegyzetelek. Hangosan felolvasok részeket, amelyek továbblendítenek egy-egy problémán vagy elakadáson.

- A Valami bűzlik esetében kicsi, ám annál fontosabb a karaktered. 

- Ott jóval könnyebb dolgom volt, hisz Shakespeare korabeli történetről van szó, így a felkészülés sokkal könnyebben ment, de nyilván, ha nem egy ennyire „ismert” személyiségről lenne szó, elkélne a kutakodás. 

egy-szoknya-egy-nadrag3
Fotó: Kállai Tóth Anett

- A Szibériai csárdás a következő premiered, aminek nyíregyházi ősbemutatóján Petheő Zsigát adtad, később Győrben is ezt a bolondos katonát alakítottad, itt azonban Hargitai Iván Héricz újságíróval bízott meg. Nyilván, ennek köszönhetően, újra kell tanulnod az előadást…

- Zsiga nagyon a szívemhez nőtt, picit csalódott vagyok, hogy el kellett tőle búcsúznom, de ez is egy tök jó kihívás.  Megmondom, az interjúkat nem nagyon kedvelem - ezt te tudod a legjobban -, úgyhogy az újságírók azon szegmensének tartok tükröt, akiket egyértelműen a pióca kategóriába sorolhatunk. Aki belemászik az interjúalany aurájába, és nem veszi észre magát. Most ezt gondolom Hériczről, de messze a bemutató, még bármi lehet.

- A korábbi előadás emlékét ilyenkor automatikusan törlöd? 

- Iván koncepciója és világa teljesen más, és elsősorban rá, illetve a partnereimre koncentrálok. Teljesen felülírható a korábbi élmény, ettől csodálatos a színház. 

egy-szoknya-egy-nadrag4
Fotó: Kállai Tóth Anett

- Ha Omniáról és Fülöpről kérdezlek, akkor is ilyen szűkszavú maradsz? 

- Ó, akkor nem. Ők a cicám és a kutyám. Mind a ketten lelencek, akik maguk választottak gazdájuknak. Szerelem volt első látásra. Róluk bármennyit mesélek. Omnia 13 éve van velem, élet-halál között találtam, és a macskaszőr-allergiám ellenére vettem magamhoz, amit a szeretetén túl azzal hálált meg, hogy kigyógyított az allergiámból. Fülöp három éve szegődött mellém, és választott ki minket családjául. Képzeld, gyerekkoromban a guppihalaktól a tengerimalacon át a kakaduig mindenféle állatom volt. Utóbbit édesapám állatorvos ismerősétől kaptam, de a környék csak egy napig bírta a rettenetes hangot. 

- Miért nem lettél állatorvos? 

- Mert utálom, ha szenvednek. Az állatorvosnál be sem kísérem a kutyámat, mert rosszul leszek. Már rájöttek az orvosok is, hogy az kész katasztrófa, ha én is bent vagyok egy vizsgálaton. 

- És a színpadon szenvedő kollégákat nem sajnálod? 

- Emberorvos sem lettem. Látod? De ők nem szenvednek, élvezik, hogy dolgozhatnak. 

Horváth Sebestyén Sándort a József Attila Színház következő bemutatóiban sorra láthatja a közönség. 

Szereposztás 

Sóvári Péter, színész: Horváth Sebestyén Sándor
Gróf Borsay Ubul: Zöld Csaba
Pintér Ibolya, színésznő: Kulcsár Viktória
Kálmán, főrendező: Ujréti László
Kamilla, öltöztetőnő: Kocsis Judit
Portás: Lukács Dániel
Dulcinea Juares, spanyol özvegy: Fehér Anna
Boy: Németh Krisztián Róbert/Zsitva Máté
Újságíró: Resetár Dániel

Nemcsák Károly a József Attila Színház kulisszatitkairól

Nemcsák Károly 2011 óta a József Attila Színház igazgatója, tíz év alatt a nézők körében népszerű, sikeres darabokat bemutató színházat igazgat. 2021-ben újabb ötéves megbízatást kapott az intézmény irányítására. Soós Andreának a Femina podcastjában a teátrum kulisszatitkairól és a 2021/2022-es évadról is mesélt. 

Ezt is szeretjük