Levertség, bűntudat, álmatlanság
A súlyos depresszió tünetei
Ha rossz közérzeted nem csak a februári időjárásnak tudható be, ideje, hogy komolyan vedd a problémát.

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj ezektől a tippektől: látható lesz a különbség (x)

beauty and style

Mit viselj, ha nincs mit felvenned? 5 szett fantáziátlan napokra »

Az egész arcát piros rúzzsal sminkelte ki: ez lett az eredménye »

Erre jó egy melltartó és egy ragasztópisztoly: 3 szuper ötletet mutatunk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A múló rosszkedvet, bánatot időről-időre mindenki megtapasztalja élete során. A tragikus eseményekre adott normális és természetes reakció a szomorúság és a fájdalom. A kedélybetegségre hajlamos embereknél viszont valamennyi lesújtó vagy kellemetlen élmény kóros lelki választ hoz létre. A klinikai depresszió egy súlyos állapot, mely kihat a mindennapi életedre – beleértve az evést, alvást, munkát, és azt, ahogyan önmagadról vélekedsz.

A betegség tünetei

  • Állandó komorság, gyakori sírás.
  • Az érdeklődés elvesztése.
  • Erőtlenség, levertség.
  • Bűntudat, alacsony önértékelés.
  • Lelassult reakciók.
  • Figyelemösszpontosítási nehézség.
  • Öngyilkos gondolatok.

Hogy alakul ki?

A depresszió akkor alakul ki, amikor a három hangulatszabályozó neurotranszmitter – ingerületátvivő anyag –, a szerotonin, a dopamin és a noradrenalin egyensúlya felborul. Ezt biológiai és környezeti tényezők egyaránt előidézhetik.

Miből áll a depresszió kezelése?

A kezelést minden esetben a tünetek súlyossága alapján határozzák meg. A terápia megkezdése előtt az orvos megállapítja, hogy nincs-e a betegségnek valamilyen szervi oka – például cukorbetegség vagy pajzsmirigy-alulműködés, – illetve, hogy nem valamilyen gyógyszer mellékhatásaként lépett-e fel a lehangoltság.

Antidepresszánsok

A depresszió kezelésére több tucat gyógyszer van forgalomban. Minden gyógyszerkészítmény sajátos kémiai szerkezettel rendelkezik, így a mellékhatások tekintetében eltérések mutatkoznak. Egyes gyógyszerek például stimulálják a lelassult, visszahúzódó betegeket, míg mások oldják a szorongást és a nyugtalanságot.

A szelektív szerotonin-újrafelvételt gátlók – SSRI –, mint a fluoxetin, a paroxetin vagy a citalopram, általában csak néhány hét után hatnak. Mellékhatásként szájszárazságot, székrekedést, szédülést vagy szexuális zavarokat okozhatnak. Ezen a csoporton belül léteznek úgynevezett újabb generációs antidepresszánsok is. Közéjük tartozik a venlafaxin, a tianeptin és a reboxetin. Ezek általában kevesebb mellékhatással bírnak, és eredményesebb terápiát tesznek lehetővé.

A triciklikus antidepresszánsok – TCA –, például az amitriptilin vagy a clomipamin, hatása szintén csak több hét után érzékelhető. A gyógyszerek mellékhatásaként súlygyarapodás, szívritmuszavar vagy szédülés jelentkezhet.

A monoamino-oxidáz-gátlók – MAO-inhibitorok – súlyos mellékhatások kockázatát rejtik magukban. Szedésük alatt tartózkodni kell a tiramint tartalmazó élelmiszerektől – például a vörösbortól, egyes sajtoktól vagy a savanyúságoktól –, mivel együttesen veszélyesen magas vérnyomást alakíthatnak ki.

Pszichoterápia

Nem jár fizikai mellékhatással a pszichoterápia. Ezt azonban sokkal ritkábban alkalmazzák a gyakorlatban, mint a gyógyszeres kezelést. Mindez annak köszönhető, hogy a pszichoterápia jóval időigényesebb és lelkileg sokkal megterhelőbb folyamat. Ezenkívül – bármilyen hihetetlenül hangzik is – könnyebb elviselni a depresszió állapotát, mint felszámolni a probléma valódi gyökerét. A beteg sokszor könnyebben elviseli, hogy értéktelen, mint azt, hogy bebizonyítsa magának az ellenkezőjét. A pszichoterápia célja, hogy a beteg felismerje, és tudatosan megváltoztassa a céltalan önmarcangolást, valamint pozitív gondolatokkal, viselkedésformákkal cserélje fel azokat.

Néhány házi praktika

Az étrend szerepe

Fontos, hogy étrended kiegyensúlyozott legyen, tartalmazzon elegendő zöldséget, gyümölcsöt, összetett szénhidrátot – teljes kiőrlésű lisztből készült búzakenyeret, gabonapelyhet. Az összetett szénhidrátok ugyanis emelik az agy szerotoninszintjét. Ezenkívül gondoskodj a fehérjék beviteléről is: fogyassz sok tejterméket, sovány húst, halat, tofut. A fehérje az idegi átvivőanyagok termelődéséhez szükséges.

Az elengedhetetlen testmozgás

A mozgás serkenti az agyban a hangulatjavító, nyugtató és stresszcsökkentő endorfinok termelődését. Az ideális mennyiségű sport heti háromszor 45-60 perc torna lenne, de a teljes mozgáshiánynál bármi jobb. Hatékony még a depresszió ellen a tempós séta, az úszás, a futás, a kerékpározás, valamint a tánc is.

Életmódbeli változtatások

Nem szabad megfeledkezned a megfelelő mennyiségű alvásról. Ezenkívül az is fontos, hogy próbálj nap mint nap ugyanabban az időben kelni és feküdni. A legtöbb embernek minden éjjel legalább hat-nyolc órányi alvásra van szüksége.

Természetes gyógymódok

A jóga, a thai-chi és a meditáció egyaránt kiválóan alkalmas a relaxációra, gondolataid összpontosítására, a légzés szabályozására, továbbá az izmok és az ízületek hajlékonyságának javítására.

A naponta fél órán át végzett gyakorlatsoroknak ráadásul hangulatjavító hatásuk is van.

A közönséges orbáncfű természetes kedélyjavítóként hat. A kivonatából készült kiegészítők recept nélkül is kaphatók. Az SSRI-hez hasonlóan lassítja az agysejtek szerotonin-felvevőképességét, így a hangulatszabályozó vegyületekből több marad az idegsejtek kapcsolódási pontjainál. Három-hat hétig tartó kezelés esetén már érzékelhetőek a pozitív irányú változások.

Cikkünk a Törődjön többet egészségével! című könyv
alapján készült.

Mindig is csodáltad azokat, akik fiatalabbnak tűnnek a koruknál? Mi lehet a titkuk? Hogyan tudják megőrizni szellemi frissességüket, és hogyan tudnak idős koruk ellenére is jó formában maradni?
Sok hasznos egészségügyi tanácsot és naprakész információt olvashatsz a könyvben a fontos orvosi szűrővizsgálatokról, az étrend-kiegészítőkről, a rendszeres testmozgásról vagy az emlékezőképesség fejlesztéséről.
Megmutatja, hogyan veheted kézbe életed irányítását, és élvezheted a hosszú és egészséges élet minden pillanatát.

Kiadja a Reader’s Digest.
Ára 6990 Forint.
A könyvet itt rendelheted meg »

OLVASD EL EZT IS!

no szomor
  • menstruáció
  • női egészség

A menstruációs panaszok lelki háttere

Blog.hu ajánló