Kapásból 30 ezer forintra büntetnek, ha ez nincs a kocsidon, mégis behajtasz: így igényelheted a matricát

Környezetvédelmi matrica nélkül sok európai városba nem hajthatsz be autóval.

Környezetvédelmi matrica Európában
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A nagyvárosok zöldítése, az autóforgalom csökkentése világszerte egyre fontosabb cél a környezetterhelés, illetve a klímaváltozás negatív hatásainak mérséklése érdekében. Ezt szolgálják az egyes városokban előírt környezetvédelmi matricák is.

Az utazás előtt érdemes tájékozódni az adott országban érvényes közlekedési szabályok, korlátozások mellett a környezetvédelmi előírásokról is, hiszen azok megszegéséért akár komoly bírság is járhat.

Környezetvédelmi matricák Európában

Európa egyes országaiban az alacsony kibocsátást jelző, szélvédőre ragasztott matrica birtokában lehet csak behajtani bizonyos városokba, kerületekbe, de ezeken felül is léteznek bizonyos övezetekre vonatkozó korlátozások.

Németország, Umweltplakette

A németországi Umweltplakette megléte szükséges ahhoz, hogy például Berlin, München, Stuttgart, Frankfurt, Köln, Lipcse, Dortmund és egyéb nagyvárosok zöldövezeteibe behajtson valaki. Általában a városközpontok számítanak tiltott zónának, a célállomásra érdemes ránézni, ugyanis egyre több hely kerül fel erre a listára. Az övezetek határait tábla jelzi.

Személyautókra és tehergépkocsikra egyaránt szükséges a kibocsátási kategória egyikét jelző matrica felragasztása, ez lehet piros, sárga vagy zöld is. Amennyiben ezt a szabályt valaki megszegi, 80 euró, mai árfolyamon több mint 31 ezer forint bírságot kaphat.

Ha németországi úti célotok van, nagyjából 7 ezer forintért igényelhetitek a zöld matricát, amit nagyjából egy hét alatt házhoz is kaptok, és korlátlan ideig érvényes lesz. Az 1993. január 1-je utáni gyártási évű benzinmotoros és az Euro IV. besorolású dízelmotoros autók kaphatják meg a 4-es kategóriájú zöld matricát. A dízelautók káros kibocsátásának rákkeltő hatásáról korábbi cikkünkben is olvashattál.

Franciaország, Crit’Air

Franciaország nagyvárosaiban is szükséges lehet egy környezetvédelmi plakett beszerzése, a korlátozás ugyancsak vonatkozik a személy- és tehergépkocsikra is. Itt már hatféle besorolás működik, de nem mindenhol teljes a tilalom, van, ahol csak reggeltől estig érvényes. Az övezetek határait táblák jelölik.

Itt azonban a legalacsonyabb kibocsátást igazoló zöld matricát kizárólag az elektromos autók kaphatják meg, de a lila - vagy egyéb - színű matricát is fontos beszerezni, a büntetés ugyanis itt sem elhanyagolható, 68 euró, azaz csaknem 27 ezer forint. A matrica korlátlan ideig érvényes, az egész ország területén, 9 ezer forintért nagyjából két hét alatt megérkezik a postaládába.

Ausztria, Pickerl

Ausztria számos tartományában szintén bevezettek egy környezetvédelmi megjelölést, a Pickerl elnevezésű - hat szintet megkülönböztető - matricát azonban személygépjárművekhez nem kell igényelni, csak N kategóriába tartozó áruszállító járműveknél, teherautóknál szükséges. A zónák itt nincsenek jelölve táblával, így az előzetes tájékozódás, útvonaltervezés elengedhetetlen, mivel a bírság akár 2180 euró, azaz több mint 855 ezer forint is lehet. A matrica ára 13 ezer forint, és 1-2 héten belül megérkezik.

Olaszországi LEZ-ek

Európa egyéb országaiban is léteznek alacsony kibocsátású zónák (LEZ, Low Emission Zone), amelyeknél korlátozott a belépés egyes járművek számára. Olaszországban is több városban igyekeznek így csökkenteni a forgalmat és javítani a levegőminőséget, többek közt Milánó, Róma vagy Bologna központjába is korlátozott a belépés, az erre vonatkozó szabályok és a korlátozásban érintett időszakok viszont helyszínenként eltérnek.

A járművek kibocsátási szintjét itt rendszám alapján ellenőrzik, nincs szükség külön matricára. Többségében az Euro 0, 1, esetleg 2 kategóriájú járművekre, helyenként minden autóra vonatkozik a tilalom bizonyos időpontokban, de a légszennyezettség adott szintje függvényében ez változhat. Egyes városokban korlátozott forgalmú zónákat, úgynevezett ZTL-eket (zona traffico limitato) is kijelöltek, melyek táblával jelöltek, és főleg a történelmi központokban jellemzők, ahova csak a helyi és regisztrált járművekkel szabad belépni. Velence központjába egyáltalán nem hajthatnak be a kocsik.

Távolabbi országok alacsony kibocsátású övezetekkel

Bár ritkább, hogy például Spanyolországba az ember autóval induljon útnak, nem lehetetlen. Ha nagyváros az utazás célpontja, komoly utánajárást igényelhet, hova szabad behajtani az adott járművel, és hova nem. Spanyolországban is léteznek alacsony kibocsátású zónák, amelyekbe csak bizonyos kibocsátási kategóriát elérő járművek léphetnek be, olykor pedig időszakhoz kötött a tilalom.

A belépéshez itt a központi szerv, a Dirección General de Tráfico (DGT) által kiállított környezetvédelmi matrica beszerzése szükséges, az Euro 3 dízeles és az Euro 4 benzines járművek zöld, az Euro 4, 5, és 6 dízeles, valamint Euro 5 és 6 benzines kocsik a kék-zöld, a hibridek kék, míg az elektromos és hidrogénüzemű járművek fehér matricára jogosultak. A szabályszegés esetén 200 eurós, 78 ezer forintnyi bírsággal is sújtható az ember.

Hollandiában ugyancsak számos városban és régióban jelöltek ki ilyen alacsony kibocsátású zónákat. Itt városonként változó, hogy mely kibocsátási szintnél húzzák meg a határt, Rotterdamban például Euro 4 vagy az alatti dízelmotoros vagy Euro 1 vagy az alatti benzinmotoros autókra is vonatkozik a tilalom, de Amszterdamban, Maatstrichtben vagy Utrechtben is vannak érvényben korlátozások.

Ahogy Hollandiában, úgy Belgiumban is léteznek ilyen LEZ-jelölésű övezetek, melyek szintén nem igényelnek matricát, de a szigorú tilalmakat így is be kell tartani az adott területen, és az adott városban regisztráció is szükséges lehet külföldi rendszám esetén. Többek közt Brüsszel egész területén, Antwerpen vagy Gent központjában is figyelni kell a szabályozásokra.

Természetesen a lista nem teljes, többek közt az Egyesült Királyság, Dánia, Norvégia, Svájc, Finnország, Portugália vagy Görögország egyes nagyvárosaiban is jelöltek ki LEZ-eket, a szabályok betartását a legtöbb helyen rendszámfelismerő rendszerek ellenőrzik. Alapvetően mindig érdemes utánajárni az érintett városok konkrét korlátozásainak - akár a zöld zónákat jelölő telefonos alkalmazás is letölthető ehhez -, hogy ne helyben érje az embert a kellemetlenség.

4 európai város, ahol bevezették a 30-as sebességhatárt: itt nincs agyatlan száguldozás

Maximum 30 kilométer/órával lehet menni ezekben a városokban, mégsem bánják a lakosok.

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük