A második világháború idején a magyar légitársaságok megszűntek, de a háború után egy évvel a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., röviden Maszovlet hagyatékából megalakult a Malév.
A Malév, azaz a Magyar Légiközlekedési Vállalat 1946-tól egészen 2012-ig működöt. Fennállása során több generáció utazhatott a flotta valamely gépének fedélzetén.
Nosztalgikus képek a Malévről
Eleinte a budaörsi reptéren lehetett felszállni a repülőgépekre, csak létrehozása után tíz évvel került át a jól ismert Ferihegyre, melyet ma már Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek hívnak. 2018-ban zárult le a csődeljárás, amit az óriási társaság ellen indítottak. 66 éves pályafutásukból nosztalgikus képeket válogattunk össze.

Az 1960-as években indult először gép Európán kívülre, miközben belföldi járataikat folyamatosan megszüntették. Jól látszik, hogy ez idő tájt még egyáltalán nem voltak érvényben olyan biztonsági intézkedések, mint manapság. A reptéren önfeledten bicikliző figura híven reprezentálja ezt az időszakot.
Fotó: 1962, <b><a id="hyperlink_324ad6f0a5e5547a0ad1c09382e9359c" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=3634" target="_blank">Fortepan</a></b> / Fortepan, 3634

Az 1960-as években Magyarország a keleti blokk országai közül elsőként légcsavaros-gázturbinás gépet állított forgalomba. Ezeknek a nagy teljesítményű gépeknek hála tudtak járatokat indítani Észak-Afrikába és a Közel-Keletre is.
Fotó: 1963, <b><a id="hyperlink_318ed453f1b47506c1020a180b88f2d0" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=85580" target="_blank">Fortepan</a></b> / Fortepan, 85580

1965-ös kép az ételszállító konténerekről, melyeket a gépre vittek fel.
Fotó: 1965, <b><a id="hyperlink_d85f1be61364d73a415f62a1a72b2440" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=113140" target="_blank">Bauer Sándor</a></b> / Fortepan, 113140

1969-re 28 országba lehetett repülni a Malév-gépek segítségével.
Fotó: 1965, <b><a id="hyperlink_6ed9d4edbcfb2506a671a1c8c451fc75" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=148128" target="_blank">Balla Demeter / Hegyi Zsolt jogörökös adománya</a></b> / Fortepan, 148128

A '70-es években három hónapig tartott a légiutas-kísérők tanfolyama. Szerteágazó ismereteket kellett elsajátítaniuk a meteorológiától kezdve egészen a vámismeretekig.
Fotó: 1966, <b><a id="hyperlink_73524cc68a05310dfa5285a011d067fe" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=118488" target="_blank">MHSZ</a></b> / Fortepan, 118488

Régebben mindenki bőrborítású vagy műanyag csatos utazóbőröndökkel járt, akkoriban még a gurulós bőröndök nem terjedtek el.
Fotó: 1966, <b><a id="hyperlink_d295c6db023ecb2c494c30130cd52046" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=22104" target="_blank">MHSZ</a></b> / Fortepan, 22104

A Malév egykori vadászpilótákkal is büszkélkedhetett. A Magyar Királyi Honvéd Légierő legtöbb igazolt győzelmét elérő vitéz Szentgyörgyi Dezső a háború után itt volt pilóta. A '70-es évek tragédiája volt, amikor a Malév 731-es járata Koppenhága közelében a tengerbe zuhant. Ezen a gépen vesztette életét ő is több utassal együtt.
Fotó: 1969, <b><a id="hyperlink_15e4ab30de85ea583dd2a7561dd04976" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=179886" target="_blank">Bojár Sándor</a></b> / Fortepan, 179886

Az 1970-es évektől érkeztek a sugárhajtású utasszállító repülőgépek, melyek a régi típusokat kiszorították a forgalomból.
Fotó: 1971, <b><a id="hyperlink_a0ccfd8ed5557472149e8b79c61cb685" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=22518" target="_blank">Magyar Rendőr</a></b> / Fortepan, 22518

A Boeing-737-esek csak az 1980-as évek vége felé érkeztek, előtte a kisebb utaskapacitású Tu–154-es gépekkel lehetett repülni.
Fotó: 1972, <b><a id="hyperlink_2d78bfa6f234144e90b5da42aee47eea" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=74746" target="_blank">Fülöp Imre</a></b> / Fortepan, 74746

Ekkoriban még dohányozni is lehetett a gépek fedélzetén, csak az 1990-es években kezdték szigorítani.
Fotó: 1972, <b><a id="hyperlink_8d84f97077f9282cab818d4784340658" href="https://fortepan.hu/hu/photos/?id=74744" target="_blank">Kalocsai István</a></b> / Fortepan, 74744
(Képek forrása: Fortepan, borítókép forrása: Magyar Rendőr / Fortepan, 22518 )