Miért olyan bitangul jó érzés erdőben lenni? Nemcsak a levegő miatt hasznosak a fák
Az erdőterápia egészségügyi hatásait kutatások is bizonyítják: testileg és lelkileg is jó a természetben lenni.

erdo-fak
Ez is érdekelhet

Európa legnagyobb interaktív vasúti élményparkja (x)

Nyaralj korlátok nélkül! (x)

Szünidei élményhegység - Aktivitás mindenkinek a nyári Magas-Tátrában. (x)

Már ne a barna szószt keressük! - Ismerd meg Németország kulináris különlegességeit! (x)

Ünnepelj együtt a dm-mel! Nagy meglepetéssel készül a napokban a dm – Te se maradj le róla! (x)

beauty and style

Rosszul borotválod a lábadat? 3 veszélyes hiba, amit a legtöbb nő elkövet »

A 22 éves modell igazi retró szépség az új fotókon: 50 éve is imádták volna »

Kockás dekoráció az esküvőn: így használd az ősz egyik kedvenc mintáját »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Bár látszólag egyre jobban eltávolodik az ember az anyatermészettől, a fák között töltött programok fontosságát ma sem lehet kétségbe vonni: a hegymászó túrák, az erdei iskolák és a természetjáró kihívások máig töretlen népszerűségnek örvendenek.

Talán te is érezted már, hogy egy nagy túra alatt megmagyarázhatatlan nyugalom tölt el. Az erdőterápia gyakorlata a természetjárás tudományosan bizonyított testi-lelki jótékony hatására épül, mely segít a kikapcsolódásban, a stresszoldásban és az energiaraktárak feltöltésében.

Japán terápiás módszer

A terápia alapja a japán Shinrin-yoku, szó szerint fordítva erdőfürdőzés gyakorlata, melynek célja, hogy az ember megmerítkezzen a természet áldásos légkörében, vagyis minden érzékével befogadja, megtapasztalja az erdőt. Az eredeti módszer keretében terápiavezetők segítik ebben a résztvevőket.

Az erdőterápia ugyanis nem egy egyszerű séta. Teljes koncentrációt igényel, a gyakorlatok alatt semmi nem terelheti el a figyelmet a látvány, a hangok és a szagok pillanatnyi befogadásáról. Az összpontosítás segít kikapcsolni az agy aggodalmas, csapongó gondolatait. A hangsúly azon van, hogy a megtapasztalt dolgokat csak érzékeljék, és ne értékeljék azokat.

Légzésfigyelő gyakorlat

A terápia egyik hasznos gyakorlatához ülj le a fák között kényelmesen, és összpontosíts befelé, a lélegzeteidre. Figyelj meg minden apróságot, ami változtat a légzésed ritmusán: lehet ez egy érzés, egy látvány vagy egy hang is. Most fordítsd meg a feladatot: ha észlelsz valami újat, nézd meg, mennyit változik a légzésed. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Dr. Scott Bea, clevelandi klinikai szakpszichológus szerint ez a feladat sok gyakorlással segít a bénító, zavaró gondolatok elengedésében. Erre persze nem elég néhány alkalom, minél hosszabb távú ismétlésre van szükség. Egy terápiával egybekötött kirándulás csupán néhány óráig tart: bár a hatás már ennyi után érezhető, a téma szakértői szerint a rendszeres gyakorlás járul hozzá igazán az egészségügyi előnyök kihasználásához.

Az erdőterápia hatása az egészségre

Egy Mijazaki Josifumi vezette, japán kutatás során kimutatták, hogy az erdőterápia jelentősen csökkenti az adrenalin, a noradrenalin és a kortizol, azaz a stressz hatására termelődő hormonok szintjét. Egy másik, szintén japán kutatásban ráadásul arra is rámutattak, hogy a gyakorlatok kedvezően befolyásolták a vérnyomást és többek között az adiponektin szintjét is: ez utóbbi segíti a vércukorszint szabályozását és az anyagcsere megfelelő működését is.

Egy másik tanulmány pedig arra jött rá, hogy a növények által termelt fitoncid vegyületek, melyek a fertőzések ellen védik őket, az emberi immunrendszerre is hatással lehetnek. Természetesen a természetjáráshoz szorosan kapcsolódik a testmozgás is, ami szintén betegségmegelőző hatású lehet.

A távol-keleti eredetű, vezetett gyakorlatok Magyarországon is elérhetők, többek közt Budapesten, a Széchenyi-hegyen, de a Bükkben, Noszvajon is kínálnak ilyen lehetőségeket az érdeklődők számára. 

(Fotók: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük