Megárt a vesének a sok fehérje? Utánanéztünk, mit mondanak a kutatások
Kiderül, kell-e aggódnod a túl sok hús és fehérjepor miatt.

feherje2
Ez is érdekelhet

Beszállás! Nemsokára indul a Mikulás Expressz, siess, mert lemaradsz! (x)

Családi wellness-pihenés Sümegen: ha egy kicsit másra, többre vágysz (x)

Elkezdődött a 27. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (x)

A tökéletes gyerekszoba titkai - Így még a tanulás is jobban megy majd! (x)

Őszi stílustippek személyre szabva - Hogy idén ősszel Te diktáld a trendet! (x)

beauty and style

Illatos, házi testradír sütőtökkel: szuperhatékony bőrfeszesítő percek alatt »

Az eszményi nő ruhatára: imádjuk Monica Bellucci stílusát »

10 évvel öregebbnek néz ki sminkjével a 33 éves Keira Knightley – A Photoshop sem kevés »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Különösen a magas proteinmennyiséget javasló, sportolói vagy fogyókúrás étrendek kapcsán szokott előkerülni az állítás, miszerint a túlzottan sok fehérje vesekárosodást okoz. Arról azonban ritkábban esik szó, hogy ezt mi támasztja alá, és mekkora mennyiség a túl sok. 

Ha valaki nem viszi be még a minimálisan szükséges 40-50 gramm fehérjét sem naponta, abból könnyen izomvesztés, vércukorszint-ingadozás, hízás lehet, így általában a súlyvesztő étrendek is ennél több fehérjét javasolnak. Utánajártunk, mennyivel érdemes még túllépni a minimumot, és milyen veszélyek lehetnek.

Árt a fehérje a vesének?

A fehérjék esszenciális - elegendő mennyiségben csak külső forrásból pótolható - makrotápanyagok, akárcsak a szénhidrátok és zsírok. Fogyasztásuk szükségességét, jótékony hatásaikat számos kísérlet és kutatás igazolja. Ezzel szemben egy 64 korábbi kutatást összegző tanulmány szerint nincs elegendő bizonyíték a nagy mennyiségű fehérjefogyasztás, valamint a kardiovaszkuláris betegségek vagy a rák megjelenésének kapcsolatára. 

A fehérjebevitel és a vesekárosodás témája szintén alaposan vizsgált. Ahogy a testben végbemegy a proteinek emésztése, úgy különböző, nitrogéntartalmú melléktermékek keletkeznek, mint az urea, a húgysav, a kreatinin vagy az albumin. Ezeket a vese kiszűri a vérből, majd a vizelettel távoztatja. Ha ez nem megy végbe, úgy a szervezetet megmérgezik a melléktermékek. Logikusnak tűnik, hogy a több protein több munkát jelent a veséknek, ami károsodást okozhat.

vesek

Ezt nem támasztja alá elégséges tudományos bizonyíték. Négy releváns tanulmány ráadásul cáfolja is az aggodalmakat.

  • Egy 2016-os, egy éven át tartó kutatás erősítő edzéseket végző férfiaknál nem talált bizonyítékot a fehérje káros hatásaira. A vizsgálatot az International Society of Sports Nutrition végezte el. A résztvevők 2,51-3,32 gramm proteint fogyasztottak a testsúlyuk minden kilogrammja után, holott az ajánlott minimum 0,8-1 gramm körüli, míg a testépítőknek nagyjából 2 grammot javasolnak. Az egy év alatt végzett öt laborteszt során nem találtak vesekárosodásra utaló jeleket.
  • 2018-ban jelent meg egy másik tanulmány, melyben 355 prediabéteszes nőt és férfit vizsgáltak két különböző étrend alapján. Az egyik csoport napi bevitele 15%-át, a másik 25%-át fogyasztotta el proteinből. A több fehérjét fogyasztó csoport testsúlyának minden kilogrammjára nagyjából 1,6 gramm jutott. A laborvizsgálatok során a vérszérum és a vizelet urea tartalma arányos volt a bevitellel, ám vesekárosodásra utaló adatok nem jelentek meg.
  • A fehérjefogyasztás hatásait egészséges felnőttek körében vizsgáló kutatásokat 2013-ban összegezték szisztematikusan. Az analízis nem állapított meg kimutatható összefüggést a vesekárosodás és a fehérjebevitel emelése között, és kiemelték, hogy nem lehet meghatározni egy, a veseműködés számára optimális beviteli maximumot. Az összegzésben eltérő volt a helyzet a vesebetegségek esetében, melyek közül néhány magasabb fehérjebevitel mellett gyorsabb romlást mutatott. Ez azonban nem működik bizonyítékként az egészséges emberekre gyakorolt hatásra vonatkozóan.
  • Már 2010-ben megvizsgálták azt is, hogy a szénhidrátokban szegény, de fehérjében gazdag étrendek növelik-e a vesebetegség kockázatát. A kísérletben 68 résztvevőt osztottak két csoportra. Egy részük 4% szénhidrátból, 35% fehérjéből és 61% zsírból álló étrendet kapott, ami közel áll a népszerű ketogén táplálkozáshoz. A többiek 46%-ban szénhidrátot, 24%-ban fehérjét és 30%-ban zsírt fogyasztottak. Egy év után a két csoport változatlan veseegészséget mutatott.

A tudományos kísérletek egyelőre nem találtak olyan maximum mennyiséget, ami felett káros lenne a vese számára fehérjét fogyasztani. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ajánlott lenne mértéktelen mennyiséget bevinni. A felesleget ebből is glükózzá alakítja a test, melyet, ha nem használ fel a nap folyamán, akkor az zsírként raktározódik. A napi szükségletet az aktivitás és testsúly befolyásolja a leglátványosabban. Ezek alapján ide kattintva megtudhatod, hogy nagyjából mennyit tud hasznosítani a szervezeted.

A legjobb növényi proteinek

Ha diétázol, könnyen eleged lehet a húsok, a halak vagy a fehérjepor ízéből, de az is előfordulhat, hogy elvi okokból nem fogyasztasz ilyet. Mutatjuk, ilyenkor melyek a legszuperebb, étvágycsökkentő, növényi fehérjeforrások!

Ezt is szeretjük