3 dolog, amit kérdezz meg mindennap a gyerektől: mentálisan és érzelmileg is erős lesz tőle
Ezek a kérdések lényegesen megerősíthetik a szülő-gyerek kapcsolatot.
Milyen volt az ovi? Történt ma valami érdekes a suliban? Az ilyen és ehhez hasonló kérdésekre adott "jó" és "semmi" válaszokkal már az egész kicsi gyerekek is képesek gyorsan rövidre zárni egy beszélgetéskezdeményezést, hoppon hagyva az őszintén kíváncsi szülőt, magukban pedig esetleg olyan feszültségeket őrizgetve, melyeket jobb lenne kibeszélni.
Kérdések a gyerekhez
Persze könnyen előfordulhat, hogy egyszerűen csak nincs kedve beszélgetni a gyerkőcnek, például, mert sok a dolga, éhes, szomjas, fáradt, nyűgös, vagy épp, mert tényleg olyan napja volt, melynek során nem történt semmi érdekes. Más esetben érdemes a kérdéseket kicsit másként feltenni, úgy, hogy azokhoz egyszerűbb legyen kapcsolódni, és könnyebben megnyíljon általuk a másik fél.
Az elmúlt évek felmérései sorra azt mutatják, a gyerekek és a fiatalok mentális egészsége folyamatosan romlik, aminek persze okát jelentik a közelmúlt és a jelen világszintű konfliktusai és válságai, melyek nemcsak a felnőttek, de közvetve a gyerekek stressz-szintjét, szorongását is fokozhatják, így még fontosabb, hogy úgy érezzék, otthonuknak köszönhetően a nagyvilág még mindig, így is jó hely, és biztonságban vannak. Ebben pedig az egészséges, köteléket erősítő kommunikáció hihetetlenül hatékony lehet.
A gyerekekben ezáltal is tudatosítani lehet, hogy fontosak, számítanak, a szülők figyelnek arra, mi történik körülöttük és bennük, meghallgatásra találnak, a tapasztalásaik és érzéseik pedig, legyenek akár pozitívak, akár negatívak, érvényesek, és egyaránt megértést, empátiát váltanak ki. Mindezek által nagyban erősödhet a kapcsolat, a gyermek pedig mentálisan és érzelmileg is erősebbé, kiegyensúlyozottabbá válhat.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A mélyebb és hosszabb beszélgetés érdekében érdemes nyitott kérdéseket feltenni a gyereknek, nem csak rutinszerűen, hanem odafigyelve, szemkontaktust teremtve, odafordulva, éreztetve, hogy most időt szánnak rá. Persze nem szabad kérdésekkel megrohamozni, és lényeges, hogy az egész ne a szülői kíváncsiság kielégítésére szolgáljon, hanem a gyerekről és az ő igényeiről szóljon. Ne legyen kihallgatásszerű és számonkérő, maradjon szelíd és kíváncsi, illetve fel kell ismerni azt is, ha nem jó az alkalom.
Van, hogy a korábban mélyen hallgató gyerek később magától érkezik meg a szülőhöz, és kezd beszélni, ilyenkor pedig érdemes nagyon is figyelni. Remek alkalom lehet emellett a lefekvés ideje vagy épp a vacsoráé, melynek ideje alatt jó, ha nincs a közelben mobiltelefon vagy más bekapcsolt képernyő.
A valódi kapcsolódás érdekében olyan kérdéseket érdemes feltenni, melyekből látszik, nem csak a napi rutin és a konkrét események érdeklik a szülőt, hanem a gyerek maga, az, hogy milyen tapasztalatokat szerzett, és hogyan élte meg azokat.
Egy kérdés az érzelmek feldolgozásáért
Hogy érzed most magad? Mi volt a legjobb a mai napban? Minek örültél a legjobban? Volt olyan, amitől elszomorodtál? Mi volt ma a legnehezebb? Van valami, amitől még most is szomorú vagy? Sokat segíthet a gyerekeknek, ha tudnak beszélni az érzéseikről, és tudatosodik bennük, hogy pontosan mi az, ami épp munkálkodik a lelkükben, legyen az hatalmas öröm vagy épp bánat, esetleg harag.
Boldogság a szülőnek, ha csupa jó dolog történt a gyerekkel, de a negatív eseményekről és érzésekről is érdemes beszélni, persze csak akkor, ha látszik, hogy esetleg történt valami, kényszeredetten belemagyarázni és rossz érzéseket belevinni nem kell a beszélgetésbe, ha láthatóan derűsen viselkedik a gyerek.
A negatív érzéseket érintő kérdésekre érkező válaszokra fontos asszertíven reagálni, bármennyire is szeretné a szülő rögtön megoldani a problémát. Lehet, de egyáltalán nem biztos, hogy erre van szükség, előfordul, hogy csak figyelemre és a feszültség kibeszélés általi csökkentésére. Az instant és egyszerű megoldás közlése miatt pedig ilyenkor könnyen úgy tűnhet, hogy érvényteleníteni akarják az érzést. Bármit hall is egy szülő, fontos megértően viselkedni, nem ítélkezni, biztosítani a gyereket a feltétel nélküli szeretetről, arról, hogy megnyílásával és sebezhetővé válásával senki nem él majd vissza, illetve arról is, hogy lehet és szabad hibázni, még ha azt szükséges is jóvátenni.
Egy kérdés a közös időtöltésért
Mit csináljunk ma együtt? Hová szeretnél elmenni? Mit szeretnél velem játszani? Mit tervezzünk a hétvégére? Az együtt töltött minőségi idő kiemelt fontosságú a szülő-gyerek kapcsolatban, érdemes azonban kezdeményezni és ötletelni, nemcsak aznapra, de a jövőre vonatkozóan is.
Jó, ha mindig van mit várni, legyen az egy hétvégi kirándulás vagy mozi, sütizés, esetleg egy legjobb barát pizsamapartira invitálása vagy akár egy társasjátékeste. Ha nincs is mindig idő komolyabb programra, akár már fél óra is sokat jelenthet együtt, és jelentős érzelmi töltődést a gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt.
Egy kérdés a háláért
Mi az, aminek a legjobban örülsz? Elmondod, kiket és miket szeretsz? Felsorolsz három dolgot, amiért hálás vagy? Mi a legjobb az életedben? Természetesen a kérdéseket mindig a gyerek életkorához kell igazítani, de egy kiskamasszal az élet nagy kérdéseiről beszélgetni éppolyan varázslatos, mint amikor egy óvodás sorolja lelkesen, kiket és miket szeret a legjobban maga körül.
Úgy tartják, a boldogság tünékeny érzésénél sokkal tartósabb kiegyensúlyozottságot, derűt és elégedettséget biztosít a hála, sőt, tulajdonképpen e kettő egy és ugyanaz. Utóbbihoz azonban nem árt egy kis tudatosság, meg kell állni és észrevenni a sok jó dolgot, ha máshogy nehéz is, gyakorlatiasan, megnevezve, felsorolva. Még ha közhelyes is, pont úgy, mint az amerikai filmek családi vacsoraasztalainál.
Mindez a szülőknek és a gyerekeknek is segíthet a hangsúlyt a hiányok felől a skála másik oldalára tolni, fontos viszont, hogy nem szabad erőltetni az ilyen jellegű kérdéseket, ha láthatóan nincs jól a gyerek, azzal ugyanis, ha azt sulykolja a szülő, hogy valójában milyen jó is neki, relativizálhatja a fájdalmát, ami bűntudatot kelthet, így nem minden esetben jó megoldás.
Attól azonban egy pillanatra sem szabad félni, hogy mindezzel a szülő túlszereti és elpuhítja a gyereket, nem pedig az élet farkastörvényeire készíti fel. Viselkedjünk velük úgy, amilyen jövőt szeretnénk nekik.
Nem akar iskolába menni a gyerek? 10 kérdés, amit tegyél fel neki, hogy kiderüljön, mi a baj
A „Mi volt a suliban?” sokszor nem célravezető.
ElolvasomKépek: Getty Images Hungary.
OLVASD EL EZT IS!
- gyereknevelés
- gyerekvállalás