A csontritkulás okai, tünetei és kezelése
A sokáig tünetmentesen zajló kór minden második nőt érint. Előzd meg a gyakori csonttöréseket, és fordulj orvoshoz, mielőtt nagy lenne a baj!

Ez is érdekelhet

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Csatlakozz te is Fördős Zéhez, és #FőzzAGYERMEKEKÉRT! (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

beauty and style

Túlsúlyos, de megtalálta a nőies oldalát: Tess Holliday imád öltözködni »

Szoknya és kabát nőiesen: így lehetsz csinos a téli rétegekben »

Szétálló hajjal, pattanásokkal ébredt, 10 perc múlva csodásan festett: gyors trükkök fáradt napokra »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az öregkori csontritkulásban szenvedők között nagyon magas a nők aránya. Becslések szerint a menopauza utáni korban lévő nők 30%-át érinti, és hetven éves kor fölött egyre gyakoribbá válik.

Az ösztrogénszint csökkenése miatt a menopauza a csontritkulás egyik vezető oka, úgyhogy a változó korban nem csak a hőhullámokkal és a hangulatingadozásokkal kell megküzdened.

Csontritkulás

Az oszteoporózis a csontvázrendszert érintő betegség, ami a csonttömeg csökkenésével jár, valamint veszélyezteti a csontváz szerkezeti épségét. Ez végül ahhoz vezet, hogy a csontjaid rendkívül törékennyé válnak. A koponya csontjainak kivételével bármelyik csont lehet érintett. A csontritkulás legjelentősebb következménye a csonttörés, ami leggyakrabban a csípőt, a csuklót és a csigolyatesteket érinti. A mindennapok során azonban sokat tehetsz annak érdekében, hogy megakadályozd a csontritkulás kialakulását, lassítsd a csontvesztést, és megelőzd a csonttöréseket. Hogy elkerülhesd a súlyos betegséget, elsősorban ügyelj a megfelelő mennyiségű kalcium és D-vitamin bevitelére.

Befolyásoló tényezők

  • Menopauza: a menopauza utáni csökkent ösztrogénszint fontos szerepet játszik a csontvesztésben, mivel felgyorsítja a csont lebontását, mialatt a csontképződés sebessége változatlan marad.
  • Életkor: 35-40 éves kor felett mérhetően romlik a csontképzés és a csontbontás egyensúlya, csonttömeged akár 0,5-1%-át is elvesztheted évente.
  • Androgén: a hormon hiánya a férfiaknál okozhat zavart.
  • Kotikoidok: az emelkedett mellékvesekéreg-hormonszint is gátolhatja a csontképzést, függetlenül attól, hogy ez gyógyszeres kezelés következménye, vagy belső folyamat, például a Cushing-szindróma következménye.
  • Hipertireózis: a pajzsmirigy hormonja fokozza a csontbontást, ezért pajzsmirigy-túlműködés esetén nagyobb kockázatnak vagy kitéve.
  • Étrend: a helytelen étrend, illetve a kalciumban és D-vitaminban szegény diéta különösen a növekedés során lehet ártalmas.
  • Mozgás: a mozgásszegény életmód szintén befolyásolhatja a csontvesztést: a fizikai aktivitás növelése növelheti a csontsűrűséget.
  • Káros szenvedélyek: a dohányzás, illetve a fokozott alkohol- és kávéfogyasztás fokozottan hajlamossá tehet a betegségre.

Kezelés

A csontritkulás jelentős egészségügyi problémának számít, mivel becslések szerint évente 1,5 millió csonttörésért felelős. 65 éves kor felett minden második nő és minden ötödik férfi szenved csontritkulásban, aminek következtében akár a legegyszerűbb házimunka is csigolyatöréshez vezethet. Ezért fontos, hogy a betegség jelentkezése esetén mielőbb orvoshoz fordulj, hogy a megfelelő kezelésekkel elkerülhesd a komolyabb bajt.

Mielőtt megkezdenéd a kezelést, fontos, hogy az orvos az egyéb, másodlagosan csontritkulást okozó betegségeket kizárja. Ezek közé tartozik a D-vitamin hiány miatti csontlágyulás, illetve a már említett pajzsmirigy-túlműködés is - ha ugyanis ezek szövődményeként alakul ki a kór, az elsődleges betegségeket kell gyógyítani. Ha egyértelműen kiderült, hogy öregkori csontritkulásban szenvedsz, akkor kezdődhet a megfelelő kúra.

Gyógyszeres kezelések

  • Hormonpótló kezelés: ezzel a módszerrel nagyon hatékonyan megakadályozható a csonttömegvesztés, és csökkenthető a csonttörések kockázata. Mivel azonban alkalmazása nem jár veszélyek nélkül, csak akkor ajánlott, ha kiemelten veszélyeztetett vagy. A menopauza kezdetén egy csontsűrűségmérés könnyen kiderítheti, hogy valóban erre a kezelésre van-e szükséged. Az óvatosság ebben az esetben azért fontos, mert a kúra növelheti a mellrák kialakulásának kockázatát.
  • Gyógyszerek: léteznek olyan új készítmények is, amelyek szelektíven hatnak az ösztrogén-receptorokra, növelve ezáltal a csonttömeget, valamint csökkentve a csigolyák összeroppanásának és a mellrák kialakulásának kockázatát.
  • Kalcitonin: az orrspray formájában beszerezhető készítmény szintén fokozza a csont tömegét, segít megelőzni a törést, és enyhíti a betegséggel járó erős fájdalmakat is.

Megelőzés

A kezelésnél azonban sokkal hatékonyabb módszer lehet a megelőzés, különösen, mivel a csontritkulás vissza nem fordítható folyamat, így a gyógyszeres kezeléssel is csak a további veszteség megakadályozása lehetséges. Megfelelő diétával és terheléses gyakorlatokkal akkor is javíthatod erőnlétedet, ha a betegség már kialakult, azonban a mozgás és az egészséges étrend a megelőzésben is segítségedre lehet.

Mozogj minél többet, hogy izmaid és csontjaid erősek maradjanak! A fizikai mozgás bármely életkorban növeli a csontsűrűséget, és más, az egészségre kedvező hatása is van. Elég, ha csupán heti három-négy alkalommal végzel mérsékelt testmozgást, nem kell rögtön intenzív testedzésbe kezdened. Legjobb, ha rendszeresen futsz, sétálsz, lépcsőt mászol, táncolsz vagy biciklizel. Az idő előrehaladtával azonban fokozottan ügyelj a megfelelő mennyiségű D-vitamin és kalcium bevitelére, ezek ugyanis csontod legfőbb építőelemei.

Ajánlott napi kalciumbevitel
  • 9-18 éves lányoknak: 1300 mg naponta.
  • 19-50 éves nőknek: 1000 mg naponta.
  • Terhesség vagy szoptatás esetén 18 éves korig: 1300 mg naponta.
  • Terhesség vagy szoptatás esetén 19-50 éves korig: 1000 mg naponta.
  • Az 50 év feletti nők napi táplálékának 1200 mg elemi kalciumot kell tartalmaznia.
Gustavo Villalobos
A nők egészsége - Egészségkönyvtár

E könyv célja a női test anatómiájának és élettani működésének megismertetése, az egyes életszakaszokban bekövetkező változások és a társas kapcsolatok bemutatása. Betekintést nyerhetsz a leggyakrabban előforduló testi és lelki betegségekbe, amelyek gyakorta fenyegetik a nők egészségét. Emellett a kötet remek útmutatást ad egészséged megőrzéséhez.

Kiadja az Alexandra Kiadó.
A könyvet itt rendelheted meg!

OLVASD EL EZT IS!

legkoondicionalo
  • légkondicionáló
  • tünetek és betegségek

3 súlyos betegség, amit a légkondicionáló okoz

csipkes felso  nagy
  • gyógynövény
  • tünetek és betegségek

Hasi görcsök, puffadás, székrekedés

Ezt is szeretjük