Szülés előtti depresszió: a terhesség alatti tartós szorongás közelebbről
Nemcsak a szülés után jelentkezhet depresszió a kismamáknál.

szules-elotti-depresszio
Ez is érdekelhet

Tavaszi nagytakarítás kényelmesen (x)

Könyvajánló – Mazel Tov: Emberek, ételek, élmények (x)

Ünnepeld te is a víz világnapját Budapest legjobb fürdőjében! (x)

Budapest egyedülálló szabadtéri családi játszóparkja újra megnyitja kapuit! (x)

beauty and style

Friss, ragyogó arcbőr, futás után: 5 tuti arcápolási tipp, ha szabad levegőn sportolsz »

Ettől olyan méregdrágák a couture ruhák: megdöbbentő részletek a Diortól »

Az idei év legbájosabb ruhái molett alkatra: van miből ihletet meríteni tavaszra és nyárra »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A szülés utáni depresszió a WHO adatai szerint világszerte a kismamák 13%-át érinti. Noha a depressziós állapot a szülést megelőzően is felléphet, és minden tizedik kismamát érinti, erről indokolatlanul kevés szó esik.

A kismamák rossz lelkiállapotát pedig fel kell ismerni, és segíteni őket a depresszióval való küzdelmükben. A légy boldog, hiszen gyermeket vársz elve nem elegendő vigasz, sőt, ronthat a helyzeten.

A terhesség alatti depresszió tünetei

A terhesség alatti depresszió tünetei gyakorlatilag megegyeznek a hagyományos értelemben vett depresszióéival. A kismama magán, vagy környezete is észreveheti az árulkodó jeleket, melyeket mindenképp komolyan kell venni. Ha nem segít a plusz odafigyelés a környezet részéről, vagy, ha a kismamának nem igazán van kihez fordulnia, akkor érdemes pszichológusi segítséget igénybe venni.

Tünetek

  • Állandó, reggeltől estig tartó levertség.
  • Koncentrálási nehézség.
  • Rendkívüli fáradtság.
  • Elalvási problémák vagy túl sok alvás.
  • A máskor szeretett tevékenységek már nem okoznak örömet.
  • Zavartság, idegesség.
  • Bűntudat, önostorozás, értéktelenség érzése.
  • Étkezési szokások megváltozása.
  • Halál gondolata.

Nem minden depresszió, ami annak látszik

Fontos, hogy a kismama maga is, és a környezete is tisztában legyen azzal, hogy a várandósság alatt a depresszióra nagyon hasonlító lelki és fizikai jelenségek tapasztalhatók, ami normális. A határvonalat nem könnyű meghúzni, mennyit tudhatunk be a terhesség velejárójának, és mi számít már depressziónak. Az Amerikai Pszichiátriai Társaság elve szerint, ha az ember legalább két hétig a fenti kilenc tünetből legalább öt tünettel rendelkezik, valószínűleg depressziós.

A cikk az ajánló után folytatódik

Észben tartandó ezzel együtt, hogy a terhességnek vannak természetes érzelmi és fizikai vonzatai. A kismama egy új élethelyzetbe kerül, ami több addigi szokás megváltozásával jár. Mindemellett aggódik a baba miatt, tarthat a szüléstől. Lehetnek párkapcsolati változások is, melyek feszültséget, szomorúságot okoznak. Anyagi kérdések is felmerülhetnek, melyek frusztrálóak a kismama számára. A fáradékonyság és aluszékonyság, a hangulatingadozás, a gyakori elérzékenyülés, kezdetben az émelygés és hányás miatti kimerültség és főként nagy pocakkal az elalvási nehézségek is ilyen természetes velejárói a terhességnek.

A határvonal meghúzása a depresszió és a terhességgel járó dolgok nehezen viselése között nem könnyű. Talán ott lehet megállapítani, ha a kismamán eluralkodott egy szünet nélküli rossz lelkiállapot, negatív gondolatok ezrei cikáznak a fejében, enni, aludni nem tud, és ez huzamosabb ideig - ahogy az Amerikai Pszichiátriai Társaság is megjelölte -, legalább két hétig eltart.

Akkor sem kell megijedni, ha a terhességi depresszió fennáll. A javulás felé vezető első lépés mindig a felismerés. A környezet támogató, megértő és nem vádló jelenléte, valamint a szakértői segítség sikerrel elejét vehetik a bajnak. A nagy séták, a kismamajóga, a relaxáció, az internetes rémtörténetek helyett pozitív olvasnivalók keresése és a magány kerülése ugyancsak segíthet a terhességi depresszió leküzdésében. Fontos, hogy antidepresszánsokat, homeopátiás szereket orvossal való egyeztetés nélkül szedni nem szabad.

Fotók: Getty Images.

Ezt is szeretjük