Kalóriamentes, és nem emeli az inzulinszintet: mire jó még az eritrit?

Kiderül, tényleg beválik-e cukor helyett.

eritrit
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A cukornak nincs semmilyen hosszú távú pozitív hatása, negatív viszont annál inkább. Az American Heart Association éppen ezért napi 25-36 gramm finomított cukor fogyasztását javasolja maximálisan, ami körülbelül hat-nyolc teáskanál. Ezt azonban nem egyszerű betartani.

A cukorral édesített ételek hamar megemelik a vércukorszintet, majd, amikor az visszaesik, újból jelentkezik az éhség, így fokozzák az étvágyat és az édes íz iránti sóvárgást. A szinte tömény, gyors felszívódású szénhidrátból álló cukor vitaminokat, antioxidánsokat és más tápanyagokat csak elhanyagolható mértékben tartalmaz, energia azonban annál több van benne. A fogyókúrába azonban nem férnek bele az ilyen üres kalóriák. A cukor számos lehetséges helyettesítője közül az egyik az eritrit. 

Az eritrit

Az eritritként polcokra kerülő termékek eritritolt, egy természetes cukoralkoholfajtát tartalmaznak, mely a cukorhoz hasonlóan édes, jó ízű, ám általában kissé hűvösebbként írják le. Az eritritnek nincs utóíze, édesítőereje 65%-ban felel meg a cukorénak - azaz kevesebb mint kétszer annyi kell belőle ugyanolyan íz eléréséhez. Grammonként mindössze 0,2 kalóriát tartalmaz, ami alig 5%-a a cukorénak, így jól illik egy kalóriakontrollált étrendbe.

cukor szorva

Az eritrit diétázók és cukorbetegek számára is előnyös tulajdonsága, hogy csak a glikémiás indexe 1, míg a cukoré 100. Ez azt jelenti, nem okoz nagy kilengéseket a vércukorszintben, így nincs éhségfokozó hatása. Ugyanígy inzulinindexe is alacsony, azaz nem vált ki fokozott inzulintermelést.

Aprócska további előnye, hogy - a többi cukoralkoholhoz, így a xilitolhoz és a szorbitolhoz hasonlóan - a száj baktériumai képtelenek lebontani, ezért nem okoz fogromlást. A gyomorból szintén változatlanul távozik, feldolgozására csak a vékonybélben kerül sor, ahol baktériumok bontják fel. Ezután szénhidrátjai felszívódnak, ebből származik a benne lévő kalória, míg a többi a vizelettel kiürül. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!


Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

Egészségügyi kockázatai közül csak egy ritka allergia ismert. A Center for Science in the Public Interest amerikai szervezete szerint fogyasztása biztonságos. A legtöbb cukoralkohollal ellentétben nem mutatták ki hashajtó hatását, mégis ajánlott óvatosságból nagyjából 80 grammnál vagy testsúlykilogrammonként 1 grammnál korlátozni a napi fogyasztást.

Az eritrit természetes édesítőszer, melyet gyümölcsök, gombák erjesztésével gyártanak. Amerikában és Japánban használt leginkább széles körben, ahol italokban, csokoládégyártásban is alkalmazzák. Európában az élelmiszerek címkéjén E968-as jelzéssel tüntetik fel. A Truvia édesítőszerek egyik fő összetevője, sőt, eritritként akár már nagyobb szupermarketekben, bioboltokban is kapható kristályos, fehér, cukorszerű formában. Noha azonos édességi szint eléréséhez ára akár négyszerese-hatszorosa is lehet a cukorénak, az egyik legjobb alternatíva az édesítésben.

Édes ízek természetesen

Ugyan a cukornál sokkal jobb választás az eritrit, mégis az a legjobb, ha az édes ízeket inkább természetes formájukban élvezed. A téli, édes, trópusi gyümölcsöktől azonban sok fogyókúrázó tart, pedig nem kellene: ha okosan fogyasztod őket, segítenek elérni a megálmodott, karcsú alakot!

Ezt is szeretjük