Mennyi D-vitaminra van szükség télen? Magyarország lakosságának hetven százaléka D-vitamin hiányos a tél végére
A téli, napfényszegény időszakban fontos, hogy odafigyelj a D-vitamin kiegészítésre, ami megfelelő mennyiségben hozzájárul az immunrendszer egészséges működéséhez.

tél
Ez is érdekelhet

A mérték a lényeg: tévhitek a szénhidráttal kapcsolatban (x)

Szárnyal a budapesti VictoriaShop! (x)

4 tipp: így védd a kisbabád bőrét! (x)

Vágyak, remények, pletykák: boldog békeidők hangulatát idéző, szellemes komédia érkezik (x)

Nézd meg, honnan érkezik a reggeli kávé a poharadba

beauty and style

A 70-es években nem volt nőiesebb smink ennél, és most újra divatos – Póklábpillák egyszerűen »

A bőr és a haj csodafegyvere a squalane: elképesztő változást idéz elő »

Így még biztosan nem gondoltál a rövidnadrágra: nőies szettek, amikben ősszel is helyet kaphat »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A cikket a TEVA Magyarország támogatta.

A D-vitamin a szervezet egyik létfontosságú vegyülete. Hatása az emberi szervezetre nagyon komplex, számos, tudományosan bizonyított jótékony hatása van.

Egy különleges vitamin

A D-vitamin valójában nem is vitamin, hanem egyfajta hormon előanyag, ami a szervezetünkben alakul át aktív hormonná. A D-vitamin valójában öt, egymással rokonságban álló vegyület együttes elnevezése. Az ember számára a két legfontosabb vegyület a D3, a kolekalciferol és a D2, az ergokalciferol.

Az elsődleges D-vitaminforrás maga a napfény, kisebb részben pedig főleg állati eredetű élelmiszerekkel juthat a szervezetbe ez a vegyületet. Ilyen a tojássárgája, a tőkehalmájolaj, a vadvízi lazac, bizonyos gombák és tejtermékek.

shutterstock 1600230490

Ha kevesebb a napsütés, figyelj oda a D-vitamin bevitelre

A D-vitamin nagy részéhez az UVB sugárzás hatására jutunk hozzá, ezért nagyon keveset képes belőle előállítani a szervezetünk, amikor keveset süt a nap.

Magyarországon az október közepétől kora tavaszig tartó időszakban a napsugárzás nem elég a szükséges mennyiségű D-vitamin termeléséhez, a nyáron megszerzett D-vitamin tartalékokat pedig néhány hét alatt feléljük.

shutterstock 118978453

Magyarország lakosságának hetven százaléka D-vitaminhiányos a tél végére, éppen az influenza-szezon közepén. Sokat segíthet, ha az év hidegebb és sötétebb hónapjaiban pótolod a hiányzó D-vitamint, és többet tartózkodsz a szabad levegőn, amikor még világosabb van.

Sajnos a szoláriumok UVA sugárzása nem megoldás, ettől nem képes D-vitamint szintetizálni a szervezet.

A megfelelő D-vitamin-ellátottság a nőknél minden életszakaszban fontos

A D-vitamin számos jótékony hatása közül az, hogy hozzájárul az immunrendszer egészséges működéséhez, csak az egyik. A hazai D-vitamin konszenzus kimondja, hogy a női egészség fontos része minden életszakaszban a megfelelő D-vitamin-ellátottság, ugyanakkor a terhesség alatt a D-vitamin-hiány kockázata jelentősen megnőhet. Ha a várandós kismama szervezete nem rendelkezik kellő mennyiségű D-vitaminnal, akkor a magzathoz sem jut ebből elegendő.

Ugyancsak a szakértők egyetértettek abban, hogy a D-vitamin a női fertilitásban (termékenységben) is fontos szerepet játszik. Régóta ismert, hogy az északi országokban a téli hónapokban csökken a terhességek száma, amit részben a D-vitamin-hiány magyarázhat.

Mi az az orvosi konszenzus?

A legnagyobb magyarországi orvostársaságok 2012-ben közös konszenzust dolgoztak ki a D-vitamin-hiány jelentőségéről, annak felismerési lehetőségeiről, a prevenció és a kezelés javasolt módjairól. A konszenzust az aktuális eredmények ismeretében rendszeresen frissítik.

Magyarországi étrend mellett a télen szükséges D-vitamin bevitele kizárólag étrendváltoztatással nehezebben lehet biztosítani, hiszen a felnőttek számára javasolt napi D-vitamin beviteli mennyiség 2000 NE (Nemzetközi Egység), de a téli, időszakban a magas hatóanyag-tartalmú (3000 NE) D-vitamin beviteli mennyiséget érdemes bevinni.

A cikk az ajánló után folytatódik

A cikket a Brand & Content készítette a Teva megbízásából, nem a Femina szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Ezt is szeretjük