Tényleg jó a gyereknek, ha ovisként már írni és számolni tud? A pszichológust kérdeztük

Hátrányai vagy előnyei vannak inkább, ha a gyerek idejekorán megtanul olvasni, írni és számolni?

Oviban írni, olvasni, számolni tanulni
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Bár az első osztály arra való, hogy a kisiskolás megtanulja és elsajátítsa az olvasáshoz, íráshoz, számoláshoz szükséges alapismereteket, mégis a hatévesek többsége úgy lépi át az iskola küszöbét, hogy már rendelkezik valamilyen szinten ezekkel a képességekkel. Sok szülő büszkén meséli, hogy az ő gyerekük négyévesen már szinte folyékonyan olvasott, százig elszámolt, és a nevét már akkor is gyöngybetűkkel képes volt leírni. 

Egyik barátnőm a minap mesélte, hogy az a két tannyelvű általános iskola, amit kinézett a kislánya számára, milyen elvárásokat támaszt már idejekorán a gyerekekkel szemben. Az tud csak bekerülni, aki a felvételin megfelel, aki ebben a korban már tud papíron ezerig számot olvasni vagy 21-től visszafelé számolni. Felmerül a kérdés, jó-e az, ha a kicsire idejekorán ránehezedik a kötelesség és megfelelés súlya?

Kell-e iskolakezdés előtt tanulnia a gyereknek?

Hogyan hat az ovisra a korai megfelelési kényszer vagy éppen a szülői, iskolai nyomás? Kell, hogy ennyi idősen már kívülről fújja az ábécét, és folyékonyan olvasson? Teveliné Horváth Melinda okleveles pszichológust, iskolapszichológust, pedagógust, life coachot kérdeztük a témában.

GettyImages-699084027

- Ma már nem nagyon találkozni olyan nagycsoportos ovissal, aki ne járna iskola-előkészítőbe, vagy a szülő ne tanítaná őt otthon előre. Miben hasznos, és miben káros, ha túl korán ismertetik meg a gyerekeket ezekkel a készségekkel?

- Nagyon fontos, hogy ha saját indíttatásból jön a gyereknek, hogy olvasni vagy számolni próbál és szeretne, akkor ezt a szülő semmiképpen se gátolja meg. Érdemes játékos módon bekapcsolódni a dologba, legyen a szülő is a részese, és inkább játéknak fogják fel a dolgot, jutalmazzák és dicsérjék érte. Semmiképpen se büntessék, s vegyék el a kedvét ezektől a tevékenységektől. Akkor válhat csak hátrányává a gyermeknek, ha a szülő túl komolyan veszi, és szigorúan kontrollálni, javítani igyekszik azt. Ekkor hamar elveszítheti lelkesedését és hitét saját magában. Egy szorongó gyermeknek, akinek nagyobb nehézséget okoz iskolába kerülve az új környezet, kifejezetten jót tehet, és nagyobb önbizalmat, sikerélményt adhat, ha már rendelkezik ezekkel a készségekkel. Így könnyebben képessé válhat átzökkenni a sok változás okozta első osztályos lét nehezebb, kezdeti időszakán - kezdi. 

- Egyáltalán jó-e a gyereknek, ha túl hamar elkezd olvasni, írni, számolni? Nem fog unatkozni az iskola első osztályában?

- Többen vallják azt, hogy kevésbé fogja az iskola első osztályát élvezni a gyermek, ha már odaérkezve tud írni, olvasni, számolni. Akik ebben hisznek, azt gondolják, hogy unni fogja a tanórákat a nebuló. Véleményem szerint a pedagógusok többsége igyekezik manapság már alkalmazkodni, és lehetőség szerint differenciáltan oktatni ezeket a tanulókat - mondja a pszichológus, aki szerint a gyerekek tudásszomja gyakran nagyobb, mint a szülő elvárása. 

- Jóllehet, tanítónőként kezdtem a pályámat, így különösebb erőfeszítés nélkül megtaníthattam volna írni-olvasni a kisfiamat, mégsem szerettem volna ráerőltetni semmit. Ennek ellenére győzött a tudásszomj, és teljesen önállóan az iskola előtti nyáron megtanult olvasni. Számomra is meglepő volt, hiszen emlékszem olyan pillanatra, amikor kezdő pedagógusként a tábla előtt állva, kínok közepette küzdöttem egy diákkal, aki két betűt sem volt képes összeolvasni. Hogy a fiam hogyan tudott saját magától megtanulni, teljesen hihetetlennek tűnt. Kellett hozzá az a hatalmas tudásszomj, amit ekkor érdeklődése középpontjában levő dolgok iránt érzett. Saját motivációból tette, mindenféle külső kényszerítés nélkül. Ez rendkívüli sikerélményt jelent neki, és nagy mértékben növelte az önbizalmát is - árulta el.

A cikk az ajánló után folytatódik

Tényleg a mesterséges intelligencia irányit mindent 20 év múlva?

Ha kíváncsi vagy, hogyan formálja át a mesterséges intelligencia az életünket mindezt könnyed, szórakoztató és közérthető módon megközelítve, akkor gyere el előadásunkra, ahol Szily Nóra vendége Rab Árpád trend- és jövőkutató lesz. Az előadás során kiderül, milyen szerepe van a mesterséges intelligenciának a mindennapjainkban, és hogyan alakíthatja a jövőnket. Gyere el, és tudd meg, mit hoz a jövő!

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. október 24. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

A szülői elvárás teljesítménykényszert okozhat  

Teveliné Horváth Melinda szerint semmiképp sem jó, ha a szülő idejekorán ráerőlteti a gyerekre a tanulást, hiszen a nem reális elvárások a gyermekben a későbbiekben akár teljesítménykényszert is okozhatnak.

- Életkori sajátosságai révén nem feltétlenül képes ezeket teljesíteni, azonban dolgozik benne a szülőnek "minden áron megfelelés" szándéka, ezért ez az ambivalens helyzet erőteljes szorongást, később akár teljesítménykényszert is kiválthat belőle - mondja.

- Melyik gyerek van előnyben: aki már ovis korában megismerkedik a betűk, számok világával, vagy aki az iskolában kezdi?

- A mai gyermekek egy része intellektuális szinten sokkal fejlettebb, mint ahogy ez a korábbi években jellemző volt erre a korosztályra, azonban több egyéni odafigyelést igényelhetnek. Gyakoriak a beilleszkedési nehézségek vagy a szorongásos problémák. A gyermek beállítódásától és az aktuális iskolai közösségtől is függ, hogy előnyben van-e, vagy sem, ha már több tudással rendelkezik, mint az iskolába érkező többi társa. Ha szorongást vált ki belőle az iskolába lépés, jelenthet számára egy biztos kapaszkodót, hiszen a tanulás könnyebben megy számára az első időszakban, így több energiát tud fordítani az új környezet megszokására. Ha beilleszkedési nehézségei vannak inkább, több magatartási probléma jelenhet meg a már olvasni, számolni tudó gyermeknél előfordulhat, hogy kevésbé figyel oda, hiszen már tudja ezeket az ismereteket, ezért több ideje jut a rosszalkodásra.

GettyImages-154341528

- Kinek érdemes tanítania a gyermeket az iskolakezdés előtt?

- Kiemelném, hogy ha a szülő szeretné, hogy gyermeke ismeretekkel felvértezve vágjon bele az iskolába, akkor inkább bízza szakemberekre a fejlesztést, ne saját maga próbálkozzon vele. Egyrészt, ha nincs felvértezve pedagógiai ismeretekkel, előfordulhat, hogy rosszul rögzít valamit a gyermekben. Másrészt a szülő-gyermek kapcsolat rovására is mehet a dolog, főleg, ha esetleg túlzott elvárásokat támaszt a gyerek felé. Normális esetben a legszerencsésebb, ha megmarad csak a szülői szerepben az édesanya - vallja az iskolapszichológus.  

Gyerekek vicces dolgozatai

Miről ismerhető fel sok gyerek között az igazi kis zseni? Nem onnan, hogy minden egyes kérdésre a várt választ adja, hanem onnan, hogy minden egyes válasza tökéletesen megállja a helyét. Mutatjuk a legfrappánsabbakat.

Mi ért véget 1896-ban? 1895! - Gyerekek dolgozataiból szemezgettünk

Nézegess képeket!

Elolvasom

Borító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük