Az ország 4 legszebb vasútvonala: varázslatos tájakon haladnak át
Az utazás, a vonatok és a szép tájak szerelmesei Magyarországon is megtalálják a számításaikat.
Bár kétség sem férhet ahhoz, hogy a világ tele van szebbnél szebb tájakkal, sokszor Magyarország felfedezése is remek választás lehet, hiszen hazánkban egymást érik a gyönyörű látnivalók és a rejtett kis kincsek.
Ha utazásról, kirándulásról van szó, a legtöbben az autót választják, hiszen kényelmes, nem kell menetrendhez igazodni és bárhova el lehet vele jutni. Ezek valóban fontos szempontok, néha azonban érdemes más módon is felfedezni az országot: például vonattal. Most olyan vasútvonalakat mutatunk be, amik meseszép helyeken haladnak át, és nemcsak a célállomás, hanem az utazás is örök élmény marad.
Győr-Veszprém-vasútvonal
A MÁV 11-es vonalát, a Győr és Veszprém között közlekedő nem villamosított szakaszt nem véletlenül tartják a legszebbnek hazánkban. A Bakonyt kettészelő, 1896-ban átadott vonalat eleinte főként a környék kibányászott nyersanyagainak és a bakonyi sertés szállítására használták, a személyforgalom nem volt jelentős ezen a részen. Ez az ’50-es, ’60-as években változott meg, amikor egyre felerősödött az országban a turizmus és a túrázási kedv, és elkezdték felfedezni a Bakony szépségeit.
A vasútvonal több okból is csodálatos élményt nyújt az utazóknak. Nemcsak olyan helyeket lehet meglátogatni általa, mint az apátságáról ismert Pannonhalma és Zirc, vagy az egyik magyar síközpontnak tartott Eplény, de már a vonatút is meseszép tájakon halad. A Cuha-völgy Magyarország egyik legszebb része, a vonat pedig ezen a részen három alagúton és két völgyhídon is áthalad, nem beszélve a gyönyörű erdőkről és a Bakony hegyeiről. A legszebb szakasza Vinye és Porva-Cseszek között van, ez a rész minden évszakban lenyűgöző látványt nyújt.
Székesfehérvár-Tapolca-vasútvonal
A 29-es vonal szinte teljes egészében lefedi a Balaton északi partját, kivéve a nyugati oldalt, hiszen Badacsonytördemic után nem halad tovább Keszthely felé, hanem Tapolca irányába megy. Már az 1850-es években is voltak olyan tervek, hogy Budapest és Nagykanizsa között építenek vasutat, ami érinti a Balatont is, ez meg is valósult, azonban a magyar tenger déli partján, így az északon élők és nyaralók kimaradtak ebből. Bár kisebb vonalak folyamatosan épültek, például Keszthely és Balatonszentgyörgy között, az egész északi parton végighaladó vasút váratott magára.
Végül a közösség összefogásának köszönhetően sikerült elérni a célt, és 1909-ben megnyílt a szinte egész északi parton végighaladó vonal. Ez soha nem látott el igazán ipari célokat, főként a lakosság és a turizmus szempontjából volt fontos, ahogy a mai napig is leginkább így használják. A nyári időszakban sűrűbb menetrenddel közlekedik, de télen is érdemes felfedezni a csodáit. A vonatról szinte egész út alatt lehet gyönyörködni a Balaton szépségeiben, a tanúhegyeket is láthatjuk, de a Balatonakarattyánál lévő Csittényhegyi alagút is mesebeli. Olyan csodás helyeket fedezhetünk fel általa, mint Balatonfüred, Révfülöp, a Badacsony vagy a tavasbarlangjáról ismert Tapolca.
Vác-Balassagyarmat-vasútvonal
A Vácot és Balassagyarmatot összekötő 75-ös számú vasútvonal is gyakran az ország legszebbjei közé kerül - és nem véletlenül. A hetven kilométeres szakasz első részében a Dunakanyar legszebb vidékei között zakatol át a vonat, majd észak felé haladva a Börzsöny lábánál halad tovább az út egészen az Ipoly völgyéig. A csodás tájak mellett láthatjuk például a nógrádi várat, de megáll Nagyorosziban is, ami az ország egyik legrégebbi települése.
Eger-Putnok-vasútvonal
A Bükk és környéke tele van varázslatosan szép látnivalókkal, amiket érdemes akár vonattal is felfedezni. A hegység lábánál fekvő Egerből indul a 87-es számú, 68 kilométeres vasútvonal, ami az ország egyik legszebb helyeire visz. 1908-ban adták át, és az építése még az egri várat is érintette, hiszen emiatt le kellett bontani egy részét. Bár sok helyen még mindig Egertől Putnokig tartó vonalként hivatkoznak rá, a valóságban csak Szilvásváradig megy a vonat, ahonnan korábban átszállással lehetett eljutni Putnokra, de 2009-ben megszűnt a személyszállítás, 2010-ben pedig egy földcsuszamlás miatt a pálya is megrongálódott, amit azóta sem sikerült kijavítani. Emiatt a szakaszt mára elkezdte visszafoglalni a természet.
Az Eger és Szilvásvárad közti vonal számos történelmi és természeti kincsben gazdag. Az egri vár után nem sokkal következik Szarvaskő megállója, ahol gyönyörű panoráma és romvár látható, de kilátó és több forrás is található a település közelében. A régi ipar- és bányavárosok után Szilvásváradon áll meg végül a vonat, ahol az ország számos kiemelkedő szépségű természeti értéke látható. Ilyen például a Szalajka-völgy, ahol a Fátyol-vízesés vagy az Istállós-kői-barlang található, de maga a város is kivételes szépségéről ismert.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
8 mesébe illő vasútállomás Magyarországon
Gyönyörű vasútállomások találhatók szerte az országban.
8 mesébe illő vasútállomás Magyarországon: már ezért megéri vonatra szállni
Nézegess képeket!
Elolvasom(Borítókép forrása: Mrcsifkin / Wikimedia Commons)