Ez a világ 5 leggyorsabb vonata: Sanghaj lebegő mágnesvasútjának végsebessége elképesztő
A folyton megújuló, olykor futurisztikus megjelenésű nagy sebességű vonatoké lehet a jövő.
A fapados légitársaságok igen kedvező ajánlatainak köszönhetően napjainkban már egyre többek számára elérhető a repülés. Nem ritka, hogy anyagilag egy-két napokra is megéri kiugrani egy-egy közeli, európai városba.
Ugyanakkor a környezettudatosság növekedésével sokan alternatívákat keresnek a légi közlekedés helyett, és a legkényelmesebb, legjobb megoldásnak a nagy sebességű vasút tűnik. Nem csoda, hogy mind több ország sző terveket a hálózatok fejlesztésére. Az elmúlt évtizedben vitathatatlanul Kína ugrott az élre, új vasútvonalai az ország szinte minden szegletébe elérnek. A világ leggyorsabb vonatai hajmeresztő sebességgel száguldanak, már önmagában ezért is élmény lehet velük az utazás.
Sanghaji lebegő mágnesvasút, Kína
A világ leggyorsabb, közhasználatban lévő vonata a sanghaji maglev, vagyis lebegő mágnesvasút. A szerelvény pályán tartásáról a hagyományos kerekek helyett mágneses mező gondoskodik, ami a súrlódás csökkentésével jóval nagyobb sebességet tesz lehetővé.
A sanghaji maglev a városközpontot köti össze a Sanghaj-Putungi nemzetközi repülőtérrel, a 30 kilométeres utat mindössze 7,5 perc alatt teszi meg. Maximális utasszállító sebessége 460 kilométer/óra - egyes források szerint 430 kilométer/óra. A 2004 óta működő vonatból nyert tapasztalatokat felhasználva Kína újabb mágnesvasutak építését tervezi, és olyan szerelvényeket fejleszt, amelyek 600 kilométer/órás sebességre is képesek.
CR400 Fuxing, Kína
A Kínai Állami Vasúti Csoport által fejlesztett és üzemeltetett Fuxing-vonatok a leggyorsabb menetrend szerint közlekedő vonatok. Ebben a csoportban extrém időjárási körülményekre és automata működésre tervezett változatok is vannak, utóbbiak egyedülállóak a világon.
A CR400 Fuxing-vonatok 350 kilométer/órával közlekednek, de a teszteken ennél magasabb sebességet, 420 kilométer/órát is elértek. A kocsik a legmodernebb technikával felszereltek.
ICE 3, Németország
A német InterCityExpress nagy sebességű vasútcsalád harmadik generációs villamos motorvonata a maga kategóriájában a csúcstechnológiát képviseli. Az elegáns vonatokat 1999-ben helyezték üzembe a Köln-Frankfurt vonalon, 2002 óta a két város közötti, addig 2,5 órás utat már 62 perc alatt tudják megtenni a vonatozók.
Hivatalosan 300 kilométer/órával mehet a vonat, késés esetén a 330 kilométer/óra is megengedett, a teszteken a 368 kilométer/órás sebességet is elérte. Az ICE 3-flotta Németország egész területén közlekedik, sőt olyan nemzetközi vonalakon is, amelyek a német városokat összekötik például Párizzsal, Amszterdammal vagy Brüsszellel.
TGV, Franciaország
A francia nagy sebességű vonat, a TGV (Train à Grande Vitesse) a világ egyik legsikeresebb és legbiztonságosabb vasútja. A vonatokat az itthon is ismert francia cég, az Alstom gyártja. Az első szerelvény már több mint negyven éve, 1980 áprilisában állt forgalomba, a hivatalos szolgáltatás egy évvel később indult meg Párizs és Lyon között, ez Európa legrégebbi nagy sebességű vasútvonala, egyben a leghíresebb is.
Eredetileg az ingázó üzletembereket célozta meg, óriási siker lett. A TGV-vonatok ma már számos francia városból elérhetők, olykor 320 kilométer/órás sebességgel haladnak. Ez a vonatcsalád tartja a hagyományos kötöttpályás vasút sebességi rekordját, 2007-ben egy TGV-vonat Párizs és Strasbourg között az elképesztő 574,8 kilométer/órás sebességgel száguldott.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
JR East E5 (Sinkanszen E5), Japán
Japán úttörőnek számít a nagy sebességű vasút történetében. Az első vonalat, a Tokió és Oszaka közötti Tókaidó Sinkanszent 1964-ben nyitották meg. Az azóta értelemszerűen rengeteg fejlesztésen átesett hálózatot a Japan Railways üzemelteti, a motorvonatok, amelyek többnyire maximum 300 kilométer/órával közlekednek, földrengés- és tájfunbiztosak.
Az E5-sorozat, amelynek gyártása 2009-ben kezdődött, már 320 kilométer/órával is haladhat. A szerelvények jellegzetessége a különlegesen hosszú orr, amit azért terveztek, hogy csökkentse a hangrobbanást, ami akkor keletkezik, amikor a vonatok nagy sebességgel érkeznek meg az alagútba.
8 gyönyörű vasútállomás itthon
Pompás vasútállomások és megállóhelyek itthon is megbújnak egy-egy településen. Van köztük építészeti remekmű, mást csodálatos természeti környezete tesz egyedülállóvá, van, ahol varázslatos hangulatú szőlőlugasos beálló alatt várakozhatnak az utasok, vagy megtekinthetik a történelem egy fontos darabkáját. Már ezért megéri a vonat indulásánál kicsit korábban érkezni az állomásra.
8 mesébe illő vasútállomás Magyarországon: már ezért megéri vonatra szállni
Nézegess képeket!
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images Hungary.)