Hogy kerüld el a terhességi súlytöbbletet, miközben mindent megadsz a babának? Tévhit, hogy kettő helyett kell enni
Mennyit és mit fogyasszon a kismama a terhesség során?

GettyImages-1065793396
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A terhesség kapcsán több tévhit is él. Az egyik legismertebb, amikor az állapotos nőnek "kettő helyet kell enni", azaz mindent el kellene fogyasztania, ami az útjába kerül. A szülők és gondoskodó rokonok ilyenkor jól megpakolják a kismama tányérját, aki nemcsak a levesből és főételből, de a desszertből is dupla adagot fogyaszthat.

Érthető, ha a terhesség során a szervezetben lezajló folyamatok több energiát igényelnek, ami miatt megnövekszik a kismama étvágya, de ez még nem jelenti azt, hogy a kilenc hónap alatt két embernek megfelelő ételmennyiséget kellene fogyasztania. A mennyiség helyett a minőségre érdemes inkább figyelni, hiszen a fejlődő magzat tápanyagforrását az anyai szervezet biztosítja, ezért nem mindegy, mit fogyaszt a kismama. A feleslegesen bevitt kalóriák túlsúlyhoz, rossz közérzethez, emésztési panaszokhoz, magasabb vérnyomáshoz is vezethetnek.  

Így kerüld el a túlsúlyt terhesség alatt

A kismamák energiaszükséglete átlagosan mindössze 15%-kal nő a várandóssága előttihez viszonyítva. Ez azt jelenti, hogy a várandósság ideje alatt bőven elég, ha napi plusz 300 extra kalóriát visz be a kismama a szervezetébe. Ez lehet egy teljes kiőrlésű rozskenyér zöldségekkel vagy kenőkékkel, három darab főtt tojás, esetleg három darab banán. Mivel csak tápláló ételekből biztosítható a gyermek számára a szükséges tápanyagok mennyisége is, így ne édességből vagy chipszből próbálja a kismama pótolni az energiát.

GettyImages-1165321727

Vitaminok és ásványi anyagok

A vitaminok és ásványi anyagok egy kismama étrendjéből sem hiányozhatnak: kiemelkedően fontos ebben az időszakban a B-, C-,  D-, E-vitamin, valamint a vas, kalcium, cink, jód, magnézium bevitele, ahogy a folsavé is, hiszen ennek szedésével számos magzati fejlődési rendellenesség, például a velőcsőzáródási rendellenesség is megelőzhető. A napi étkezések mellé javasoltak a magzatvédő vitaminok szedése is, akár már a babatervezés időszakában.  

Fehérje és egészséges zsírok

Az értékes fehérjeforrások rendszeres fogyasztása is javasolt, érdemes húsokkal, halakkal, tejjel, tejtermékekkel színesíteni a palettát, ahogy az omega-3 telítetlen zsírsavakkal, amelyek kiemelten fontosak a baba agyi fejlődése szempontjából. Ilyenek például az olajos magvak, halak, olívaolaj vagy lenolaj.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mennyit hízik átlagosan egy kismama?

Optimális esetben - a magasságtól és testsúlytól függően - 9-12 kilogramm súlytöbblet jön létre a terhesség alatt. A szülés alatti súlygyarapodás több dologból tevődik egyébként össze: a baba megközelítőleg 3-4 kiló, a méhlepény nagyjából fél kiló, a magzatvíz további másfél kiló, a méhizomzat egy kiló körüli, a váradósság alatt pedig a vér mennyisége is megnő, ez nagyjából plusz másfél kilót jelent.

GettyImages-1169772577

Érdemes naponta ötször-hatszor kevesebb mennyiséget fogyasztania a kismamának, és lehetőség szerint nem megterhelő, könnyed mozgást beiktatnia a mindennapokba.  

Ihat-e a kismama kávét? Tévhitek a terhességről

Legyen szó étkezéssel kapcsolatos kérdésekről, mozgásról vagy épp szexről a terhesség ideje alatt, rengeteg a tévhit, amelyeket fontos lenne eloszlatni, hogy a leendő anyák ne rágódjanak valós ok nélkül, és ne higgyenek semmilyen félrevezető szóbeszédnek.

Borító- és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük