Ezeket edd a legveszélyesebb női hiánybetegség ellen!
Az állandó fáradtság, gyengeség hátterében legtöbbször vérszegénység húzódik meg.

Ez is érdekelhet

Nyerj 2 főre szóló, 3 éjszakás nyaralást Ausztriába, az aktív pihenés paradicsomába (x)

Ingyenes lesz Budapest legnagyobb szezonnyitó borfesztiválja - Ekkor érdemes a Városligetbe menni (x)

Így csókolj, ha csábítani akarsz - Eláruljuk a tökéletes csók titkait (x)

Horváth Éva iszonyú cuki cicával fotózkodott - Elárulta, miért (x)

beauty and style

Ezt tedd, ha visszerek csúfítják el a lábad: hatékony házi praktikák »

A legnőiesebb tavaszi parfümújdonságok: friss és különleges illatok »

Kalóriaszegény, epres turmixtál: ínycsiklandóan finom, pedig fogyaszt »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A vérszegénység - más néven anémia - világszerte körülbelül egymilliárd embert érint. A hiánybetegség lényege, hogy a vérben a hemoglobin - oxigénkötő fehérje - koncentrációja túlságosan alacsony.

Bár a tünetek hosszú időn át igen enyhék, vagy meg sem jelennek, az idejében fel nem ismert és nem kezelt vérszegénység egészségkárosító hatású, sőt, akár életveszélyes is lehet.

Mi okozza?

A vérszegénységet leggyakrabban vashiány okozza, ami a szervezet vastartalékainak kimerülése miatt lép fel. Vas hiányában a vér hemoglobinszintje csökken. A hiánybetegség leggyakrabban erős menstruáció következtében alakul ki - ezért tipikusan női betegség. Bár nagyon sok tápanyag tartalmaz vasat, sokszor előfordul, hogy a vérszegénységet a nem kielégítő vasbevitel okozza. Ez különösen vegetáriánusoknál, terhes és szoptató anyáknál gyakori.

Az anémiát ritkább esetben B12-vitamin - ilyenkor vészes vérszegénységről beszélünk - vagy a folsav hiánya is okozhatja. Mindkét tápanyag nélkülözhetetlen a vörösvérsejtek képződéséhez. A folsavhiányos anémia igen ritka, alkoholisták és felszívódási zavarokban szenvedők hajlamosak rá.

A vérszegénység más formái autoimmun betegségekhez - például sarlósejtes anémia - társulnak. Van, amikor a vörösvértestek szerkezete kóros, és hamarabb elpusztulnak.

Mérgező vegyületek, gyógyszermellékhatás, esetleg sugárzás is okozhat vérszegénységet.

Gyakori tünetek

  • Sápadt bőr.
  • Gyakori fáradtság.
  • Általános gyengeség.
  • Szédülés, ingerlékenység.

Veszélyes következmények

Elsősorban kismamák esetében veszélyes a vashiányos vérszegénység. Az ásványi anyag hiányában a születendő gyermeknél idegrendszeri problémák léphetnek fel. Ha nem vagy várandós, akkor is fontos a vaspótlás, mert a vérszegénység súlyos esetben akár a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában is szerepet játszhat.

Mit tehetsz?

Gyógynövények

A vérszegénység esetén többféle gyógynövény is hatásos lehet. A bíbor kasvirág régóta ismert, mint vörösvérsejtképző szer, míg a csalánt a természetgyógyászok is eredményesen használják a vérszegénység gyógyításában. Bár a gyógynövények nem járulnak hozzá jelentősen a szervezet által igényelt vitaminok és ásványi anyagok pótlásához, hasznosításukhoz fitovegyületeket biztosítanak.

Több olyan egészséges gyógynövény is ismert - pitypang, nagybojtorján, vörös lóhere -, mely tinktúra, oldat vagy tea formájában alkalmazva elősegíti a vas élelmiszerekből vagy étrend-kiegészítőkből történő felszívódását. Ezeket mind tea, mind táplálékkiegészítő formájában fogyaszthatod.

B12-vitamin és folsav

A C-vitamin akkor is hasznos lehet, ha a vérszegénységet B12-vitamin vagy folsav hiánya okozza, mivel elősegíti ezek felszívódását.

A B12-vitamint és a folsavat mindig együtt szedd, és orvosi felügyelet mellett, mivel túlzott bevitelük azt eredményezheti, hogy a szakember nem veszi észre egyiknek vagy másiknak a hiányát. Ha inkább a természetes forrásokra esküszöl, fogyassz citrusféléket, spárgát, spenótot, gombát, májat, szóját, búzacsírát - ezek rendkívül gazdagok folsavban. A B12-vitamint pedig a májban, kagylóban, marhahúsban, sajtban, halban és tojásban leled.

C-vitamin és vas

A vashiányos vérszegénység kezelése viszonylag egyszerű, ha odafigyelsz a kiegyensúlyozott táplálkozásra, esetleg táplálékkiegészítőt szedsz. A C-vitaminnal kombinált vas szedése például igen hatékony és egészséges. A vas a hemoglobin alapvető összetevője, a C-vitamin pedig ahhoz szükséges, hogy az ásványi anyag jól felszívódjon. Kiváló természetes vasforrás a szárazbab, a máj, a vörös hús, az aszalt gyümölcs, bármilyen olajos mag, illetve a kagyló.

Cikkünk a Reader's Digest Vitaminok, gyógynövények, ásványi anyagok című könyve alapján készült.

A vitaminok és az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek a szervezeted számára. A könyvből megtudhatod többek között, mely elemekre van szükséged komoly betegségek esetén, illetve mennyire hatékonyak a táplálékkiegészítők. Kiváló segítség megelőzéshez és otthoni kúrához, közel száz olyan tünet és betegség esetén, mint az álmatlanság, bőrkiütés, cukorbaj, epekő, gyomorégés, hasmenés, migrén, vérszegénység. Több mint nyolcvan olyan táplálékkiegészítőt is tartalmaz, mint a béta-karotin, a C-vitamin, a folsav, a jód, a kalcium, a vas.

Kiadja a Reader's Digest.
Ára 8990 forint.
A könyvet itt rendelheted meg. »
Blog.hu ajánló