Napfényvitamin: álmatlanság, feszültség és rák ellen
Szeretnél elkerülni néhány komolyabb egészségügyi problémát? Barátkozz a napfénnyel, és figyelj oda, mit eszel!

Ez is érdekelhet

„A természetben értjük meg, kik vagyunk” – Grecsó Krisztián író az Erdei Vándortáborokról (x)

A 14 éves Endike beszélni kezdett (x)

Szorongás, elégedetlenség, magány – hogyan jutottunk el ide és hogyan léphetünk ki belőle?

Sári bíró - az idők változnak, de az emberek valójában nem (x)

Trendi új illat a világhírű Acqua Coloniától - Íme az egzotikus 4711 kölni (x)

beauty and style

Az 53 éves Cindy Crawford elképesztően dögös: bőrruhát húzott és motorra pattant »

Fiatalítja a bőrt és a gyulladást is lehúzza: házi arcmaszk áfonyával »

A legdivatosabb átmeneti dzsekik és tavaszi kabátkák 15 ezer forint alatt: ezekre most tényleg szükség lesz »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A napfényvitaminnak is nevezett D-vitamin fontos szerepet játszik a csontok egészségének megőrzésében, mivel lassítja a csontritkulást. Vizsgálati adatok azonban arra utalnak, hogy ennél jóval többre képes: erősíti az immunrendszert, álmatlanság-, illetve feszültségellenes hatása van, továbbá megelőzheti a rák bizonyos fajtáinak kialakulását.

Mit kell tudnod a D-vitaminról?

A D-vitamin annyiban különbözik más vitaminoktól, hogy az emberi szervezet képes az előállítására. Ehhez azonban külső segítségre, UVB-sugarakra van szükség.

Napfény nélkül ugyanis a bőrben tárolt provitaminja nem alakul át aktív formává. A szervezetben a D3-provitamin a májban képződik - koleszterinből. Innen a vérkeringés segítségével jut el a bőrbe - ahol a sugárzás hatására átalakul.

Hatása az emberi szervezetre

A D-vitamin alapvető feladata a vér kalcium- és foszforszintjének szabályozása, a csontok erősítése és az egészséges fogazat fenntartása. Ám a létfontosságú vitamin kihat az egész szervezet működésére.

Csontritkulás ellen

Tanulmányok kimutatták, hogy a D-vitamin fontos a csontritkulás megelőzésében is. Az elsősorban a nőket fenyegető betegség a csontokat porózussá és törékennyé teszi.

D-vitamin nélkül a szervezet nem tudja felvenni a kalciumot a táplálékból, bármennyit fogyasztasz is belőle. Amikor a vérben a kalciumszint alacsony, a szervezet a csontokból vonja el a kalciumot, hogy az izmokat, idegeket és a szívet ellássa. Az idő múlásával a kalcium elfogy a csontból, és súlyos csontritkulás jelentkezik.

Álmatlanság és feszültség ellen

Ha egyoldalúan táplálkozol, könnyen alakulhat ki vitaminhiány a szervezetben. Amennyiben nélkülözöd a tejtermékeket, a halféléket, és rendszeresen kevés időt töltesz a napon, előbb-utóbb jelentkeznek a D-vitamin-hiány tünetei. Az álmatlanság és a feszültség jóval korábban hívja fel a figyelmet a problémára, mint a csontritkulás - mely csak hosszú évek során alakul ki. Ha tehát rendszeresen tapasztalod ezeket a tüneteket, ideje felülvizsgálnod táplálkozási szokásaidat, valamint tölts több időt a szabadban.

Immunerősítő

Nem csupán a C-vitamin felel az egészséges immunrendszerért. Tudományos kutatások szerint a D-vitamin is fontos szerepet játszik a szervezeted védekezőrendszerének megszilárdításában. Az immunrendszer első számú védőbástyáinak az úgynevezett T-sejtek tekinthetők. Ezeknek a sejteknek a megfelelő aktivitásáért pedig többek között a D-vitamin felelős.

Rákellenes

Más kutatások feltételezik, hogy megakadályozhatja a daganatos sejtek szaporodását. Egy tudományos vizsgálat során mellrák-operáción átesett nőket vizsgáltak, és arra az eredményre jutottak, hogy a D-vitamin hatására csökken a betegség kiújulásának valószínűsége. Azoknál a nőknél, akik a műtétet követően nem csupán sugárkezelésben, de D-vitamin-terápiában is részesültek, jóval kisebb kockázata volt a rák kiújulásának.

Mennyi kell belőle?

Már a napi 10-15 perces, arcot, kezet és kart érő napsütés előállítja a megfelelő D-vitamin-mennyiséget. D-vitamin-pótlásra jellemzően az idősebb korosztálynak van szüksége. Azok az 50 éves kor felettiek, akik nem isznak tejet, nem tartózkodnak eleget a szabadban reggel nyolc és délután három óra között, szükségük lehet D-vitamin-készítményekre. Az RDA - Amerikai Táplálkozástani Intézet - szerint felnőttek számára a napi ajánlott D-vitamin-bevitel 0,005 mg.

Legjobb források

A létfontosságú vitamin legjobb forrása egyértelműen a tojássárgája: egy tojás 0,002 mg-ot tartalmaz belőle. A D-vitamin megtalálható továbbá a tejben, de néhány gabonapehely szintén gazdag D-vitaminban. Az olajos halak, mint a hering, a lazac és a tonhal mind-mind további gazdag D-vitamin-forrást jelentenek.

Még mit kell tenned?

Ha úgy érzed, még volna mit tenned egészséged érdekében, mert táplálkozási szokásaid hagynak némi kívánnivalót maguk után, hallgasd meg dietetikus szakértőnk tanácsait!

Ne vidd túlzásba!

A szervezetben a nap hatására csak a szükséges mennyiségű D-vitamin képződik. A táplálékkiegészítők túladagolása azonban problémák forrása lehet.

Mondj igent magadra!

A Femina Extra 4 alkalmas önfejlesztő sikerkurzusán Szily Nóra pszichológus és coach vezetésével elérheted, hogy elégedett, sikeres és boldog legyél az élet bármely területén.

Hogyan mondjunk nemet lelkiismeret-furdalás nélkül?

A boldogság és siker alapjai, azaz miért fontos önzőnek lenni?

A kommunikáció, mint az érdekérvényesítés kulcsa: a bizalomépítéstől a hatásgyakorlásig

Burnout, vagyis amikor már semminek nincs értelme

A kurzusról pontos részleteket itt találsz.

Jegyek kizárólag online érhetők el, korlátozott számban.

Helyszín: MEMO ház – 1077 Budapest, Wesselényi utca 73.

Időpont: 2020. március 6., március 26., április 16., május 7.

Promóció

A túlzásba vitt D-vitamin-fogyasztás hasmenést, fejfájást, étvágytalanságot, émelygést és hányást, szívritmuszavarokat és súlyos kimerültséget, fáradtságot okozhat. A nagyobb adagok további szedése gyengíti a csontokat, hatására kalcium rakódik le a kötőszövetekben, izmokban.

Cikkünk a Reader's Digest Vitaminok, gyógynövények, ásványi anyagok című könyve alapján készült.

OLVASD EL EZT IS!

napfeny lany
  • napfény
  • fogyasztó praktikák

A legegyszerűbb zsírégető módszer

Ezt is szeretjük