Átfogó kutatás: a táplálékkiegészítők veszélyesek lehetnek a szakértők szerint!
Ismerd meg azokat vitaminokat, ásványi anyagokat, melyek árthatnak.

Ez is érdekelhet

Tiltott szerelem a Szegedi Szabadtéri Játékokon (x)

A nyugdíjasotthonból mentek fellépni: 40 év után újra színpadra álltak a szereplők (x)

„Azt mondták, örökre feküdni fog” (x)

A szabad gyöknek mindent szabad? (x)

Van, amiben nagyon rosszak a magyarok - az utolsó helyen állunk az EU-ban, és ez szomorú

beauty and style

Mit tud egy 4000 forintos koreai arctisztító? Megéri ilyesmit rendelni? »

Ez a bájos fejfedő a legfelkapottabb idén: újra divatban a svájcisapka »

Ez a hajszín lesz a tél kedvence: még ránézni is melengető érzés »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Még azok a készítmények is problémát okozhatnak, amelyeket a betegségek megelőzése miatt szedsz. Nem szabad megszokásból hosszú távon, illetve impulzusszerűen, meggondolatlanul alkalmazni a vitaminokat, ásványi anyagokat sem. Egy külföldi tanulmány szerint sokszor nem biztos, hogy használ, de van, hogy kifejezetten árt a táplálékkiegészítők szedése.

Átfogó kutatás a táplálékkiegészítőkről

Igaz, a táplálékkiegészítőket széles körben használják, mégsem ismert hosszú távon a pontos hatásuk. Ezért döntöttek úgy amerikai tudósok, hogy nagy időtartamot felölelő munkába kezdenek. A kutatás 38772, 60 év feletti nő részvételével indult 1986-ban. Ekkor egy kérdőívet kellett kitölteniük, amiben számot adtak arról, hogy milyen táplálékkiegészítőket szednek, milyen betegségeik vannak, illetve hogyan élnek. 1997-ben és 2004-ben megismételték a válaszadást. Mindamellett egy olyan tesztet is kitöltöttek, ami a táplálkozási szokásaikat vizsgálta.

A résztvevők 60%-a szedett minimum egy táplálékkiegészítőt a vizsgálat kezdetén, 2004-re ez az arány 85%-ra ugrott, és ezen belül 27% négy- vagy többféle készítményt szedett naponta. Ezek a nők aktívabban éltek, alacsonyabb volt a kalória- és zsírbevitelük, és összességében is egészségesebb életmódot folytattak, mint az étrend-kiegészítőket nem szedők. Leggyakrabban kalciummal, multivitaminnal, C-vitaminnal és E-vitaminnal támogatták a szervezetüket.

Kalcium a hosszabb életért

Csak a kalcium használatáról mondható el, hogy kimutatható kapcsolatban áll a hosszabb élettel - nagy dózisban történő szedése esetén azonban, mint kiderült, elveszik ez a kapcsolat. Az A-, C-, D- és E-vitaminoknál, a szelénnél és a cinknél sem találtak összefüggést alkalmazásuk és a magasabb kor elérése között. Azonban a halálozás magasabb kockázatával járt számos általánosan használt multivitamin, illetve a B6-vitamin, folsav, vas, magnézium, cink és réz szedése.

Veszélyes vas

A fentiek közül a legveszélyesebb valószínűleg a vas, aminek ráadásul az életkor előrehaladtával az alkalmazása megnő. Feltehetően olyan folyamatokat indít el a szervezetben, amelyek oxidációhoz, sejtszintű elöregedéshez vezetnek. Ugyanakkor maguk a kutatók hívják fel a figyelmet: lehetséges, hogy eredményeiket torzítja az a tény, hogy a vastartalmú készítményeket olyan betegségek kiegészítő kezeléseként is ajánlják, amelyek lerövidítik az élettartamot.

Ártalmas étrend-kiegészítők

Rövid távon is okozhat problémát néhány táplálékkiegészítő. Figyelembe kell venned az egyéni állapotodat, az életviteledet és a táplálkozási szokásaid, hogy ne kerüljön túl nagy dózisban a szervezetedbe valamelyik vitamin, ásványi anyag. A túlzott A-vitamin-fogyasztás fejfájáshoz, hosszú távon májkárosodáshoz vezet.

A sok vas hányingert és hányást okozhat. Komoly betegség esetén, gyógyszerrel egyidejűleg szigorúan csak orvossal való egyeztetés után szabad étrend-kiegészítőt használnod.

Biztonságos alkalmazás

Az Amerikai Nemzeti Egészség Intézet táplálékkiegészítőkkel foglalkozó részlegének felhívása szerint nem szabad könnyelműen alkalmazni ezeket a készítményeket. Csak az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás kiegészítő részei lehetnek. Az a legbiztosabb módszer, ha megfigyeled, mit eszel. Érdemes egy hónapon keresztül étkezési naplót vezetned. Ezt egy tanácsadóval, illetve - kellő körültekintéssel - a tápanyagok irányszámai alapján saját magad is kiértékelheted.

A felmerülő hiányokat elsősorban természetesen, új ételek bevezetésével pótold, bár rövid távon a táplálékkiegészítők is segíthetnek. Érdemes szem előtt tartanod, hogy elsősorban azoknak van szükségük ezekre a készítményekre, akik valamilyen okból hiányosan táplálkoznak. Így az ilyen termékek a betegség miatt valamilyen diétát követők, vegetáriánusok és vegánok teljes értékű táplálkozásához nyújtanak segítséget.

Ezt is szeretjük