Így drágul szeptember 1-től a közlekedés: íme, a kormány új szabályai

Jelentős változások jönnek ősztől a buszokon és vonatokon. Tudd meg, mire számíts!

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Módosul a közösségi közlekedésben alkalmazott díjrendszer 2012. szeptember 1-jével. Az emelt szintű szolgáltatások pótjegyárai az utazási távolsággal arányosan alakulnak, az autóbuszos felár bevezetése versenyképesebbé teszi a vasúti InterCity és EuroCity járatokat, mindemellett a jegyek esetében megszűnik, a bérleteknél azonban megmarad az öt kilométeres övezetű helyközi tarifa.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az MTI érdeklődésére közölte: a közösségi közlekedés versenyképességének javítása érdekében a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítására törekszenek.

Változások a vonatjegyek terén

Az átalakítás első lépéseként az eddig egységes tarifarendszert országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, szerencsére döntő részben változatlan díjtételekkel. Az új felosztás a későbbiekben lehetőséget nyit a többszintű díjszabás alkalmazására az eltérő minőségű és jellegű szolgáltatások igénybevételekor.

Az emeltszintű szolgáltatást nyújtó országos vonatjáratokon - IC, EC, EuroNight - fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő majd.

A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenleg jellemző 400 forintos szint alatt marad. Így olcsóbban tehető meg néhány, vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás, azonban a hosszabb utazások ára növekedhet.

15 meseszép hely Budapesten

Nézegess képeket!

Elolvasom

Felárat kell fizetni egyes buszokon

A kezdetben korlátozott körben bevezetendő autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő majd, és olyan viszonylatokban kell megfizetni, ahol a sűrűn közlekedő vasút magas szintű szolgáltatást biztosít, ezáltal az autóbuszok utasai számára valódi alternatíva.

Szeptembertől a következő útvonalakon közlekedő buszjáratokon kell felárat fizetni: Budapest-M1 autópálya-Győr, Budapest-M1 autópálya-Szombathely, Budapest-M3 autópálya-Nyíregyháza, Budapest-M5 autópálya-Szeged. A magasabb autóbuszos felár bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Utazási kedvezmények

Még egy-két napig tart a nyár: ha az utazással nem várod meg a szeptembert, nézd meg a videót, és tudd meg, milyen kedvezmények várnak.

A tarifarendszerek közötti feszültségek feloldása érdekében a jegyek esetében megszűnik az öt kilométeres tarifa. A helyközi bérletek változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek.

A módosítások az előzetes becslések szerint növelik a szolgáltatók bevételeit, ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat.

Mit szólsz a változásokhoz?

Ezt is szeretjük