10 rejtett koffeinforrás, ami nagyon rosszat tesz a gyereknek: szívritmuszavart, álmatlanságot okozhatnak
Nem kell ahhoz épp kólát vagy kakaót fogyasztani a gyerkőcnek, hogy étrendjébe rejtett módon kússzon be a koffein.

GettyImages-827884312
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Sok szülő talán nem is sejti, hogy éppen olyan ételeket és italokat kínál a gyerkőcnek, amelyek tele vannak rejtett koffeinnel.

A gyereknek 12 éves kor alatt egyáltalán nem lenne szabad koffeintartalmú ételeket és italokat fogyasztania, mivel ez a vegyület blokkolja az agyban a fáradtság érzetét keltő anyag, az adenozin hatását, és ha egyre többet és többet fogyaszt belőle a kicsi, a szervezete fokozatosan többet és többet fog termelni belőle, így egyre nagyobb mennyiségű koffeinre lesz szüksége. Ugyanakkor, ha kevesebbet visz be, megjelennek a tünetek: ingerlékenyebb, hisztisebb lesz.

A koffein hatása a gyermek szervezetére

A koffein fogyasztása kihat a gyerekek és serdülők alvására, csökken a koncentrációs képességük, és fejfájás, gyomorfájás is jelentkezhet náluk. Egy egereken végzett 2013-as tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a koffein gátolja a rágcsálók agyi fejlődését, szívritmuszavart, magas vérnyomást okoz, a mély alvás hiánya pedig olyan problémákat vetíthet elő, mint a skizofrénia és a szorongás.  

A mérsékelt koffeinfogyasztás napi 130-300-mg-ot jelent a felnőttek számára. Míg az élénkítő hatásáról ismert kóla 100 ml-ére nagyjából 13 mg koffein jut, addig a fekete teában körülbelül 60-90 mg, a tejcsokoládéban 20 mg, a kakaóban pedig nagyjából 20-30 mg van - tehát a gyerkőcök szervezetébe is bőven jut belőle. 

Mutatjuk, melyek azok az ételek és italok, amelyek élénkítő vegyületeket tartalmaznak, így nem árt alaposan megnézni, mit adsz a csemetédnek.

Borító-és ajánlókép: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük