Válogat a gyereked?
Így cselezd ki!
Nem egyszerű leszoktatni a kicsit a válogatásról, de nem is lehetetlen, az alábbi tippek pedig nagyban megkönnyítik a dolgodat.

A legtöbb szülő érthető módon kétségbeesik, ha gyermeke csak néhányféle ételt hajlandó magához venni - ráadásul olyanokat, melyek vitamin- és ásványianyag-tartalma finoman szólva is hagy maga után kívánnivalót -, és a legkülönbözőbb módszerekkel próbálja jobb belátásra bírni a kis éhségsztrájkolót.
Ám ezek nem mindig működnek, sőt, adott esetben akár károsak is lehetnek, mint például a kicsi figyelmét elterelő manőverek, illetve az egyet anyuka kedvéért kezdetű klasszikus.
 

A gyerekek egy részénél az efféle erőltetett megoldások éppen ellentétes reakciót váltanak ki - esetükben állandósul, esetleg súlyosbodik is az étvágytalanság. Mások engednek a szülői akaratnak, és fokozatosan rászoknak arra, hogy akkor is egyenek, ha már jóllaktak, vagy nem is voltak éhesek, ami pedig az első lépést jelenti a felnőttkori elhízás felé.

A rossz példa ragadós

A probléma oka lehet genetikai jellegű - a rossz evő gyerekek egyik vagy mindkét szülője maga is válogatós volt annak idején -, ám többet nyom a latban az, hogy miképp él a család. A kicsik ugyanis utánzás révén tanulnak, így a szülők magatartása e téren is irányadó. Ahhoz tehát, hogy leszoktasd csemetédet a válogatásról, először is a család étkezési szokásait érdemes megvizsgálnod.

Számos tanulmány igazolta, hogy a rendszeresen együtt étkező családokban a gyerekek szinte soha nem válogatnak, mivel ösztönösen követik szüleik példáját. Első lépésben vezesd be otthonodban ezt a szokást. Lehetőleg a család minden tagja ugyanazt egye, és a szülők vagy a nagyobb testvérek részéről ne hangozzék el semmilyen negatív megnyilvánulás az étellel kapcsolatban. Mindenki magának szedje az ételt, ha pedig csemetéd még kicsi ehhez, csak annyit tegyél elé, amennyit kér.

Az étkezés során beszéljetek olyan témákról, melyek a kicsi számára is érdekesek, és soha ne maga az evés vagy az étel legyen a központi téma. Mindez egyben a hangulatot is fesztelenebbé teszi, a gyereknek pedig szinte észrevétlenül megjön az étvágya is.

Könnyítsd meg a dolgodat!

Ha sikerül megreformálni a család életmódját, már jó úton jársz - ám ahhoz, hogy célba érj, még sok türelemre és következetességre lesz szükséged. A válogatásról való leszokás ugyanis szinte mindig hosszabb folyamat eredménye, mely sem a szülő, sem a gyermek számára nem túl kellemes. Ám mindkettőtök dolgát megkönnyítheted az alábbi trükkök segítségével.
 
Ne mutasd ki afölötti aggodalmadat, hogy csemetéd keveset, illetve kevésfélét eszik. Ha ugyanis látja, hogy ily módon hatást gyakorolhat rád, nagy valószínűséggel az eddiginél is jobban válogat majd.

Bizonyos határok között hagyd meg neki a választás lehetőségét. Fogadd el, hogy egyes ételeket nem szeret, és kínálj helyettük valamilyen tápértékben hasonló alternatívát.

Fordíts gondot az étkezés körülményeire. A szépen megterített asztal már önmagában csalogató, az olyan díszítőelemek pedig, mint például a sárgarépa-, uborka- vagy citromkarika, amellett, hogy étvágyjavító hatással bírnak, az étel élvezeti értékét is növelik. Vesd be őket minél többször a cél érdekében.

A nem éppen áldásos hatásukról ismert nassolnivalókat kár lenne kategorikusan megtagadni csemetédtől, hiszen ezáltal csak még inkább vágyna rájuk. Viszont kiválthatod őket cukormentes müzli- vagy rizsszelettel, dióval, mogyoróval, friss vagy aszalt gyümölcsökkel - ezek ésszerű mennyiségben nem veszik el a gyerek étvágyát, ráadásul egészségesek is. Étkezés előtt másfél-két órával azonban már ezeket is tedd tiltólistára.

Az étvágytalanság lehet az unalom és a mozgáshiány következménye is. Biztosítsd gyermeked számára a kellő fizikai terhelést - lehetőleg a szabad levegőn -, és szervezz neki különböző programokat, akár csak egy egyszerű játszótér-látogatást.

A sokat látott anyuka trükkjei

Gesztes Ágnes, a 16 éves Norbi, a négyéves Tomi, valamint a 18 hónapos négyes ikrek, Detti, Peti, Gábor és Berci édesanyja igyekezett elejét venni a válogatásnak, hiszen fizikai képtelenség lenne egyszerre ennyiféle igénynek eleget tenni.
 

Ha mindenki mást akar

Egyébként a babák bő egyéves korukig nem is jelezték, hogy speciális elvárásaik lennének étrendjüket illetően - igaz, az etető személyét érintően azonban már akadtak ellenvetéseik, mivel mindannyian az anyukától szerették volna megkapni az ételt.
Lelkesen pusztították a tápot, illetve a krumplival besűrített, párolt hússal feltuningolt főzelékféléket - egészen addig, míg el nem jött a szilárd ételre való átállás ideje, ami Petinek és Dettinek bizony gondot okozott, sőt, okoz a mai napig is.

Ezért édesanyjuk ebédre a főétel mellett valamilyen tartalmas levest is főz - ez utóbbi önmagában is elég ahhoz, hogy azok a babák is kihúzzák a következő étkezésig, akiknek nem fűlik a foguk a rágáshoz. Megesik az is, hogy a felnőttételt összeturmixolja egy kis gyümölccsel - és az máris meg van véve.

Mostanában a kicsik az összevágott gyümölcsöket is szívesen fogyasztják. Igaz, Gabi és Detti - ki tudja, milyen logika mentén - bizonyos napokon csak bizonyos fajtákat hajlandóak magukhoz venni, de két ikertestvérük gond nélkül eltünteti a maradékot a bendőjében - vannak előnyei a nagycsaládnak.

Rendszeresség, mozgás és levegő

Azt, hogy a négyes ikrek - ha kisebb hullámvölgyekkel is, de - mindannyian jó evők, édesanyjuk elsősorban a napirendnek tudja be, amihez a babák születése óta tartják magukat. Minden étkezésnek megvan a maga ideje, soron kívüli etetést még akkor sem iktatnak be, ha valamelyik baba kevesebbet eszik. Ez a szisztéma a kicsik számára tökéletesen megfelel - Peti és Berci még a kórházban is ragaszkodtak hozzá, mikor vírusos megbetegedés miatt néhány napot ott kellett tölteniük.

Hasonlóan fontos szerepe van a mozgásnak és a friss levegőnek is. Ha csak az idő engedi, a babák délutánjaikat külső körleten töltik - gyakran az udvar vagy a játszótér a helyszíne az aktuális étkezésnek is.

Ezt is szeretjük