Zsibbadás, gerincfájdalom
A porckorongsérv tünetei
A betegség a mozgásszegény életmód következménye, és súlyos esetben akár bénuláshoz is vezethet. Előzd meg a bajt!

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Azt hitték, megszaladt a Photoshop a Balmain reklámjában: pedig ennél nagyobb csavar van benne »

Álomszép esküvői ruhák 2019-re: vad tájak inspirálták a magyar tervezőt »

Zsírgyilkos kardió edzés: csak 30 perc, de van olyan hatékony, mint a futás »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Korábban főleg a negyven év feletti korosztályt érintette a betegség. Ma azonban az irodai munkáknak és a mozgásszegény életmódnak köszönhetően mind gyakrabban fordul elő a betegség a húsz-, illetve harmincéves korosztály körében is.

Gyakori tünetek

  • Ágyéki és nyaki gerincfájdalom.
  • Korlátozott mozgás.
  • Zsibbadás.
  • Végtagokba kisugárzó fájdalom.
  • Érzészavar.
  • Súlyosabb esetben bénulás.
  • Vizelési, székelési zavarok.

Porckorongkopás

Az emberi csontrendszer legfontosabb eleme vitathatatlanul a gerincoszlop. Ez a tartószerkezet csigolyákból, porckorongokból, valamint ízületekből, szalagokból és izmokból áll. A porckorongok szerepe, hogy rugalmassá – és ezáltal kevésbé sérülékennyé – tegyék a gerincet. A porckorongok két részből állnak: külső, szilárdabb részük óvja őket a külső behatásoktól, belső gél állagú részük pedig a rugalmasságért felelős. Ez a belső mag normál esetben sok vizet képes megkötni. Ha azonban a kor előrehaladtával, a genetikai tényezők következtében, a rossz testtartás vagy a rendszeres túlterhelés miatt vízmegkötő képessége lecsökken, porckopásról beszélünk.

És kialakul a porckorongsérv

Ha a porcok kevés vizet kötnek meg, előbb-utóbb a porckorongok külső, vastagabb része berepedezik, végül szétszakadozik. Mindennek következtében a belső kocsonyás mag kitüremkedik. A kitüremkedett sérv nyomja a gerincoszlop idegeit, azok gyulladását okozva. Ezenkívül pedig az érintett gerincszakasz melletti izmok reflexszerű összehúzódása is bekövetkezik. Mindez egyrészt erős fájdalommal jár, másrészt előidézi az adott gerincszakasz korlátozott mozgását, valamint stabilitásának hiányát. A porckorongsérv leggyakrabban a gerinc ágyéki, valamint nyaki szakaszán alakul ki. Az esetek 60-70%-ában a negyedik és ötödik ágyéki csigolya között alakul ki a sérv. Ez a terület ugyanis igen komoly terhelésnek van kitéve a mindennapi élet során.

A porckorongsérv kezelése

Az orvosi kezelés során mindig figyelembe veszik a betegség stádiumát. Amennyiben a porckorongsérv nincs előrehaladott állapotban, úgy a cél a fájdalom enyhítése. Ez gyógyszeres kezelés, valamint izomlazítók formájában történik. Továbbá gerinckímélő életmód és gyógytorna javasolt. Ha azonban a betegség állapotából kifolyólag a konzervatív kezelési módszerek kevésnek bizonyulnak – valamint különösen bénulás esetén –, ortopédiai műtétre van szükség.

Előzd meg a bajt!

  • Kíméld a gerincedet nem különösebben megerőltető tornával, jógával.
  • Ha nehezebb súlyokat emelsz, először mindig guggolj le, soha ne lehajolt testhelyzetből emelj!
  • Felejtsd el a magas sarkú cipőt, ha gerincproblémáid vannak! Amennyiben nagyon ragaszkodsz hozzá, akkor is maximum napi egy-két órát viseld – ugyanis erősen megviseli tested tartóoszlopát. Otthon pedig legjobb, ha mezítláb jársz.
  • Ügyelj a testsúlyodra! A fölös kilók nagyon megterhelik a gerincet.
  • Ha bevásárolsz, és nehezebb súlyokat cipelsz, mindig figyelj arra, hogy a két oldalra jutó súlyt egyenletesen oszd el.
  • A hosszas egy helyben állást, ugyanakkor a több órán át tartó ülést is jobb, ha kerülöd. Legalább óránként egyszer változtass a testhelyzeteden – nyújtózz, tornázz egy kicsit.
  • A reggeli felkelést követően lassan, óvatosan járasd be izmaidat!
  • Az úszás – különösen a hátúszás vagy a szabályosan végzett mellúszás – segít megerősíteni hátizmaidat.
Ezt is szeretjük