3 egyszerű dolog, ami növeli a gyerek IQ-ját, és egy fillérbe sem kerül
Az érzékelési funkciók fejlesztése pontosítja az észlelést, ezáltal pedig segíti az intelligencia növekedését is.

Ez is érdekelhet

Férfiak fecskében - a nyár legfrissítőbb vígjátéka, igaz történet alapján (x)

Kimeríti a testet a kánikula: 4 bevált tipp a gyors felfrissüléshez (x)

Kellemetlen, gyakori vizelési inger: mit tehetsz ellene? (x)

A nő kétszer (x) - Szeretni kell, és pont.

beauty and style

Így öltöznek a nők Dubaiban - A csador alatt gyönyörű nőket láthatunk »

A házi kence, ami egy éjszaka alatt rendbe teszi a száraz, fakó hajat »

Ez a nő olyasmit művel egy kis gyantával, amire nincsenek szavak »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az érzékelési funkciók fejlesztése pontosítja az észlelést, ezáltal pedig segíti az intelligencia növekedését is. A környezettel való kapcsolat nagyon sok gondolatot ébreszt a gyerekben - ezek alapján alakulnak ki később az absztrakt gondolkodási műveletek.

A kapcsolatot pedig - a mozgás mellett - az érzékelési funkciók teremtik meg. Érdemes tehát e funkciókat fejleszteni és finomítani. Cikkünkből a legendás olasz pedagógus, Maria Montessori egyszerű, ám annál hatékonyabb módszereit ismerheted meg.

Tapintási gyakorlat

Jóllehet a tapintóérzék az egész bőr felületén oszlik el, a hangsúly az ujjhegyre kerül, elsődlegesen a domináns kézre. A tapintóérzék fejlesztése pedagógiai funkcióval bír, hiszen a mindennapi életre is felkészít, ahol az ember a tapintást az ujjával végzi. Az alábbi gyakorlatot rendszeresen - akár minden nap - érdemes elvégeznetek gyermekeddel.

Mosd meg a gyerek kezét, majd mutasd meg neki, miként kell egy felületet megérinteni. Ehhez meg kell fognod a kicsi ujjait, és egészen könnyedén végigcsúsztatni a felületen. Kérd meg, hogy a szemét a tapintáskor hunyja be, és közben magyarázd el neki, hogy így könnyebben ismeri fel a különbségeket, mint ha látna.

Szinte biztos, hogy a gyakorlatnak sikere lesz, a lurkók ugyanis szívesen használják a tapintóérzéküket, és örülnek, hogy ha olyan sima felületet érinthetnek, mint például a selyem. Ám nem csak olyan anyagokat célszerű használnod, amit a gyerkőcnek jólesik megfogni. Más textileket éppúgy bevethetsz, mint ahogy különféle papírlapokat vagy tárgyakat is - minél szélesebb a repertoár, annál jobb.

Hőérzékelés

Ehhez a gyakorlathoz Montessori különböző, hermetikusan elzárt, kis, ovális fémtartókat használt. A vizet állandó hőmérsékleten tartotta - 75 fokon -, és fokozatosan változó mennyiségben minden tartályba öntött belőle, amelyeket előtte 15 fokos vízzel töltött fel. Bár a hőmérséklet már a kézbevételkor változott, a gyakorlatot még mindig pontosan el tudták végezni a gyerekek - azaz meg tudták különböztetni a meleget a kevésbé melegtől.

Ugyanezt te is megteheted a konyhádban fazekakkal-lábosokkal - a lényeg, hogy különböző hőfokú vízzel töltsd meg őket. Ha csemetéd hőérzékelése már biztosnak tűnik, a fémből készült konyhai eszközök mellett fa- vagy üvegedényeket alkalmazhatsz, tovább fejlesztve ezt a fajta észlelési funkciót.

Az ízlelő- és szaglóérzék fejlesztése

Montessori azt tapasztalta, hogy az ízléssel és szaglással kapcsolatos gyakorlatokat bizony nem könnyű vonzóvá tenni az apróságok számára - ezért munkatársaival új érzékfejlesztő játékokat talált ki, melyeket a gyerekek nemcsak élveztek, hanem egymás között időről időre meg is ismételhettek. Például friss ibolyát és jázmint szagoltattak velük, illetve vázába tett rózsákat. Volt, hogy bekötötték egy gyerek szemét, és azt mondták: "Most ajándékot kapsz, virágot adunk neked." Egy másik gyerek pedig ibolyát tett az orra alá, amit fel kellett ismernie.

Mindez a ti otthontokban is egyszerűen kivitelezhető. Hogy csemetéd ne unja meg idő előtt a gyakorlást, az illatintenzitás mérésére időnként több virágot is összefoghatsz, illetve gyógynövényeket vagy természetes illatú szappanokat is alkalmazhatsz a cél érdekében. A különböző érzékingerek ébresztésével úgymond intelligens módon képezed csemetéd szaglóérzékét, amely így a környezettel való kapcsolat szerves részévé alakul.

Az ízlelés gyakorlásához az étkezés a legjobb természetes alkalom - ekkor a gyereket szó szerint játszva taníthatod meg a négy alapíz, majd az árnyalatbeli különbségek felismerésére. Ám nemcsak az édeset és a sósat, hanem a keserűt és a savanyút is meg kell tapasztalnia - ami első olvasásra talán ijesztőnek tűnhet, porontyod számára azonban valószínűleg nem okoz majd különösebb kellemetlenséget.

Montessori ötéves gyerekeket kért arra, hogy nyelvükkel  az édes és sós mellett keserű és savanyú oldatot is érintsenek meg. Az apróságok ezt örömmel megtették, legfeljebb utána kiöblítették a szájukat - miközben nem is sejtették, hogy valójában egy kísérlet alanyai, amelyet a felnőttek a tudomány köntösébe öltöztettek.

Cikkünk Maria Montessori A gyermek felfedezése című könyve segítségével íródott.

Montessori meggyőződése, hogy csak akkor biztosíthatunk minden egyes gyerek számára boldog gyermekkort és a képességek optimális fejlődését, ha figyelembe vesszük a gyerekek fejlődésének törvényszerűségeit, az egyes gyerekek különböző adottságait, természetes igényeit, és ehhez igazítjuk pedagógiai magatartásunkat. Nem új pedagógiát teremtett - írja később -, csak felfedezte a gyereket, és ehhez alkalmazkodva készített megfelelő eszközöket, fogalmazta meg - a régitől merőben eltérő - pedagógiai elvárásait.

Kiadja a Cartaphilus Kiadó.
A könyv ára 2990 forint.
A könyvet itt rendelheted meg.
Ezt is szeretjük