Rángatózás elalváskor: ez a magyarázat a fizikai jelenségre
Két elmélet is létezik arra vonatkozóan, mi okozza az elalváskor jelentkező izomgörcsöt.

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj, ha ezekkel ápolod: látható lesz a különbség (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

beauty and style

3 baki, amivel nagyon el lehet rontani a csillogó sminket »

Ezt viseld a szűk ruha alatt, ha bevág a zsírpárnákba: alakformáló fehérneműk körképe »

Jónak hiszed, pedig ártasz vele: 4 dolog, amit ne csinálj, ha fogyni akarsz »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Valószínűleg mindenki számára ismert jelenség az elalvási myoclonus, vagyis az az izomrángás, mely gyakran az alvás-ébrenlét határán jelentkezik.

Legtöbbször a végtagokat érinti, de olykor az egész test is megrándulhat. Alapvetően ártalmatlan jelenségről van szó, ezért az orvosi szakirodalom nem sokat foglalkozik vele.

Miért rángatózol elalváskor?

Zuhanás-elmélet

Kétféle tudományos magyarázat is létezik az elalvási myoclonusra. Az egyik elmélet szerint a test egyfajta védekező reflexéről van szó. Az izmok ugyanis az elalvást megelőzően folyamatosan lazulnak, és olykor elérik azt a pontot, amikor már annyira lazává válnak, hogy az agy értelmezése szerint a test zuhan.

Ilyenkor következik be a hirtelen izomfeszülés, mely a becsapódás erejét hivatott csökkenteni. Valószínűleg te is álmodtad már, hogy zuhansz, és az álomból egy hirtelen rángás ébresztett fel.

Retikuláris aktivációs rendszer

A másik elmélet szerint az alvást megelőzően folyamatosan lassul a szívverés, a légzés, valamint az izmok is veszítenek tónusukból.

Az ébrenlét-alvás határán működésbe lép egy, az agytörzsben elhelyezkedő bizonyos retikuláris aktivációs rendszer, melynek feladata, hogy az alvás és az ébrenlét ritmusos változását szabályozza. Ennek hatására egy pillanatra olyan idegsejtek kerülnek ingerületbe, melyek a végtagok mozgatásáért felelnek.

Mit tehetsz ellene?

Bár ártalmatlan jelenségről van szó, ha nagyon zavar, tehetsz ellene lépéseket. Legtöbben akkor tapasztalják ezt a jelenséget, amikor túlságosan elfáradtak napközben, vagy nagyon feszültek.

Egy kis nyugalom

Érdemes tehát mindkét esetben relaxációs, illetve légzőgyakorlatokat végezned lefekvés előtt, de segíti a test és az elme lecsillapítását a jóga is. Fontos, hogy, ha lehet, közvetlenül a lefekvés előtt már ne nézz tévét, ne használj számítógépet. Az olyan nyugtató hatású teák fogyasztása is segíthet elkerülni a rángásokat, mint a citromfű, a levendula, a kamilla, az orbáncfű vagy a macskagyökér.

Blog.hu ajánló