Az 5 leggyakoribb irodai betegség
Az ülőmunka, a számítógép használata és az irodai légkör mind próbára teszi az egészséged. Figyelj a szervezeted jelzéseire!

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Kiegyensúlyozott otthonod lehet egyetlen kiegészítőtől - A titok a színben és mintában van (x)

16 ezer magnókazettát gyűjtöttek, és valami elképesztőt csinálnak belőle – Ettől leesik az állad! (x)

Tökéletesen hullámos hajad lesz 15 perc alatt, ha így göndöríted be (x)

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

beauty and style

3 frufrufazon vágás nélkül: próbáld ki mindet, mielőtt fodrászhoz mész! »

Hullahoppozd magad karcsúra: centikben is érezni fogod a hatását »

Nagy a feneke, de így tökéletes: milliók rajonganak a 26 éves lányért »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

És már megint begörcsölt a vállad, ismét zsibbad a lábad, és a szemed is folyton könnyezik. Nyújtózkodsz és sétálsz egy-két percet - ma már negyedszer, de ez sem segít. Biztos rosszul aludtál éjszaka, hiszen az a jó kis irodai szék olyan kényelmes, és hát annak a néhány grammos egérnek a tologatásától sem görcsölhet be a karod.

Pedig az a néhány grammos egér igenis problémákat okozhat, és abban se legyél biztos, hogy az irodai szék egyúttal egészséges tartást is biztosít ülés közben, csak mert kényelmes. Az irodai munka számos szempontból egészségtelen, sokan azonban hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni a jeleket, és a már kialakult betegségeket sem írjuk az irodai életmód számlájára. Pedig igenis kellene!

A gyorsírók betegsége

Az egyik leggyakoribb irodai betegség, amely legfőképpen a számítógéppel dolgozókat érintheti, az ínhüvelygyulladás. Tévhit, hogy az inak gyulladását csak a nagyobb fizikai munka okozza: a monoton, állandóan ismétlődő mozdulatok, az ujjak, a kéz és a test más részeinek természetellenes mozgatása - például gépelés közben - fokozottan igénybe veszi az inakat, amelyek továbbítják az izmok kifejtette erőt a csontok felé, és késztetik az ízületeket a mozgásra. Az inakat az ínhüvely, és a benne található síkos folyadék védi, a megerőltetésből fakadó gyulladás hatására azonban ez a folyadék könnyen eltűnhet, és az ínhüvely szárazzá, érdessé válhat. Ínhüvelygyulladáskor az ín ehhez az érdes felülethez dörzsölődik, amely mozgatás hatására komoly fájdalmat okozhat.

Megelőzése, kezelése
A problémás testrészt, amely ilyenkor látványosan meg is duzzad, nyugalomba kell helyezni úgy, hogy egyáltalán ne mozgathasd. Érdemes hűtő pakolásokat, borogatásokat és gyulladáscsökkentő krémeket alkalmazni, amelyeket bármely gyógyszertárban beszerezhetsz. Ha a panaszok nem csökkennek, akkor mindenképpen fordulj orvoshoz, a rosszul, vagy egyáltalán nem kezelt ínhüvelygyulladásnak ugyanis komoly következményei lehetnek, mint például az ín merevedése, amelynek következtében a mozgás a minimálisra csökkenhet. A betegségből való felépülés ráadásul akár hónapokba is telhet, a tüneteket ezért nem érdemes elhanyagolni!

Visszérproblémák és ülőmunka

Mindenkinek vannak visszerei, hiszen a szervek sejtjeiből ezek az erek szállítják a vért a szívhez. A visszerekkel egészséges állapotukban semmi probléma nincs, a gondot akkor okozzák, ha a kelleténél jobban kitágulnak.

A visszértágulat sajnos igen sok embert érint, elsősorban azokat, akik sokat állnak, megterhelő fizikai munkát végeznek, és azokat, akik ülőmunkát végeznek, keveset mozognak. Ilyenkor az izmok nem segítik elő a vér áramlását a szív irányába, így megnő a nyomás a visszerekben, amelyek könnyen kitágulhatnak. A láb elnehezedik, fáj, éjszakánként gyakran görcsöl, súlyosabb esetben pedig az erek megvastagodnak és jól láthatóan kidudorodnak.
A visszérbetegségek kialakulásában öröklött, arra hajlamosító tényezők is közrejátszanak, az azonban tény, hogy a mozgásszegény életmód növeli a betegség megjelenésének kockázatát.

Megelőzése, kezelése
Ha tudod, hogy hajlamos vagy a visszértágulatra, érdemes ügyelned arra, hogy alkalmanként tehermentesítsd a vénákat. Iktass be naponta egy egyórás, intenzív sétát, tévézéskor vagy olvasáskor polcold fel a lábad magasabbra, mint a csípőd. A mozgás serkenti az izmokat, a polcoláskor pedig nem nehezedik akkora nyomás a vénákra. Ha már megjelentek az értágulatok akkor is van megoldás: a megvastagodott, kitágult ereket általában műtéti úton kiiktatják, a vér elvezetésének feladatát ennek hatására automatikusan átveszik a belső erek.
A gyógyszertárakban kapható krémek is segíthetnek: ezek helyreállítják a hajszálerek állapotát, csökkentik a lábduzzanatot és javítják a vérkeringést.

A monitor megbetegít

Ultramodern technológia ide vagy oda, az elektronikus berendezések még mindig veszélyt jelentenek az emberi szervezetre. Nem kivétel ez alól a monitor sem, amelyet a legtöbbünk naphosszat bámul, miközben nem is tudja, milyen veszélyeket is rejt.
Már az 1980-as években végzett kutatások is alátámasztották, hogy a monitorok kibocsátotta pulzáló elektromágneses sugárzás - pulsed electromagnetic radiations, röviden PEMR - igencsak káros az emberi szervezetre nézve.

A gyakori fejfájás, az általános kimerültség érzése, a koncentrációs képesség csökkenése, a memóriazavarok, a stressz mind a PEMR számlájára írható, nem is beszélve a libidó csökkenéséről, vagy éppen az ondóképző képesség, a hormonháztartás zavaráról, és a meddőségről. Arra is felhívják a figyelmet, hogy a PEMR nemcsak a szemet érinti, hanem az egész szervezetre hatással van, sőt felborítja a sejtek egyensúlyát, mely növeli a rák kialakulásának kockázatát is.

Megelőzése, kezelése
Nehéz megállapítani, hogy ki milyen mértékben károsodik a sugárzástól, és azt is, hogy mekkora részben tehetők felelőssé egy kialakult betegség esetében a sugárzást kibocsátó berendezések. A kezelés már a megjelent betegség függvénye, a megelőzésen ez esetben nagyobb a hangsúly. Hogy védekezhess a káros sugárzás ellen, ha teheted, legfeljebb 6 órát tölts monitor előtt naponta - és ebbe beletartozik a televízió használata is! Másfél óránként tarts egy félórás szünetet, ebben az időben próbálj valami olyannal foglalkozni, amelyez nincs szükség a monitorra. Ügyelj továbbá arra is, hogy ne ülj 50-70 cm-nél közelebb a számítógéphez és a tévéhez.

Kicsi, könnyű és fájdalmat okoz

Bármennyire is tűnik könnyűnek, könnyen kezelhetőnek és mozgathatónak, a csinos kis számítógépes egerek ugyanúgy megviselik a kezet, mint bármilyen más fizikai munka. Az egér használatához ugyanis olyan mozdulatokra van szükség, amelyek természetellenesek, így a test számára igencsak megerőltetőek.

A gyakori egérhasználatból fakadó betegségek egyik kevésbé ismert, ám egyre terjedő típusa az úgynevezett mouse arm syndrome, magyarul egérkar-szindróma. A betegség csak hosszú hónapokig tartó egérhasználat után alakul, és igen erős, a nyaknál, az egerésző kéz könyökénél és a csukló környékén jelentkező fájdalommal jelzi jelenlétét.

Az egérkar-szindróma kialakulásának azonban nem a természetellenes mozgás az egyetlen oka, hanem többek között az, hogy a finoman koordinált mozgásokra az ujjak vannak felkészülve, ennek ellenére a mozgásban legtöbbször a vállizmok és a karizmok is részt vesznek, ez pedig igencsak megterheli az egeret használó kar egészét.

Megelőzése, kezelése: Manapság már léteznek olyan egerek, amelyek nem az asztallap síkján fekszenek, hanem alakjukban a hagyományos íróeszközöket formázzák, így hasonlóan használhatók, mint a tollak. A velük végzett mozgás jóval természetesebb a kéz számára, használatukkal így kiküszöbölhető a váll- és karizmok megerőltetése.
A tünetek enyhíthetők, és lassan maguktól elmúlnak, ha egy jó időre kiküszöbölöd az egér használatát. Érdemes változtatnod az egérhasználati szokásaidon is: az egeret mindig laza mozdulatokkal mozgasd, nem kell görcsösen nyomogatni! A legjobb, ha szinte egészen magad előtt tartod, nem pedig a billentyűzet jobb oldalán, így leveszed a terhet a válladról. Ügyelj arra, hogy a számodra legmegfelelőbb eszközzel dolgozz, az egér ne legyen túl nagy, de túl kicsi sem!

Ismétlés a fájdalom atyja

Az utóbbi évek egyik leggyakoribb betegsége az úgynevezett repetitive stain injuries - RSI -, magyarul az ismétlődő megterhelés okozta sérülések. A betegség azokat érinti leginkább, akik nem végeznek fizikailag megerőltető tevékenységet, a munkájuk azonban ismétlődő mozdulatsorból áll, pihenésre nem nagyon van lehetőségük, és a környezet nem teszi lehetővé a kényelmes, a test számára egészséges tartással járó munkavégzést.
Az RSI-ben szenvedők munkatempója fokozatosan lassul, elvesztik motivációjukat, és körükben gyakori a depresszió megjelenése is.

A kutatók szerint a lassulásért és az egyre gyakrabban beiktatott szünetekért a sejtet ért stressz hatására az agyban elszaporodó fehérjék, az úgynevezett citokinek a felelősek, amelyek védekező reakcióként pihenésre késztetik a szervezetet. Ha te is hasonló monoton munkát végzel, mint az említett, és gyakran szenvedsz a kezedben, a nyakadban, a csuklódban vagy éppen az ujjaidban érzett fájdalomtól, vagy zsibbadástól, valószínűsítheted, hogy RSI-ről van szó.

Megelőzése, kezelése
Az RSI leghatékonyabban pihenéssel, a munka az orvos által ajánlott időre történő felfüggesztésével kezelhető. De a pihenésre még a tünetek megjelenése előtt kell nagyobb figyelmet fordítani, ezért ha hasonló tevékenységet folytatsz, és gyakran érzel fájdalmat vagy zsibbadást, mindig iktass be szüneteket a munkába. Minden órában pihenj tíz percet, nyújtsd ki a karjaidat, mozgasd meg a válladat és az ujjaidat. Próbálj meg ügyelni a tartásodra, és ha lehetőséged van rá, igyekezz olyan munkakörnyezetet kialakítani, amiben a munkavégzés a legkevésbé megterhelő.

OLVASD EL EZT IS!

no kosztum
  • emésztőrendszeri betegség
  • munkahelyi ártalmak

Folyamatos időhiány? - 3 betegség, ami 10 éven belül utolér

laptop no
  • cukorbetegség
  • magas vérnyomás

Ülőmunkát végzel?

laptop
  • tünetek és betegségek
  • munkahelyi ártalmak

Ujjzsibbadás, gyengeség, csuklófájdalom

Blog.hu ajánló