Ezért nem tudsz lefogyni! A lelassult anyagcsere 3 meglepő, de veszélyes tünete
A lelassult anyagcsere-működés komoly következményekhez vezethet.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ha nem megfelelően táplálkozol, anyagcseréd lelassulhat, aminek a kellemetlen közérzeten és néhány gyorsan felkúszó plusz kilón kívül komolyabb következményei is lehetnek. A következő tünetek jelentkezése esetén mielőbb lépned kell.

Tartóssá vált zsírraktárak

A lelassult anyagcsere következtében szervezeted érzékeli, hogy nem kap elég tápanyagot, így raktározásra rendezkedik be. Ennek egyik negatív következménye, hogy a zsírsejtek több, úgynevezett alfa-2-receptort alakítanak ki, ami oda vezet, hogy a zsír gyorsabban és konokabbul halmozódik fel a zsírpárnákban.

Az alfa-2-sejtek elsősorban a csípő, a fenék és a comb tájékán helyezkednek el. A több béta-receptorral rendelkező zsírsejtek pedig a hasi zsírpárnára jellemzőek, melytől a kutatások szerint könnyebb megszabadulni.

Dr. Rudolf Leibel, a New York-i Rockefeller Egyetem zsírkutatója érdekes dolgot állapított meg: egyik betege, akinek magas volt a zsírsejtjei alfa-2-receptor-koncentrációja, 15%-ot veszített testsúlyából, csípőjének és combjának zsírtartalma azonban változatlan maradt, sőt, ezen testtájai az izom- és vízveszteségnek köszönhetően meg is ereszkedtek. Mindez annak köszönhető, hogy az alfa-2-receptorok a lipogenezisért, vagyis a zsírépítésért felelősek.

Az esztétikai problémán kívül a plusz zsírpárnák számos egészségügyi következménnyel járnak, így fontos, hogy megoldást találj. Ha hasonló tüneteket tapasztalt, anyagcserédet kizárólag az egészséges táplálkozásra építve nem biztos, hogy vissza tudod terelni optimális működéséhez, azonban a testmozgás segít. Végezz aerob- és kardió-jellegű edzéseket, melyek megemelik pulzusszámodat, és anyagcseréddel együtt a zsírégetést is felgyorsítják.

Hangulatingadozás

Az agy- és az idegsejteknek minden másodpercben további energiává égethető anyagra, glükózra van szükségük, ha azonban anyagcseréd nem működik megfelelően, és a szénhidrátok lebontása és energiává alakítása lelassul, komoly tünetekkel kell számolnod. A glükózmolekulák a szénhidrátok legkisebb egységei, így utóbbiak megfelelő megemésztése nélkülözhetetlen az optimális agyműködéshez.

A természet gondoskodott arról, hogy glükózhiány esetén se álljon le az agy és az idegek működése, az anyagcsere bizonyos aminosavakat - fehérjeépítőket - glükózzá tud alakítani, erre pedig gyakran sor kerül, amennyiben működése lelassult, és nem tud elegendő mennyiséget biztosítani a glükózból.

Mindennek következtében azonban fáradtabb és idegesebb leszel, érintenek a hangulatingadozások vagy akár a depresszió kezdeti tünetei is, ugyanakkor szellemi teljesítményed csökken, és nehezen koncentrálsz majd feladataidra.

Anyagcseréd elsősorban akkor lassul le, ha túl sok és túl nehéz táplálékot veszel magadhoz, ám akkor is fenyegethet ez a veszély, ha szigorú diétát tartasz, és nem viszel be kellő mennyiségű szénhidrátot szervezetedbe.

Ha azonban teljes kiőrlésű gabonaféléket, valamint gyümölcsöket fogyasztasz, biztosíthatod megfelelő anyagcsere-működésedet, és a plusz kilók miatt sem kell aggódnod.

Az izmok gyengülése

Az anyagcsere-zavarok következtében a glükóz tragédiáját a fehérjekatasztrófa követi a szervezetben. Sejtjeidnek ugyanis olyan hamar szükségük van fehérjeépítőkre - aminosavakra -, mint a növényeknek a vízre. Ezt a következőképpen kell elképzelni: egy egészséges szívizomsejt több mint 200 ezer apró fehérjegyárral - úgynevezett riboszómával - rendelkezik.

A gyáracskáknak az a feladatuk, hogy az aminosavakat proteinekké kapcsolják össze, ezekre van ugyanis szüksége a sejtnek ahhoz, hogy minden másodpercben eleven maradhasson. Egy ilyen fehérjemolekula összeállítása átlagosan 45 másodpercig tart. A molekula azután céltudatosan az anyagcsere sodrásába vándorol. Az izomsejtek rendkívül aktívak, ezért különösen sok riboszómára van szükségük, míg a kötőszöveti vagy az egyéb sejtek kevesebbel is beérik.

Mindazonáltal a szervezetben trilliónyi ilyen fehérjeszintézisre kerül sor óránként - és ez hatalmas teljesítmény. Ha azonban anyagcseréd nem működik megfelelően, például amiatt, hogy nincs elég fehérje, amiből szervezeted felépítse a sejteket, vagy az említett molekulák nem érnek el elég gyorsan az izmokhoz, utóbbiak meggyengülnek, ami nemcsak fizikai teljesítményedet csökkenti, de belső szerveid egészségét is fenyegeti, emellett az egyik legveszélyesebb következményként szívedet is gyengítheti.

A megfelelő fehérje-anyagcsere fenntartása érdekében létfontosságú, hogy étrendedben minőségi, egészséges fehérjeforrások is helyet kapjanak. Fogyassz halhúst, sovány szárnyashúsokat, hüvelyes növényeket, tejtermékeket, illetve tojásfehérjét.

Cikkünk Klaus Oberbeil Zsír nélkül frissen, fürgén című könyve alapján készült.

A túlsúlyos emberek boldogtalanná válnak, az elhízás súlyos szív- és érrendszeri panaszokhoz, az immunrendszer gyengüléséhez vagy depresszióhoz vezethet. A kövérség azonban nem sorsszerű - a sejtkutatók rábukkantak a természet karcsúságra vonatkozó titkára. A tanácsadó könyv részletesen bemutatja a legújabb tudományos ismereteket, konkrét étrendjavaslataival pedig megkönnyíti mindezek gyakorlati elsajátítását - a karcsúság tartós és örömteli megvalósítása érdekében.

Kiadja a Mérték Kiadó.
A könyv ára 1999 forint.
A könyvet itt rendelheted meg. »
Ezt is szeretjük