Ez veszélyezteti minden 3. magyar gyerek egészségét
Tudd meg, mi az!
Nem a gyermekkori elhízás problémájára gondoltunk.

Nyereményjáték

Nyerj egyhetes nyaralást Máltára szállással, repülőjeggyel és reggelivel! (x)

Nyerj páros belépőt Dr. Buda László: Testünk jelzései című előadására, a márciusi Femina Klubra! (x)

Nyerj szórakoztató, képes útikönyvet, és ismerd meg a világ csodáit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Akár egyetlen hormonon is múlhat a gyermekáldás – Kata története (x)

Mitől alakulnak ki az influenzaszövődmények? Elmondjuk, mire kell figyelni (x)

A leghatékonyabb edzésformák nyáron több zsírt égetnek, mint a futás! Ezeket űzd helyette

A legerősebb ránctalanítókat csak kevesen ismerik: ezeket az antioxidánsokat keresd!

beauty and style

Ez a világ legtermészetesebb kollagénes fátyolmaszkja: készen kapod a tojáshéjból »

Így fond be a hajad idén: 3 trend, ami nagyon erős lesz tavasszal »

2 mozgásforma, ami nemcsak fogyaszt, hanem fiatalít is »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Egy 2014-ben készített magyar kutatásából derült ki, hogy hazánkban minden harmadik iskoláskorú gyermek reggeli nélkül indul el otthonról.

Bár hétvégén valamelyest javul az arány, elszomorító a magyar gyerekek reggelizési szokásairól festett kép.

A reggeli szerepe

A reggelinek fedeznie kellene a napi szükséges energiabevitel 20%-át. Az a gyerek, aki nem reggelizik, nehezebben figyel oda az órákon, fizikai teljesítőképessége romlik. Szélsőséges esetben akár rosszulléthez, ájuláshoz is vezethet a nap első étkezésének elmaradása. A reggeli elhagyása ráadásul növeli az elhízás kockázatát is.

Milyen az ideális reggeli?

Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy a reggeliző gyerekek esetében is magas azoknak a száma, akik nem éppen napindításra alkalmas, tápanyagban gazdag ételt fogyasztanak. A párizsis zsemle például nem kifejezetten jó választás - sem gyerekek, sem felnőttek számára. Egy pohár kakaó több ugyan a semminél, de az optimális reggelihez fogyasszuk teljes kiőrlésű szendviccsel, zöldségekkel gazdagítva.

Az ideális reggelinek tartalmaznia kell fehérjét: ez nemcsak húsból, származhat, hanem tejtermékből vagy tojásból is. Fontos továbbá, hogy a szénhidrát is helyet kapjon a reggeliben, de ne fehér liszttel készült pékáru, hanem például zabpehely vagy teljes kiőrlésű kenyér formájában. Végül lényeges, hogy friss zöldséget vagy gyümölcsöt is tartalmazzon a nap első étkezése. Egy pohár túrókrém teljes kiőrlésű pékáruval, esetleg egy pohár natúr joghurt zabpehellyel jó választás lehet. Hozzá pedig jöhet egy alma, körte vagy paradicsom, paprika.
Mindemellett a folyadékfogyasztásról sem szabad elfeledkezni: egy pohár tej, víz, esetleg koffeinmentes tea jó választás lehet.

Fontos, hogy ne olyan italokat fogyasszon a gyerek, amelyek hozzáadott cukrot tartalmaznak.

Reggeli, reggeli, de milyen?

A jó napindításhoz elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű reggeli, de hogyan tudunk nap mint nap tápanyagokban dús falatokat készíteni a kicsiknek? Tudj meg többet a kiegyensúlyozott táplálkozásról, és induljon vidáman a család napja!

Minőségi éhezés

Nem a mennyiségi éhezés, vagyis a szükségesnél alacsonyabb kalóriabevitel fenyegeti a magyar gyerekeket - ez inkább a fejlődő országokra jellemző -, sokkal inkább a minőségi éhezés. Aki nem reggelizik ébredés után, a nap során valószínűleg behozza az iskoláskorú gyermekek számára javasolt 2200-2500 kalóriányi energiabevitelt, ám nagyon nem mindegy, hogy milyen élelmiszerekből veszi fel ezt.

A minőségi éhezés lényege, hogy az érintett nem jut hozzá a szervezete optimális működéséhez szükséges ásványi anyagokhoz, vitaminokhoz, nyomelemekhez. Leggyakoribb talán a D-vitamin, kalcium-, illetve vashiány.

Így előzheted meg!

Ahhoz, hogy ne alakuljon ki minőségi éhezés, fontos, hogy a napi tápanyagbevitel nagyjából 55%-át tegyék ki a szénhidrátok, amelyek nélkülözhetetlenek a megfelelő agyműködéshez és izommunkához. A minőségi szénhidrátok legfőbb forrásai a teljes kiőrlésű tészták, pékáruk, a burgonya és a gyümölcsök. Az energia tárolásában, a növekedésben, valamint az agy fejlődésében komoly szerepet játszó zsíroknak a napi tápanyagbevitel 30%-át kell kitenniük. Ennek fedezésére jó választást jelenthetnek az olajos magvak, az olajos halak vagy éppen az olívaolajjal készült ételek. A tápanyagbevitel maradék 15%-át a sejtek, izmok és más szövetek felépítésében részt vevő fehérjék teszik ki. Ezt tejből, tojásból, jó minőségű hal- és húsfélékből lehet legkönnyebben fedezni.

Blog.hu ajánló