Ha szorong és fél az elsős gyerek: hogyan segíthet a szülő a pszichológus szerint?
A félő, iskolába menéstől vonakodó elsős gyereknek fontos, hogy segítsen a szülő. A pszichológus elmondta, hogyan.

szomoru-kisfiu
Ez is érdekelhet

Legyen mindannyiunk szívügye a fejlődés! (x)

Téli álomesküvő a Rosinante Fogadóban*** (x)

Mit diktál a téli kabáttrend 2018-ban? A stylist tippjei (x)

Hogyan segíts, ha bedugult a pici orra? Az orröblítés aranyszabályai (x)

10 hely, amiről álmodoznak a magyarok - Idén csupán egy európai város került fel a listára. (x)

beauty and style

Egy ügyes trükk, amitől élénkebb lesz a rúzs színe a szádon: világosító ajakradír házilag »

Elszívja az izzadságot, és kényelmesebbé teszi a cipőt: 5 eset, amikor kisegíthet egy intimbetét »

Hajmeresztő pulóverek a 80-as évekből – Nem tudjuk, hogy sírjunk vagy nevessünk-e »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az első osztály minden gyerek életében egy hatalmas változás, melyet óhatatlanul kísérhetnek nehézségek. Elkél a bátorítás, és kell is mindennap beszélni az új tapasztalatokról.

Sajnos van olyan is, hogy a gyerek nem egyszerűen megtorpan a sok újdonságtól, az ismeretlen gyerekektől és feladatoktól, hanem szabályosan fél, vonakodik, tiltakozik az iskolába járás ellen. Szülőként fontos figyelemmel kísérni, hogyan alakul a helyzet, mennyire erős, milyen tartós, hogy ez hosszútávon ne viselje meg a gyerek lelkét, és kiderüljenek az okok. A pszichológust, Acosta Sára Diánát kérdeztük meg a témában.

- Természetes egy kis vonakodás, vagy valami rosszra utal, ha a gyerek úgy jön haza elsősként, hogy nem megy többet suliba?

- Természetes, ha az első napokban, hetekben a gyerek izgul vagy fél. Még azoknál a gyerekeknél is természetes némi aggodalom, akik nem az első osztályt kezdik, hiszen a nyári szünet után mindig nehéz visszarázódni az iskolai környezetbe. Aki viszont most kezdi az első osztályt, annak még több újdonsággal kell szembesülnie: nemcsak a követelmények, az egész környezet ismeretlen, beleértve a gyerekeket, tanárokat. Egy ennyire új helyzethez mindenki változó könnyedséggel tud alkalmazkodni, egyeseknek több időre van szükségük.

- Mi lehet az oka, ha a gyerek vonakodik az iskolától?

- Ennek különféle okai lehetnek. Ahogy köztünk, felnőttek között is vannak, akik könnyebben veszik a változásokat, úgy a gyerekeknél is vannak különbségek e tekintetben: van, aki egyből otthonosan mozog egy új környezetben, míg másnak ehhez időre van szüksége.

E mellett szerepet játszhat a fáradtság, hiszen az első pár hét szokatlan megterhelést jelent a gyerekeknek. Nehézséget jelenthet még nekik a szeparáció a szülőktől, bár az óvoda erre már jó gyakorló terepet nyújtott, így a leválás jó esetben már kevésbé viseli meg őket. Mégis, sokaknál az új környezet nyújtotta izgalom vagy szorongás újra felerősítheti ezeket az érzéseket.

Sőt, sok esetben a szülő is izgul, fél, hogy milyen lesz a gyereknek az iskolában, és tudattalanul ezeket a félelmeket adja tovább neki is. Előfordulhat ezek mellett az is, hogy a gyerekek félnek attól, hogy nem tudnak majd barátokat szerezni, és a kezdeti sikertelenségek elbizonytalaníthatják őket.

A cikk az ajánló után folytatódik

- Sokan félnek, hogy a gyerek ellenállása az iskolával szemben tartós lesz. A korai ellenállás ezt jósolja?

- Ez nem jelenti azt, hogy a gyerek már soha nem lesz lelkes az iskolával kapcsolatban, legtöbbször ezek a nehézségek az első pár hét alatt enyhülnek, és fokozatosan elmúlnak. 

- Hogy segíthet a szülő?

- Szülőként elsősorban sok beszélgetéssel és támogatással segíthetjük ezt a folyamatot. Biztosítsunk időt, lehetőséget arra, hogy gyermekünk mesélhessen az élményeiről, nehézségeiről. A nehézségek, félelmek megfogalmazásában segíthet neki, ha mi is mesélünk neki arról, nekünk mi volt nehéz, amikor mi kezdtük az iskolát.

E mellett ne féljünk a tanítótól sem segítséget és tanácsot kérni, hiszen ő van napközben a gyerekekkel, sok mindenre van rálátása, és valószínűleg rendelkezik tapasztalattal e téren.

- Olykor a barátkozás terén adódó nehézség mindennek az okozója. Ebben segíthet a szülő?

- A barátok szerzése egy új környezetben mindig nagyon fontos, így növelheti a gyerek biztonságérzetét, ha a többi gyerekkel - vagy közülük egy-kettővel - iskolán kívüli programot szervezünk. A megfelelő alvás és étkezés is elengedhetetlen, törekedjünk arra, hogy a gyerek ne legyen kialvatlan és éhes, amikor iskolába indul, és a reggeli készülődés is minél nyugodtabban teljen, mindenre elég idő jusson.

- Lehet a másnapi sulira hangolni úgy a gyereket, hogy ne legyen ideges, tiltakozó?

- Jó lehet, ha előre kikészítjük a másnapi ruhát, amit segíthet kiválasztani. Adhatunk némi kontrollérzetet neki azzal, ha bizonyos dolgokban ő hozhat döntést: mit vegyen fel, mit szeretne uzsonnára, közös tanszerválasztás.

- Hol követhet el hibát a segítő szándékú szülő?

- Ha a gyerek elmondja, mitől tart, fontos, hogy még jóindulatból se kicsinyítsük aggodalmait. Ismerjük el, hogy nehéz lehet neki, és kérdezzük meg, mi segítene. 

- Ha először lelkes, aztán később változik a gyerek hozzáállása, annak mi lehet az oka?

- Sokszor előfordul, hogy a kezdeti lelkesedés ellenére rövid időn belül a gyerek arról számol be, hogy nem szeretne menni. Ennek egyszerű oka is lehet: az újdonság izgalma elmúlik, de az idegeskedés, az aggodalmak megmaradnak. Ez esetben is az a legfőbb feladatunk, hogy megértsük, mitől fél, mi aggasztja.

Ezen túl fontos szem előtt tartanunk, hogy, ha a viselkedésében jelentős változás áll be, azt valamilyen iskolai konfliktus vagy nehézség is okozhatja. Lehet, hogy piszkálják, de az is elképzelhető, hogy nem megy neki úgy a tanulás, ahogy elképzelte. Gyerekünkön kívül a tanítók lehetnek nagy segítségünkre abban, hogy erre fényt derítsünk, és megoldást találjunk. Érdemes elmondani a tanárnak, hogy, bár a gyerek nagyon izgatottan és örömmel kezdte el az iskolát, most úgy tűnik, bántja valami, szorong. Megkérdezhetjük, esetleg észlelt-e valamit az osztályteremben.

- Milyen mértékű vonakodás lehet még rendben, és meddig normális ez? Mi adhat okot szakembert felkeresni?

- Ha a szorongás súlyosabb jeleit észleljük, vagy a probléma nem szűnik meg az első hónap végére, mindenképp érdemes szakember segítségét kérni. Intő tünet lehet például, ha rosszul alszik, vagy kifejezetten nehéz elindulni az iskolába, ellenáll, netalántán fej- vagy hasfájásra panaszkodik reggelente. Ez utóbbi esetben először mindenképpen orvosi vizsgálat szükséges, hogy a betegséget kizárjuk. Az iskolákban iskolapszichológus segítsége kérhető, ő akár a tanárokkal együttműködésben is tud segíteni a beszokásban.

Fotók: Getty Images.

Ezt is szeretjük