Miért ne tanuljunk együtt a gyerekkel? Meglepő választ adott az iskolapszichológus
A szülő könnyen szerepkonfliktusba kerülhet a közös tanulás során.
A mai szülőkorú generáció tagjai közül keveseknek van olyan emlékük, hogy édesanyjuk, édesapjuk esténként vagy akár a hétvégén rendszeresen tanult volna velük. Napjainkban azonban nemritkán hallani édesanyáktól, hogy „megírtuk a nyelvtanleckét”, vagy hogy „az egész vasárnap délután elment a házi feladattal”.
Természetesen bizonyos helyzetekben indokolt lehet a közös tanulás, ám megesik, hogy idővel az alkalmankénti segítséget a gyerek már elvárja. Cikkünkben Teveliné Horváth Melinda okleveles pszichológust, iskolapszichológust is megkérdeztük arról, mikor kell, illetve mikor nem ajánlott együtt tanulni a gyerekkel.
Az iskola a gyerek dolga
Vekerdy Tamás gyerekpszichológus előadásaiban és könyveiben nemegyszer hangsúlyozta azt az alaptézist, hogy az iskola a gyerek dolga. Szülőként ezt valóban érdemes észben tartani. A kezdetektől arra kellene szoktatni a gyereket, hogy ő felel az iskolatáska bepakolásáért, hogy a házi feladatot ő kapja, nem a szülő. Neki kell megoldania azt. Ugyanakkor természetesen fontos, hogy a gyerek mögött ott álljon az anya és az apa, akiktől szükség esetén lehet kérdezni, segítséget kérni.
- Szülőként fontos, hogy bátorítsuk és támogassuk az önálló feladatvégzésre a gyermeket. Legyen tisztában azzal, hogy ha segítséget kér, támogatjuk, de nem a mi dolgunk az ő feladatát megoldani. Ha helyette elvégezzük a munkáját, azzal pillanatnyilag úgy tűnik, mintha megoldanánk a problémát, de a célunk az életre nevelés. Most kell megtanulnia a gyermeknek, hogy kitartással és szorgalommal érheti el a célokat, felelősséget kell vállalnia, s ezt a saját feladatok megoldásán keresztül sajátíthatja el - mondja Teveliné Horváth Melinda.
Miért ne tanuljunk együtt a gyerekkel?
Sok alsó tagozatos, vagy akár 5-6. osztályos gyerek szülei tapasztalják, hogy a közös leckeírás idővel közös szenvedésbe csap át. Ha a házi feladat nem izgalmas a gyerek számára, ha unja, feleslegesnek érzi, nyilván nem lesz kedve nekiállni. Ilyenkor húzza az időt, kimegy pisilni, megeszik még egy banánt, vagy iszik még egy pohár narancslevet. A vasárnap délután pedig telik, és megesik, hogy már este 8 óra van, mire kiderül, hogy egyébként még lett volna egy angol-házifeladat is, ami valahogy elfelejtődött. Annak ellenére, hogy csaknem az egész délután a leckék árnyékában telt.
Szerepkonfliktusba kerülhet a szülő
- A szülők szerepkonfliktusba kerülhetnek, ha otthon a tanító vagy a tanár funkcióját próbálják átvenni. Ez a szülő-gyermek kapcsolatra nincs jó hatással. Hasznosabb, ha a szülő biztat, motivál, támogat, mint ha - még az is előfordulhat, hogy rosszul - elkezdi magyarázni, hogyan kell megoldani egy feladatot. Természetesen, ha a gyermek kéri, akkor üljenek le, s próbáljon meg segíteni neki, de ha láthatóan veszekedéssé és erőltetéssé fajul a dolog, akkor többet árt, mint használ a szülői segítség - tette hozzá az iskolapszichológus.
Fontos a motiváció
A legszerencsésebb természetesen, ha a feladott lecke kellően izgalmas, motiválja a gyereket. Vagy ha a tanár nem ad fel házi feladatot, és van elegendő idő a hétvégén közös kirándulásra, kellemes családi időtöltésre. Amennyiben kapott házit, de kedve nincs hozzá, úgy egyéb motivációt érdemes kitalálni annak érdekében, hogy ne teljen közös szenvedéssel a délután. Jó ötlet lehet a felajánlás, hogy ha elkészül a leckével addig, amíg a szülő megfőzi a vacsorát, akkor a délutánba még beleférhet valami számára kedves - közös vagy privát - időtöltés.
- Bárhogy is megy a tanulás, éreztessük gyermekünkkel, hogy szeretjük, és mellette állunk. A szeretetünk nem a tanulmányi eredményétől függ. Biztassuk, hogy kitartóan dolgozzon, értékeljük az erőfeszítéseit. Ilyenkor jól jöhet valamilyen jutalom motiválásként a tanuláshoz - javasolja az iszkolapszichológus.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A szülő a legrosszabb korrepetitor
Vekerdy Tamás szerint „a legrosszabb korrepetitor, gyerekeinek legrosszabb házitanítója mindig maga a szülő. Saját gyerekünk idegesít minket a legjobban lecketanulás közben.” Épp ezért, ha már felső tagozatos gyerekről van szó, és valamilyen tantárgyra való otthoni készülés rendszeresen megterheli a hétköznap estéket, hétvégéket, akkor érdemes elgondolkozni rajta, hogy az adott tárgyból megérné-e heti egy - esetleg két - alkalommal magántanárt fogadni.
- Figyeljünk arra, ha a gyermeknek nehézsége támad a tanulásban, ne minősítsük úgy, hogy azt a személyiségére értse, ne mondjuk, hogy „buta vagy”, hanem az aktuális eredményt minősítsük „ez most kevésbé jól sikerült”. Ilyenkor nagy segítség lehet, ha keresünk egy külső személyt, aki segít neki a tanulásban. A szülői reakciókat sokkal érzékenyebben veszi a gyermek, s a tanulásból konfliktus lesz, akkor könnyebben az önbizalma és a szülővel való kapcsolat rovására mehet a dolog - hangsúlyozza a szakember.
Nézz meg néhány vicces házifeladat-megoldást!
Olyan mókás és kreatív feladatmegoldásokat mutatunk, amelyek a legszigorúbb tanárok arcára is minden bizonnyal mosolyt csalnak.
Jót nevethetett a tanár, amikor elolvasta a házi feladatot: ezek a gyerekek zseniálisak
Nézegess képeket!
Elolvasom(Képek: Getty Images Hungary)
OLVASD EL EZT IS!