Az energiaitalok veszélyeire figyelmeztetnek a szívgyógyászok: mennyi az, ami még biztonságos?
A pillanatnyi éberségért komoly árat fizethetsz.

energiaitalok
Ez is érdekelhet

7 tipp kényelmes ajándékvásárláshoz - találd meg a legjobb ajánlatot! (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

beauty and style

Másodpercek alatt visszazsugorodik a kinyúlt hajgumi: csak víz kell hozzá »

Virágillatú parfüm házilag: egyszerűen elkészítheted a saját illatod »

Puha és meleg pulcsik karácsonyi mintával – Árakkal és lelőhelyekkel »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az energiaitalok növelhetik a hirtelen halál kockázatát, állítják a legfrissebb spanyol kutatások, melyek szerint a fiatalok szív- és érrendszeri haláleseteinek jelentős részét az energiaitalok okozzák. A nagy mennyiségű cukor és koffein súlyosbíthatja a rejtett szívbetegségeket, és aritmiát is előidézhet.

A közleményre a Magyar Kardiológusok Társasága is reagált, ők arra figyelmeztetnek, hogy semmiképpen se a pihenést, az alvást pótold velük, és figyelj a szervezeted jelzéseire, vedd komolyan őket.

Ezért veszélyesek az energiaitalok

Sokaknak napi, sőt, napi többszöri rutin, hogy energiaitallal rázzák fel magukat. Egy friss tanulmány szerint viszont ezek az italok a hirtelen halál súlyos kockázatával járnak. A Madridban végzett, Dr. Fabian Sanchis-Gomar vezette nemzetközi kutatás arra az eredményre jutott, hogy ezek az energiaitalok állnak sok esetben az egészséges fiatal felnőttek hirtelen szívhalálának a hátterében, súlyosbíthatják ugyanis a rejtett szívbetegségeket. A nagy cukor- és koffeintartalmuk miatt veszélyes ritmuszavarok alakulhatnak ki azoknál, akik rendszeresen fogyasztják ezeket, vagy érzékenyek rájuk.

Már rágógumi és inhaláló formájában is létezik

Az összetevők között a guarana koffeintartalma legalább akkora, vagy még magasabb, mint a kávéé, továbbá jelentős mennyiségű ginzenget és taurint tartalmaz. Ezek pedig nagy mennyiségben veszélyesek lehetnek. A 12-19 éves kamaszok hozzávetőlegesen 31%-a fogyaszt napi rendszerességgel energiaitalt. Az Egyesült Államokban olyan alternatívája is van az energiaitaloknak, ami rágógumi vagy inhaláló formában élénkít. Ezeknek a termékeknek a magas koffeintartalma komoly károsodást okozhat - állítják a tanulmányban.

Az Egyesült Államokban 2007-ben az 5448 koffeintúladagolásos eset 46%-a 19 év alattiakkal történt. Magyarországon statisztikák nincsenek, de a szokásokat látva hasonló lehet a helyzet. A Canadian Journal of Cardiology című folyóiratban publikált tanulmányban Dr. Sanchis-Gomar arra hívja fel az orvosok figyelmét, hogy az energiaitalok veszélyeire való figyelmeztetés rendkívül fontos. A Magyar Kardiológusok Társasága a közleményre reagálva elsősorban azt hangsúlyozza, hogy semmiképpen se akard így pótolni az alvást, és figyeld szervezeted jelzéseit!

A cikk az ajánló után folytatódik

- Sokan azt gondolják, hogy bedobnak egy energiaitalt, és minden helyrerázódik. Ha fáradtak, erőre kapnak, tovább tudnak ébren maradni, ha az agyuk nehezen pörög, majd felgyorsul. Mindez rövidtávon kétségtelenül igaz, később azonban negatív hatása van, ha túlzásba visszük. Nekem is volt olyan betegem, aki megitta éhgyomorra a reggeli kávéját, majd délelőtt az energiaitalt, sem nem evett, sem nem ivott mást, majd olyan szívdobogása lett, hogy órákat feküdt az osztályunkon. Különösen fontos, hogy a szívritmuszavarokkal küzdők, szívbetegek felejtsék el az energiaitalokat, de azok is, akiknek a szervezete érzékenyen reagál rájuk - figyelmeztet dr. Vértes András, az MKT Kardiovaszkuláris Prevenciós és Rehabilitációs Munkacsoportjának vezetője. 

És mik a szakmai tanácsok? 

  • Napi egy doboz - 250 ml - energiaital a legtöbb egészséges kamasz számára biztonságos. 
  • Sportolás előtt vagy közben kerülni kell az energiaital-fogyasztást. 
  • Azoknak a kamaszoknak, akiknek klinikailag igazolt betegségük van, konzultálniuk kell a kezelőorvosukkal energiaital-fogyasztás előtt.
  • A túlzott energiaital-fogyasztás alkohollal vagy droggal, esetleg mindkettővel kombinálva súlyos hatású lehet, akár halált is okozhat.

Válaszd inkább az egészséges kávét!

Bár a kávé koffeintartalma általában alacsonyabb, mint az energiaitaloké, fogyasztása egészségesebb. Különösen akkor, ha kicsit megbolondítod. Az alábbiakban megmutatjuk, mire gondoltunk.

Kép: Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük