Miért segít a víz hangja elaludni? Még akkor is, ha hangos
Az emberi agy másként dolgozza fel a víz hangjait, mint egy telefoncsörgést.

to-no
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A patakok halk csobogása, a tenger hullámverése, az eső locsogása mind olyan zaj, amely legtöbbször hangerőtől függetlenül segít abban, hogy nyugodt legyen az éjszakád.

Nem véletlen, hogy ezeket a hangokat utánozva ma már itthon is kaphatók olyan hangterápiás készülékek - és persze rendelkezésre állnak telefonos applikációk -, melyek azt ígérik, megkönnyítik az elalvást.

Miért segít a víz hangja elaludni?

Az emberi agy a külső zajok egy részére éber és alvó állapotban is fenyegetésként reagál, ilyen például egy hangos ébresztőóra, telefoncsörgés vagy egy sikoly. Hogy a semmiből érkező zajokat nem tudjuk figyelmen kívül hagyni, annak evolúciós okai vannak, hiszen a törzsközösségben élő ember számára szinte mindig valamilyen veszélyt jelentett. Ezeket a zajokat az agy másként dolgozza fel, mint a monoton, hullámzó hangokat.

- Az olyan lassú, zakatoló zajok, mint a tengerzúgás vagy a fák susogása nyugtató hatással vannak az emberre. Mintha azt mondanák: Ne aggódj, ne aggódj, ne aggódj! - mondta Orfeu Buxton, a Pennsylvania Állami Egyetem biológiai viselkedés-egészségügyi docense.

Ráadásul a tengerzúgás, vízcsobogás vagy az eső zajának megnyugtató monotonitása elnyomhat a háttérben hallható egyéb zajokat. Így az emberi fülnek csak egyféle hangforrásra kell figyelnie, és jó eséllyel nehezebben ébred fel az esetleges hirtelen, felcsattanó zajokra.

A cikk az ajánló után folytatódik

A hangerő csak másodlagos

Bár a hangosabb zajokat nehezebb átaludni, ám a hangerőnél lényegesebb szempont a hang jellege. Ezt Buxton egy 2012-es kórházi tanulmánya támasztotta alá. A vizsgálatban részt vevők még a 40 decibel körüli - ez lényegében a suttogás hangerejének felel meg - kórházi zajokra is nagy valószínűséggel felébredtek: mélyalvásból az emberek 50%-át, a felszínes alvásból 90%-ukat riasztotta fel a kórházi készülékek sípolása.

Ezzel szemben a forgalom vagy egy helikopter folyamatos zaja még akkor is csak kisebb valószínűséggel ébresztette fel a vizsgálatban részt vevőket, ha elérte egy 70 decibeles kiabálás szintjét. Ugyanígy például a zuhogó eső - még ha hangos is - segít abban, hogy nyugodt legyen az éjszakai pihenés.

Alvást segítő akupresszúrás pontok

A következő akupresszúrás pontok hozzájárulnak ahhoz, hogy nyugodt legyen az éjszakai pihenés. Gyengéd, de határozott nyomást kell kifejteni rájuk, néhányszor ismételve.

Képek: Getty Images Hungary 

Ezt is szeretjük