Ezeken az utakon halnak meg a legtöbben: ahol máig félnek a sofőrök
A világ legveszélyesebb sztrádái és szerpentinjei több ezer áldozatot követeltek eddig.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Azt az útszakaszt, melyen a tragikus egyiptomi buszbaleset történt, sokan halálútként emlegetik, mivel állítólag már több halálos áldozatot is szedett az utóbbi években.

Yungas Road, Bolívia
Ránézni is félelmetes

A szakértők azt mondják, a balesetek csupán elenyésző része okolható az utak állapotával, többségében a sofőrök mulasztása vezet a tragédiákhoz. Léteznek azonban olyan veszélyes útvonalak, melyek méltán érdemelték ki a pokoli jelzőt, mert ülhet a volán mögött akár a legmegfontoltabb, tapasztalt vezető, biztosan görcsbe rándult gyomorral halad végig a baljós szakaszokon.

Yungas Road, Bolívia

A köztudatban csak Halálútként emlegetett, 61 kilométeres észak-yungasi útszakasz a bolíviai fővárosból, La Pazból vezet Coroico városa felé, és egyike annak a néhány útvonalnak, mely összeköti az Amazonas esőerdőit az észak-bolíviai régióval.

Az Amerika-közi Fejlesztési Bank 1995-ben a világ legveszélyesebb útvonalának keresztelte a Yungas Road északi részét, egy becslés szerint ugyanis évente 2-300 utazó veszíti itt az életét.

Elhagyva a főváros területét, az út mintegy 4650 méter magasba emelkedik, Coroicóba érve pedig 1200 méterrel süllyed le, és az időjárási körülmények is jócskán megnehezítik a haladást. A sok eső miatt több helyen a sárral kell megküzdeni, a ködtől pedig sokszor alig lehet látni.

Az út hiába kétsávos, néhány helyen alig több mint három méter a szélessége, ráadásul még a szalagkorlát is hiányzik: ha valaki megcsúszik és lezuhan, akkor mintegy 300 méteres mélységbe esik. Néhány éve épült ugyan egy kerülőút, de a veszélyt kereső turisták újra és újra felkeresik a halálutat.

Transzszibériai sztráda, Oroszország

A 11 ezer kilométer hosszú útvonal az - Antarktiszon kívüli - valaha mért legalacsonyabb hőmérséklet rekordját tartó Jakuck városát köti össze Moszkvával. Az állandóan fagyos talaj miatt a házak betoncölöpökre épültek, a közlekedés pedig a város környékén a téli időjáráshoz alkalmazkodott: a tíz hónapos téli időszak alatt az erős havazástól nagyon rosszak a látási viszonyok, és a csúszós jég is nehezíti a haladást az úton.

De a téli nehézségek szinte pikniknek számítanak a néhány hónapos nyár útviszonyaihoz képest: az út nyugati szakaszán ugyan jó minőségű, aszfaltos pályát építettek, de a keleti részen talán már nem futotta építőanyagra, itt földúton kell haladni. Az olvadás és a nyári esők pedig megteszik a magukét: a hatalmas sártengerben képtelenség akár egy centit is haladni, az autók beleragadnak az ingoványba. A sárban sokszor napokig veszteglő autósok pedig jó prédái az erőszakos fosztogatóknak, akik, kihasználva az utazók tehetetlenségét, rabolnak, és nemegyszer gyilkolnak is.

Transzszibériai sztráda
Szecsuán-Tibet autóút

Szecsuán-Tibet autóút, Kína

Az elmúlt 20 évben a közúti balesetek okozta halálozások száma csaknem megduplázódott Kínában. Ebből kiveszi a részét a 2412 kilométer hosszú, 14 hegyen át vezető életveszélyes útvonal is Chengdu és Lhasza városok között. A Szecsuán-Tibet főútvonalat elsősorban a lavinák és földcsuszamlások teszik annyira kockázatossá, az átlagosan négy-öt ezer méter magas hegyek között számos ismert folyó is fut, az időjárás pedig szélsőségesen változékony.

A téli átlaghőmérséklet mínusz 40 fok, nyáron pedig az esőzések lehetetlenítik el sokszor az utazók helyzetét. A szervezet ráadásul ekkora magasságban már néhány helyen kevesli a belélegezhető oxigént, a légnyomáscsökkenés miatt így akár súlyos légzési zavarok is bekövetkezhetnek, ami a sofőrök eszméletvesztésével is járhat.

Transzfogaras, Románia

A kilencven kilométeren át kígyózó utat, mely összeköti Erdélyt Havasalfölddel, még a hetvenes években építették Ceauşescu utasítására, aki katonai megfontolásból döntött a hegyek mellett.

Transzfogaras

Hatmillió kilogramm dinamitot használtak fel, hogy helyet robbantsanak a sztrádának, és már akkor 40 katona esett áldozatul az útnak építése során.

A 2034 méterre magasodó útvonal látványos és veszélyes hajtűkanyarokból, meredek emelkedőkből és alagutakból áll. A téli időszak annyira veszélyes, hogy október és június között le is zárják a drámai útszakaszt.

Képek: ostrichfeathers.wordpress.com; alltheworldtravelling.blogspot.com; www.travelcentre.com.au/travel/russia; jjtripping.blogspot.com; en.wikipedia.org Transfagarasan szócikke.

Te hol találkoztál hajmeresztő útszakasszal?

Ezt is szeretjük