Puffadás, fáradtság, emésztési zavar
A laktózérzékenység tünetei
A tejcukor-érzékenység milliókat érint világszerte. Ismerd fel a betegséget, és tegyél ellene!

beauty and style
Top olvasott cikkek

Talán meglepő, de az emberiség zömét - kivéve azokat, akik eredetileg Európa északi részéből származnak - kisebb vagy nagyobb mértékben sújtja a laktózérzékenység.

Az északi népeknél evolúciós jelentősége volt a tejtermékek fogyasztásának. A hideg idő miatt kevesebb gabonát tudtak termelni, így a tejtermékeken sokszor a túlélésük múlott. A legtöbb etnikai csoportban azonban a felnőtt lakosság 20-65%-a küzd ezzel a problémával. Ha te is érintett vagy, néhány ügyes trükkel enyhítheted a tüneteket.

Mi okozza a bajt?

A betegség akkor alakul ki, ha a vékonybélben nincs elegendő laktáz. Ez az enzim elengedhetetlen a tejtermékekben természetesen jelen lévő cukor, a tejcukor vagy laktóz megemésztéséhez. Így a tejcukormolekulák nem szívódnak fel, vizet kötnek meg, és kellemetlen emésztési bántalmakhoz vezetnek. A betegség öröklődő - hátterében egy DNS-variáns áll.

Ha további információkra vágysz a betegséggel kapcsolatban, videónkból megtudhatod, pontosan hogy alakul ki, és milyen kezelési lehetőségei vannak.
(%videobox(id: 60292)%)

Jellemző tünetek

Sajnos a tejcukor-érzékenységet sokszor nehéz felismerni, mivel tünetei nagyrészt megegyeznek más emésztési bántalmakéival. Ha azonban az alább felsorolt kellemetlen problémák valamilyen tejtermék elfogyasztása után egy-két órán belül jelentkeznek, nagyon valószínű, hogy laktózérzékenységben szenvedsz.

Legfőbb jelek

  • Puffadás, hasi fájdalom.
  • Fáradtság.
  • Émelygés, rossz közérzet.
  • Hangos bélmozgások.
  • Hasmenés, esetleg hányás.

Mit tehetsz ellene?

Toleranciavizsgálat

Ha magadra ismertél a tünetekből, mindenképp fordulj orvoshoz, aki elküld majd toleranciavizsgálatra. A laktózérzékenység szintje ugyanis egyénenként változhat, ezért meg kell bizonyosodni róla, mennyi tejterméket visel el a szervezeted. Egyeseknél már az is bajt okoz, ha egy negyed pohár tejet megisznak, míg az érintettek mintegy 30%-ánál csak egy liter elfogyasztása után kezdődnek a problémák. A gasztroenterológiai vizsgálat eredménye megmutatja, mennyi önmegtartóztatásra lesz szükséged. Kézenfekvő megoldás, hogy csökkentsd a tej és tejtermékek fogyasztását egészen addig, amíg a tünetek el nem múlnak.

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

Használj szintetikus laktázt!

Vannak olyan országok, ahol a tejhez eleve adagolnak enzimet. Laktázt te magad is belekeverhetsz a tejbe - folyadék és tabletta formájában is megvásárolható. Ha a folyékony laktázból néhány cseppet adsz fél liter tejhez, akkor a szokottnál kissé édesebb ízű tejet kapsz, mely nem okoz haspuffadást. Használatáról azonban mindenképpen kérd ki orvosod véleményét!

Szoktasd hozzá a szervezeted!

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy próbálj a tejtermékekből naponta egészen kicsi adagokat fogyasztani, majd idővel emeld a mennyiséget.

Így fokozhatod a szervezet tűrőképességét. Ha azonban a tünetek újra megjelennek, csökkentsd az adagokat!

Egyél joghurtot!

Azok a mikroorganizmusok, melyek a tejből joghurtot érlelnek, laktázt is termelnek. Ráadásul a joghurtban az azonos mennyiségű tejben található laktózmennyiségnek csak 75%-a mutatható ki, így a fogyasztása általában nem jelent akkora veszélyt, mint az, ha tejet innál. Az amúgy egészséges, de laktózintoleranciában szenvedő emberek mintegy 70-80%-a káros következmények nélkül ehet joghurtot. Ráadásul a benne lévő laktáz a vékonybélben is kifejtheti a hatását.
 

Tegyél próbát a sajttal!

A sajtban kevesebb laktóz van, mint a tejben. Elsősorban kemény sajtokat érdemes fogyasztanod, melyek a hosszabb érlelési folyamat során már csak nyomokban tartalmazzák a vegyületet. Ez egyrészt segít megúszni a kellemetlen tüneteket, másrészt fogyasztásával fokozhatod a tűrőképességedet.

Tejet csak kísérővel!

Ha szeretnél tejet inni, megteheted, de fontos, hogy betarts bizonyos óvintézkedéseket. Soha ne fogyaszd önmagában, legalább pár szem kekszet vagy szendvicset egyél mellé. Amennyiben tejcukor-érzékenységed csupán enyhe fokú, ezzel a trükkel megúszhatod a kellemetlen tüneteket.

Cikkünk a Reader's Digest Szakorvosi tanácsadó - Házi gyógymódok című könyve alapján készült.

OLVASD EL EZT IS!

legkoondicionalo
  • légkondicionáló
  • tünetek és betegségek

3 súlyos betegség, amit a légkondicionáló okoz

Ezt is szeretjük