Visszafizeti a MÁV a jegyed árát
Így igényelheted vissza!
Elégtelen szolgáltatás, késés és sztrájk esetén is visszakaphatod a jegyed árát. Hogyan kérhetsz kompenzációt?

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Utazni öröm és jóleső izgalom, ha minden az előzetes tervek szerint alakul. Előfordulhat azonban, hogy a pár órás vonatút jóval nagyobb gondot okoz a szokásos apró kellemetlenségeknél, és késések, járatkimaradás, sztrájk vagy egyéb leállás miatt kell bosszankodnod. A baj ott kezdődik, amikor az érvényes menetjegyért járó szolgáltatást önhibádon kívül mégsem tudod igénybe venni.

Károd megtérítését ez esetben bátran kérheted, csak hivatkozz a MÁV aktuális - 2010. június 1-jétől érvényben lévő - Személyszállítási Üzletszabályzatára. Mivel a szabályzat útvesztőjében könnyű elveszni, összegyűjtöttük neked a költségtérítésre vonatkozó legfontosabb tudnivalókat.

Országos leállásnál a teljes jegyár visszajár

Lehet, hogy furcsán hangzik, de amikor megváltod a menetjegyedet a pénztárban, valójában egy szerződést kötsz a magyar vasúttársasággal. A kétoldalú szerződés szerint köteles vagy rendeltetésszerűen használni a járművet, míg a vasút vállalja, hogy épségben és menetrendszerűen eljuttat téged a kívánt célállomásra.

Ha ez utóbbi a MÁV hibájából nem következik be, köteles kompenzálni a kellemetlenséget. A vasúti közlekedés bonyolult rendszerében bármikor adódhat valami fennakadás: havazás vagy vihar miatti úttorlasz, forgalomkorlátozás, baleset, komoly késések, váratlan menetrendváltozás, vonatkimaradás, esetleg országos vasúti sztrájk - ahogy az sajnos a közelmúltban is megesett jó párszor.

Ilyenkor a vasúttársaság, ha tud, felajánl egy másik opciót - például egy másik vonatra vagy pótlóbuszra való átszállást -, hogy segítse a továbbjutásodat. Ha azonos vagy magasabb minőségű szolgáltatás keretében folytatod utadat, nem jár kártérítés, de, ha alacsonyabb színvonallal kell beérned, mondjuk első osztályra szóló jegyeddel másodosztályon utaztatnak, a díjkülönbözetet a MÁV köteles megtéríteni. Ha a vasúti közlekedés teljesen leáll, megváltott és érvényes jegyed árát teljes egészében vissza kell kapnod.

A menetjegyek és pótjegyek árát - kezelési költség levonása nélkül - a sztrájk meghirdetésének időpontjától a felfüggesztést követő ötödik napig igényelheted vissza. A kérvényeket egyébként még további egy hónapig fogadják, a visszaigénylést kérheted a pénztáraknál személyesen vagy írásban a MÁV Ügyfélszolgálatán keresztül egy Menetdíj-visszatérítési igénybejelentő lap kitöltésével.

Átszállásnál is érvényesek a költségtérítés szabályai

A vasúti fennakadások az ingázóknak okozzák a legnagyobb gondot. A legtöbbjüknek havi, félhavi, esetleg 30 napos dolgozói vagy diákbérletük van, ezekkel azonban mit sem érnek, ha nem indulnak el a vonatok. A munkába és hazajutást azonban mindenképp meg kell oldani, ezért vonat híján kénytelen leszel jegyet váltani egy másik helyközi tömegközlekedési - VOLÁN vagy HÉV - járatra.

Ezt a plusz kiadást azonban visszatéríti neked a vasúttársaság, a bérlet kilométer-távolságának megfelelő összegben. Ennek igényléséhez azonban be kell mutatnod érvényes bérleted és a megváltott busz- vagy HÉV-jegyet is. A dolgozók a teljes árú, a diákok a félárú jegy árát kapják vissza, de naponta csak egyetlen oda-vissza útra kérheted a költségtérítést! Komolyabb probléma esetén az is előfordulhat, hogy a nemzetközi InterCity-járat kényelmét kell otthagynod félúton, ráadásul félig még érvényes jeggyel.

A költségtérítés ez esetben is jár, ha bemutatod a menetjegyed, valamint a - kényszerűségből - egyéb közlekedési eszközökre megváltott jegyeidet. A visszatérítést egy hónapon belül kérheted írásban, a MÁV ügyfélszolgálatainak valamelyikén. Az űrlap kitöltése és az intézkedés jár ugyan némi macerával, de a nemzetközi vasúti jegy nem két fillér, ezért mindenképp érdemes utánamenned a pénzednek. Ami a benyújtott visszatérítési kérelmeket illeti, a szabályzat szerint a MÁV a kérvényedet legkésőbb három hónapon belül köteles elbírálni és a pénzedet visszafizetni.

Késés és elégtelen szolgáltatás miatt is jár kártérítés

A vasúttársaság nem csupán akkor fizet, ha egyáltalán nem tudsz vonatra szállni, hanem akkor is, ha a lehetetlen körülmények miatt inkább elállsz az utazástól. Ha az éjszakai járat világítás nélkül, a télen közlekedő járat fűtés nélkül vagy a menetrend szerinti járat idegőrlő késéssel indulna el, jogodban áll úgy dönteni, hogy inkább nem veszed igénybe a MÁV vasúti szolgáltatását.

Ez esetben azonban jó, ha tudod, hogy pontról pontra igazoltatnod kell írásban a helyi vasúti személyzettel a fennálló helyzetet, máskülönben esélyed sem lesz érvényesíteni a költségtérítésre vonatkozó jogaidat az ügyfélszolgálatokon. A különféle szolgáltatásbeli hiányosságokra az Üzletszabályzat is részletesen kitér, a leggyakoribb probléma, a késés miatti kárpótlásra például hajszálpontos előírás vonatkozik: 30-tól 119 percig terjedő késésnél a jegyár 25%-át, 120 perc felett 50%-os díjtérítést kérhetsz.

A helyjegyed árát is visszakérheted, ha a zsúfoltság miatt nem kapsz ülőhelyet a kocsiban, és fél órán belül nem is találnak neked más helyet. Arra azonban figyelj, hogy ezt is igazoltatnod kell írásban az állomás személyzetével, máskülönben a pénztárnál hiába kéred majd a pénzed!

Fontos!
Nem minősül járatkimaradásnak, ha három órán belül új vonat áll be a vonalra, vagy mindössze fél órát vársz a peronon az indulásra, ez ugyanis még bele van kalkulálva a menetrendbe, kártérítés nem jár érte.

Ha törzsutasként START Klub- vagy Prémium-kártyád van, kérhetsz kompenzációt a kiesett kedvezmény miatt is, ez esetben a visszatérítést nem pénzben, hanem utazási kupon formájában fogod megkapni, amit bármikor érvényesíthetsz a jövőben a vasúti járatokon.

Ezt is szeretjük