6 mindennapos dolog, ami IR-t, elhízást és gyulladásos bélbetegséget okoz: egyáltalán nem csak az étkezés számít
A bélflóra egészsége az egész szervezetre hatással van, érdemes figyelni a támogatására, a károsító tényezők kerülésére.

bélflóra egészsége
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az ember emésztőrendszerében élő mikroorganizmusok, baktériumok összessége alkotja a bélflórát, ami a mikrobiom legnagyobb részét képezi. A mindennapok során talán keveset gondolunk rá, pedig az egészség megőrzésében kulcsfontosságú a szerepe.

A hasznos és a rossz bélbaktériumok egyensúlyának felborulása korántsem csak az emésztésre hat: az egész szervezet működését befolyásolhatja. Így aztán érdemes számolni vele, és törekedni az optimális állapot megóvására, helyreállítására. Talán nem gondolnád, de a bélflóra összetételét egészen hétköznapi dolgok is megváltoztathatják.

Hétköznapi dolgok, amik károsítják a bélflórát

A bélflórában többféle mikroorganizmus található, így például vírusok és gombák is, de a baktériumok messze a legkutatottabbak. Az újszülött először akkor van kitéve a mikrobáknak, amikor áthalad a szülőcsatornán, bár vannak kutatások, amelyek azt állítják, hogy bizonyos mikrobákkal már az anyaméhben is találkozik a magzat. A növekedés során a bélflóra jó esetben egyre változatosabb lesz, egyre többféle mikroba jelenik meg benne. A bélflóra egyebek mellett az emésztésben és az immunrendszer működésében vesz részt, de az újabb vizsgálódások arra is rávilágítottak, hogy az idegrendszerre, azon belül az agyműködésre is hatással van.

Amennyiben a bélflóra változatossága csökken, és a hasznos, probiotikus baktériumokkal szemben túlsúlyba kerülnek az ártalmas mikroorganizmusok, különböző egészségügyi problémák alakulhatnak ki. A bélflóra egyensúlyának zavara, a diszbiózis inzulinrezisztencia, súlygyarapodás, elhízás, krónikus gyulladás, vastag- és végbélrák, valamint gyulladásos bélbetegségek, például Crohn-betegség kialakulásához vezethet. A bélflórát mindennapos tényezők is károsíthatják, amelyek így közvetetten a felsorolt kórképek kialakulásához is hozzájárulhatnak.

Egyoldalú táplálkozás

Leginkább a gazdag bélflóra tekinthető egészségesnek, ehhez pedig fontos a változatos, teljes értékű élelmiszerekben gazdag táplálkozás. A feldolgozott élelmiszerek fokozott jelenlétével jellemezhető, rostokban, zöldségekben, gyümölcsökben és teljes kiőrlésű gabonákban szegény nyugati étrend számos egészségügyi probléma forrása, a mikrobiomnak sem tesz jót.

Prebiotikumok hiánya az étkezésben

A prebiotikumok a táplálékokban található összetevők, amelyek a szervezet számára nem emészthetők, változatlan formában jutnak a vastagbélbe, ahol a bélbarát baktériumok szaporodását segítik elő. A prebiotikus rostok számos egészséges táplálékban, zöldségekben, gyümölcsökben, teljes kiőrlésű gabonákban megtalálhatók, hiányuk ronthatja a bélflóra minőségét.

Antibiotikumok

A bakteriális eredetű fertőzésekre, megbetegedésekre szedett antibiotikumok elpusztítják a baktériumokat, vagy megakadályozzák azok szaporodását. Ugyanakkor nem válogatnak a hasznos és a káros baktériumok között, jócskán csökkenthetik a bélflóra diverzitását. A mellékhatásokat probiotikumok együttes alkalmazásával lehet mérsékelni, de ennél is fontosabb szabály, hogy a készítményeket csak az orvos által előírt módon és ideig szabad szedni.

Mozgáshiány

A fizikai aktivitás szervezetre gyakorolt pozitív hatásai köztudottak. Úgy tűnik, hogy a rendszeres mozgásból a bélflóra is profitál, például a hasznos mikrobák számának növekedésén keresztül. A mikrobiom egyensúlyának felborulása hízáshoz vezethet, a mozgás ennek kivédésében, az ideális testsúly megőrzésében is segíthet.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ha gyulladás, akkor CRP gyorsteszt

A C-reaktív protein (CRP) egy májban képződő fehérje, melyet bakteriális fertőzések és gyulladásos megbetegedések kimutatására használnak, ezért a tesztet az akut fertőzéses megbetegedésre utaló jelek, úgymint hőemelkedés, láz, fejfájás vagy gyengeség esetén érdemes elvégezni.

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

Alváshiány

A szervezet belső, biológiai órája az úgynevezett cirkadián ritmus, ami az ébrenlét és az alvás beállításáért felelős többek között, de a szervezet számos folyamatára hatással van, lényeges például a hormonrendszer működéséhez is. Felborulása civilizációs betegségek rizikótényezője, és alvászavart is okozhat. Az alváshiány, az éjszakai műszak már önmagában is megzavarhatja a ritmust. Úgy tűnik, hogy a biológiai óra a bélrendszert is befolyásolja, a nem kielégítő minőségű és mennyiségű alvás károsíthatja a bélflórát.

Káros szenvedélyek

A káros szenvedélyek, így például a túlzott mértékű alkoholfogyasztás és a dohányzás sok kórkép rizikótényezői között szerepel. A cigarettázás bizonyítottan növeli a bélrendszer nyálkahártyájának gyulladásával járó Crohn-betegség kockázatát. Egy kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a dohányzás abbahagyása pozitív változásokat eredményez a bélflóra összetételében. A krónikus alkoholfogyasztás diszbiózishoz vezethet, a vizsgálatok szerint az alkoholizmus károsítja, megváltoztatja a mikrobiomot.

Hogyan támogathatod a bélflórád?

A fentiekből következik, hogy a bélflóra egyensúlyának, változatosságának megőrzése nem mellékes kérdés. A prebiotikumokban gazdag élelmiszerek, valamint a probiotikumok, a fermentált finomságok, például a kefir és a joghurt fogyasztása mellett fontos a rendszeres testmozgás, a minőségi alvás és a stresszkezelés is. Amennyiben gyakran tapasztalsz emésztési panaszokat, puffadást, hasfájást, hasmenést vagy épp székrekedést, még lényegesebb, hogy odafigyelj ezekre a szempontokra, és hogy felkeress egy szakembert. 

Probiotikus ételek a belek egészségéért

A probiotikus hatású készítmények hatékony segítséget nyújtanak abban, hogy a bélben található mikroorganizmusokat pótolják, a bélflórát helyreállítsák. Bár ezek tablettás vagy folyékony kiszerelésben is kaphatók, jelentős részük táplálkozás útján is bevihető a szervezetbe.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük