Íme, a világ legveszélyesebb útja: több száz autóbaleset történt évente a szakaszon

A Halál útjának is nevezik a veszélyes útszakaszt.

A Halál útja Bolíviában
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Bolívia történelmének legnagyobb baleseteként tartják számon azt a tragédiát, amikor 1983 júliusában egy turistabusz gyanútlanul hajtott a meredek hegyoldalban kanyargó Yungas úton, majd egy szerencsétlen manővernél több mint száz utasával a szakadékba zuhant.

A Halál útjának is nevezett Észak-Yungas utat a világ legveszélyesebbjének tartják, mely több mint 60 kilométer hosszan vezet az azonos nevű megyében, összekötve a fővárost, La Pazt Coroico városával.

A hírhedt út azonban a 90-es évek óta kifejezetten nagy népszerűségnek örvend, ráadásul éppen veszélyessége miatt. Bár ma sokkal biztonságosabb vonallal váltották ki, hegyi kerékpárosok továbbra is előszeretettel keresik fel, és sajnos számukra is nagyon veszélyes a meredek sziklafalon vezető, szűk út.

A Halál útja Bolíviában

A Yungas út extrém körülmények között halad. Ahogy elhagyja a bolíviai fővárost, először 4-5 ezer méteres magasságba emelkedik, majd a végponthoz több ezer métert ereszkedik, közben átvág az amazonasi esőerdő területén is.

Magasan, meredek, kietlen sziklák fölött kanyarog az útvonal, ráadásul a környék adottságai helyenként nagyon szűk ösvény kialakítását tették csak lehetővé. A biztonsági intézkedések, így a védőkorlátok vagy az aszfaltozás hiánya mellett az időjárási körülmények sem kedveztek a biztonságnak, gyakori esők, por, sár még csúszósabbá és beláthatatlanabbá tette az utat.

Az út egyik érdekessége, hogy építése a Paraguay és Bolívia között dúló Nagy Chaco-háború idejében történt meg paraguayi hadifoglyok kényszermunkájával. Nem csoda, hogy gyakran a rabok átkának tartották a helyszínhez fűződő magas baleseti statisztikát.

A szakaszon egészen speciális előírások vonatkoznak a közlekedésre. A szabály szerint itt az országban egyedülálló módon bal oldali közlekedés van érvényben, hogy a lefelé haladó jobban fel tudja mérni a szakadék távolságát a kocsitól. További érdekesség, hogy a fentről lefelé közlekedő sofőrnek a szabály szerint nincs elsőbbsége, így kénytelen lassabban, meg-megállva haladni a biztonsága érdekében. Ennek ellenére a becslések szerint minden évben több száz baleset fűződött a helyszínhez, a szakadék szélén pedig egyre több kereszt emlékeztetett az itt elhunytakra.

A busztragédia után egyértelművé vált, hogy a helyzet tarthatatlan, az út felújítást igényel, melynek során leaszfaltozták, ahol lehetett, kibővítették, a legveszélyesebb, északi szakasz kiváltására pedig egy alternatív kerülőszakaszt építettek meg a 2000-es évek elejére. Itt biztonsági elemek, védőkorlát, megfelelő vízelvezetés, aszfaltos burkolat is biztosított a közlekedőknek.

Noha az Észak-Yungas utat képes volt kiváltani az új útszakasz, a népszerűségéből keveset veszített, és éppen veszélyességében rejlik a sikerének titka. Az extrém kalandok kedvelői előszeretettel keresik fel a meredek falú, félelmetes, lejtős utat. Indulnak hivatalosan szervezett utak a bejárására, és a hegyi kerékpárosok körében is kedvelt célpont, sokakat az sem riaszt vissza, hogy a kétkerekűvel közlekedők körében sem ritkák itt az életveszélyes balesetek.

Nézz tovább! Nagyon extrém strandok

A világon számos strand van, ami a megszokottól merőben eltér, mégis imádják a fürdőzők. Nézz meg párat közülük!

30 méterrel a strandolók feje fölött szállnak el a repülők, mégis imádják a helyet: 10 furcsa strand a világból

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük