Ezeket a gyümölcsöket ebéd után is eheted: nem puffasztanak
Léteznek olyan gyümölcsök, melyek desszertként is beleférnek, mégsem lesz nagy a hasad.

puffadas
Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Vékony szálú a haja, de sohasem lapos: Taylor Swift jól bánik a bob fazonnal »

Szuperkényelmes pizsamák körképe őszre: élvezetesebbé teszik a lustálkodást »

A 71 éves Susan Lucci fürdőruhában, Photoshop nélkül mutatta meg bomba alakját: elárulta titkát »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A növényi táplálékok, jelen esetben a gyümölcsök a bennük fellelhető vitaminok és ásványi anyagok, valamint rosttartalmuk miatt az egészségtudatos étrend nélkülözhetetlen szereplői. Bár támogatják az anyagcsere-folyamatok működését, főétkezés után csak bizonyos fajtákat ajánlott fogyasztani, amennyiben szeretnéd elkerülni a túlzott gázképződést.

Bizonyára sokaknak ismerősek a kellemetlen tünetek, leginkább a has kitüremkedése, mely még akkor is a túlsúly látszatát kelti, ha valójában nincs felesleged. Ezt a kínos és gyakran fájdalmas problémát számos különböző étel előidézheti, köztük a gyümölcsök is. Szerencsére azért akadnak kivételek, melyek nem terhelik feleslegesen az emésztőrendszered.

Nem puffasztó gyümölcsök

Bár egyes kutatások szerint a vízben oldható rostok kis mennyiségben szabályozzák a koleszterinszintet, nagy mennyiségben fogyasztva puffadáshoz vezetnek.

fruktoz

Az Amerikai Dietetikusok Szövetségének ajánlása szerint az alábbi gyümölcsöket ebéd után is eheted, ezek ugyanis kevesebb vízben oldható rostot tartalmaznak, mint mások:

  • mézdinnye, avagy cantaloupe
  • zöld, mag nélküli szőlő,
  • sárgadinnye - egy vékony szelet sárgadinnye mindössze 1 gramm oldható rostot tartalmaz,
  • málna,
  • ananász,
  • banán,
  • görögdinnye,
  • illetve a szeder is kíméletes az emésztőrendszerhez, vagyis nem okoz kellemetlen tüneteket.

A szakértők ide sorolják továbbá a paradicsomot, amely többségében oldhatatlan rostokat tartalmaz. Az eper, a málna, az áfonya, a körte, a szilva és a cseresznye ellenben nem javasolt a főétkezések után, hiszen ezek önmagukban is erősen puffasztanak. 

Miért puffasztanak a gyümölcsök?

A gyümölcs édes ízét a gyümölcscukornak, vagyis a fruktóznak köszönheti. A fruktózmolekula és a glükózmolekula párosából alakul ki a szacharóz, más néven kettős cukor. Utóbbi lebontásáért a szacharáz nevű enzim felel a szervezetben.

Akiknél ez az enzim hiányzik, a szacharóz fruktózra és glükózra történő lebontása meghiúsul, emiatt a fruktózt tartalmazó ételek fogyasztása után hasfájás, puffadás, sőt, hasmenés is felléphet. Kevésbé köztudott, de a fruktóz felszívódási zavara fokozott bélmozgást, fáradtságot, fejfájást, ingerlékenységet, izomgörcsöt és koncentrálási zavart is okozhat.

A cikk az ajánló után folytatódik

Érett vagy kevésbé érett termés

A gyümölcscukrok közül a mono- és diszacharidok a legmeghatározóbbak. Érésük során a cukortartalom növekszik, összetételük pedig a gyümölcs fajára, illetve fajtájára jellemzően módosul.

Érdekesség, hogy amíg az őszibarackban és a szilvában a szacharóz az elsődleges cukorkomponens, addig az almában és a körtében a fruktóz. Egyszerűsítve, a gyümölcsök nemcsak eltérő szénhidrátmennyiséggel, hanem változó szénhidrát-összetétellel is rendelkeznek, mely az érés során megváltozik. Általánosan leszögezhető, hogy a túlérett, erősen érett gyümölcs jobban puffaszt.

fagyasztott gyumi

Amit még érdemes figyelembe venni

Dr. Melina Jampolis táplálkozási szakértő szerint gyümölcsöt csak bizonyos helyzetekben érdemes főétkezés után fogyasztani. A szakértő mindenkit óva int attól, hogy degeszre egye magát a vasárnapi ebédből, majd zárásképp egy tál gyümölcsöt is elfogyasszon. Egy marék málna vagy szeder, egy szál megtisztított, meghámozott rebarbara vagy egy felkockázott, szintén megmosott és meghámozott alma eltelít, mégsem puffaszt.

Mindenképp kerüld az olyan párosításokat, mint a gyümölcs tejszínhabbal, fagylalttal vagy csokoládéval, hiszen ezekből gyorsan plusz kilók lesznek. Amennyiben pedig konkrét útmutatást szeretnél egy vágyott testkép megvalósításához, az ajánlott és kerülendő gyümölcsökről konzultálj egy dietetikussal! 

Gyulladáscsökkentő turmixok 

A következő alapanyagok mindegyike bővelkedik gyulladáscsökkentő hatóanyagokban, melyek hosszú távú, rendszeres fogyasztása támogat a céljaid elérésében. Próbáld ki őket ajánlott receptjeinkkel, melyekben a szénhidrátok felszívódását jókora mennyiségű rost lassítja, így a fogyás során is beilleszthetőek az étrendbe délután vagy edzés előtt.

Ezt is szeretjük