Mitől fáj a fejed, a hasad vagy a gyomrod? Az eliminációs diétával kiszűrheted
Az elimináció segítségével pontosan kiderül, melyik élelmiszer okozza a bajt.

gyumolcsok
Ez is érdekelhet

Pikali Gerda hisz a sors erejében: mindenkinek megvan a maga feladata, amit be kell teljesítenie (x)

Házépítési kisokos: ha még nincs elképzelésed az új otthonodat illetően (x)

Zöldebb iskolát a gyermekeinknek: csatlakozz egy nagyszerű jótékonysági programhoz! (x)

Mitől olyan jók a kézműves termékek? (x)

beauty and style

Nem mindegy, milyen szögből fényképeznek: több centit lecsalhatsz így a derekadból »

8 frizurabaki, ami 10 évvel bárkit öregebbnek mutat »

Ezek a legdivatosabb állatmintás darabok az üzletekben: 10 ezer forint alatt »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az ételallergiák széles körben elterjedtek, így gyakori, hogy valakinél a tej, a glutén vagy éppen a tojás fogyasztása okoz hányást, hasmenést, puffadást, sőt, akár fejfájást is. A következő étrenddel kiszűrheted a számodra problémás élelmiszereket, így később már pontosan tudod, mit kell kerülnöd.

Az elimináció annyit jelent, hogy az eddigi étrendedből pár hétig kihagyod azokat az ételeket, melyekre gyanakszol. Ez idő alatt kiürül a szervezetedből minden nyomuk. Majd az ételek fokozatos visszavezetésekor kiderül, melyek okoztak gondot, hiszen fogyasztásukkor a tapasztalt tünetek visszatérnek.

Eliminációs diéta

Sokan természetesnek veszik, hogy az étkezések után gyomorfájdalom vagy puffadás, hasmenés vagy székrekedés jelentkezik, a tüneteket a rohanó és stresszes életmóddal, valamint az egészségtelen étkezési szokásokkal magyarázzák. Noha ez is közrejátszhat, érdemes ilyenkor az eliminálást is kipróbálni. Ez a panaszok megfigyelésével kezdődik, a tünetek ugyanis gyakran utalnak arra, mely ételeket, táplálékcsoportokat érdemes tesztelni, kizárni.

glutenmentes

Ezután következik az elimináció megkezdése. Ilyenkor három-öt héten keresztül egyáltalán ne fogyassz azokból az élelmiszerekből, melyekre gyanakszol, hogy ártanak neked. Ne felejtsd el minden készen vásárolt termék összetevőit alaposan ellenőrizni, ám a legjobb, ha mindent nyers alapanyagokból, te magad készítesz, így maximálisan kontrollálni tudod, hogy mit viszel be.

Dokumentáld táplálkozásodat!

Az ételnapló szintén segít, hogy a táplálkozásodat nyomon kövesd. Rögzítsd benne mindig pontosan a fogyasztott étel valamennyi összetevőjét, illetve minden alkalmat, amikor a problémákat tapasztaltad, így jól láthatóvá válik majd az összefüggés.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az első fázis végére meg kell, hogy szűnjenek a tünetek, ennyi idő alatt ugyanis az allergiát, érzékenységet, problémákat kiváltó ételek nyom nélkül ki kell, hogy ürüljenek a szervezetedből. Ha mégis tapasztalod a tüneteket továbbra is, akkor az arra utal, hogy nem a megfelelő ételeket zártad ki, vagy nem mindet. Bővítsd addig a kizárt táplálékok sorát, míg tünetmentes leszel!

Ezt követően egyesével kezdd el visszavezetni az étrendedbe a korábban kizárt táplálékokat. Amelyiknél újból jelentkeznek a problémák, arra érzékeny vagy.

Ezért jó végigcsinálni a diétát

Az eliminációs diéta olyan anyagcserezavarok felfedésére is alkalmas lehet dietetikus segítsége mellett, mint az irritábilis bél szindróma vagy a Crohn-betegség, míg egyénileg az ételallergiákat vizsgálhatod vele a leghatékonyabban.

Az elimináció elvégzése mellett mindenképpen keresd fel az orvosod, és menj el az előírt vizsgálatokra is, ugyanis pontos diagnózist csak így kaphatsz. Ezt követően az étrendedet a szakértő orvos vagy dietetikus utasításai szerint alakítsd.

Ha kiderül az, hogy melyik élelmiszer a gondok forrása, további megfigyeléseket érdemes végezni a probléma konkrét behatárolására. Lehet, hogy maga az étel, de lehet, hogy a feldolgozási módszer vagy a fűszerezése vált ki negatív reakciót.

Leggyakrabban a tejtermékek, a cukor, az előrecsomagolt és feldolgozott élelmiszerek váltanak ki panaszokat. Problémásak lehetnek emellett a gabonafélék, a tojás és az olajos magvak, bizonyos fűszerek, a halak és rákfélék, a mogyoró, a szója és több gyümölcs is.

Állandó éhség ellen

Nehéz bármilyen étrendet úgy betartani, hogy közben állandóan kopog a szemed az éhségtől. A következő módszerek segítenek, hogy a diéta ne váljon éhezéssé.

Ezt is szeretjük