Működik az okostelefonok iskolai tiltása? Tanárok mondták el tapasztalataikat
A mobiltelefonok körüli küzdelem kimerítő a tanárok számára.
Sok pedagógus érzi úgy, hogy egyszerűen lehetetlen felvenni a versenyt az okostelefonok vonzásával, az általuk okozott függőséggel. A készülékek folyamatosan rezegnek, csipognak, szinte sírnak a gyerekek figyeleméért. Amit, addiktív eszköz lévén, általában meg is kapnak. Persze mindez a tanulás rovására megy. Legutóbb, néhány hónapja Angliában tiltották be a mobiltelefonok iskolai használatát. A briteket megelőzően pedig Franciaország, Olaszország és Finnország hirdetett még zéró toleranciát a témában. Mennyire eredményes a módszer, mit tapasztalnak a pedagógusok?
Működik az okostelefonok iskolai tiltása?
Hazánkban jelenleg nincs egységes minisztériumi rendelet a témával kapcsolatban: központilag nincs tiltva a mobilok iskolai alkalmazása. Ugyanakkor a köznevelési intézmények saját hatáskörükben dönthetnek az okostelefonok tanórai, illetve azon kívüli (szünetekben, ebédidőben) történő alkalmazásáról.
Itthon az első fecske talán a hatvani Kodály Zoltán Általános Iskola volt, ahol a tanárok és a szülők már 2018-ban arra a döntésre jutottak, hogy a gyerekeknek a nap kezdetén le kell adniuk a telefonjukat, majd a nap végén visszakapják. A módszerük bevált, azóta is alkalmazzák, és több iskola is bevezetett ilyen vagy ehhez hasonló módszert. A mobilok használatának iskolai korlátozásával kapcsolatos tapasztalatok egyértelműen pozitívak.
Tanári tapasztalatok
- Nagy probléma volt, hogy a középiskolások mobilt használnak óra közben. Rengetegen vannak, akik erősen függnek a telefonjuktól, kényszert éreznek, hogy rendszeresen ellenőrizzék a telefonjukat, üzeneteket küldjenek, YouTube-videókat nézzenek. Az okostelefon jelenléte miatt egyszerűen elvesztették azt a képességüket, hogy valamire folyamatosan odafigyeljenek.
- Úgy gondolom, hogy a tanulóknak egy normál iskolai nap során egyáltalán nincs szükségük mobiltelefonra. Nálunk ebben az évben tiltották be a mobilok iskolai használatát, és a tapasztalatok egyértelműen pozitívak. A diákok jobban odafigyelnek az órákon, közel sincs annyi online zaklatás, mint a korábbi években.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
- A közelmúltban vezettük a mobiltelefon tiltását, megváltoztatta az iskolai életet. A gyerekek a tanórán dolgoznak, a szünetekben beszélgetnek egymással.
- Volt idő, amikor azzal a módszerrel próbálkoztunk, hogy a mobilokat egy mágneses, lezárt tasakban tartották a gyerekek a tanórák alatt. Ez valamit segített. Akkor még azt hittem, hogy egyszerűen csak meg kell tanítanunk a gyerekeket a felelősségteljes mobilhasználatra. Ma azonban már úgy gondolom, ez nem lehetséges… olyan, mintha azt mondanánk, hogy megtanítjuk őket a heroin felelősségteljes használatára. Jobban működünk most, hogy a nulla hozzáféréssel rendelkeznek a telefonjukhoz.
- Nem engedem, hogy a diákok az óráimon maguknál tartsák a mobiljukat. A tanóra elején egy zárható dobozba gyűjtjük őket. Persze utálják. Ettől függetlenül már többen csendben elismerték, hogy a telefonjuk hiánya segítette az órai koncentrációjukat.
Mobil a gyereknek: ennél korábban nem ajánlott az iskolapszichológus szerint
Teveliné Horváth Melinda pszichológust kérdeztük az okostelefon-használatról.
Elolvasom(Képek: Getty Images Hungary)