Azt állították, le tudják fotózni az elhunytak lelkét: a viktoriánus kori fényképészek trükkös képekkel gazdagodtak meg

Jól fizető üzlet volt hamis szellemfotókat gyártani.

Viktoriánus szellemfotók
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A fotográfia történetének különös állomását képezi a viktoriánus kori szellemfotó-készítés, mely az 1800-as évek közepétől indult el, és söpört végig Amerikán és Anglián.

Sokan az időszak fényképészei közül, felfedezve az akkori fotótechnikában rejlő lehetőségeket, valósághű kísértetképeket készítettek, és alaposan meg is gazdagodtak a csalásból. Bár volt olyan, aki lebukott a hamis képeivel, a szellemképbiznisz virágzott, és megannyi különös felvétel maradt hátra.

Így készültek az első szellemfotók

A kísértetfotókhoz voltaképpen a véletlen adta az ötletet. A 19. században még gyerekcipőben járt a fényképezés, és a képkészítéshez hosszú exponálásra volt szükség. Ez azt jelenti, hogy a személynek, akiről portré készült, sokáig kellett mozdulatlanul állnia, hogy tökéletesen látszódjon a fényképen. Ha valaki belépett a keretbe, például egy felnőtt, aki egy pillanatra a fotózott gyermekhez hajolt, vagy egy állat haladt keresztül, akkor az ugyanúgy meglátszott a felvételen, de mivel csak egy rövid ideig maradt, az ő figurája áttetsző maradt.

Roger Fenton képe Arthur hercegről, 1854-ből. A rövid időre behajoló nő alakja csak halványan látszódik.
Roger Fenton képe Arthur hercegről, 1854-ből. A rövid időre behajoló nő alakja csak halványan látszódik.

Nem kellett sok hozzá, hogy a kreatív szakemberek felismerjék az áttetsző alakokban rejlő lehetőséget. Sir David Brewster (1781-1868) 1856-ban jött rá, hogy ily módon szellemfotók készíthetők, csupán egy, a célszemélyhez hasonló illetőre van szükség, aki a kép készítése előtt egy kis ideig a lencse előtt tartózkodik, így az alakja kísértetnek tűnik, valós kiléte pedig nehezen kivehető lesz.

Brewster nem csalásként, inkább küldetésként értelmezte a kísértetképek készítését. Úgy gondolta, hogy a fényképész annak érdekében, hogy klienseit szórakoztassa, akár a spiritualitás világába is elkalauzolhatja őket, és ebben a művészete lehet az eszköz.

A cikk az ajánló után folytatódik

Lehet-e boldog, aki intelligens? - A tudás hatása a lelki egészségre

Kepes András író, újságíró a Femina Klub júniusi előadásán arra keresi a választ, hogyan találhatunk boldogságot egy folyamatosan változó, kihívásokkal teli világban. Hogyan formálhatjuk úgy az életünket, hogy az ne csak sikeres, de valóban örömteli is legyen?

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2025. június 5. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Amerikától Angliáig szárnyalt a biznisz

Amerikában a polgárháború után rengeteg család gyászolt. A harcmezőn apák, fiúk, testvérek vesztek oda, és az emberek mindent megadtak volna, hogy újra lássák elhunyt szeretteiket.

A szellemfotó-készítés egy ilyen szituációban nagyon jó üzletnek bizonyult a fotósok számára. Az ötvösből lett fényképész, William Mumler (1832-1884) kapva kapott az alkalmon, és szemfüles üzletemberként öt-tíz dollárért árulta kísértetfotói darabját. Ez akkoriban még igen nagy összegnek számított. Azt állította, hogy médiumként képes a holtak lelkét lencsevégre kapni, és bár az emberek szabad szemmel nem látják a szellemeket, de a kamera képes erre.

Mumler annyira hiteles volt, hogy a székébe még Abraham Lincoln özvegye is beleült. A simlis fényképészre ez hozta a bajt: lebukott, és csalásért felelősségre is vonták. Üzletének híre azonban szárnyra kapott, és a szellemfotózás Angliát is meghódította. Az ottani fényképészek azokat a képeket használták fel a kísértetfotókhoz, amelyek korábban az elhunytakról készültek.

Mumler képe Lincoln özvegyéről.
Mumler képe Lincoln özvegyéről.

Angliában abban az időben rendkívül foglalkoztatta az embereket a halál, a halál utáni lét és a spiritualitás, ezért a kísértetfotózás nagyszerű táptalajra lelt. Azok számára, akik válaszokat kerestek a kérdéseikre, a szellemképek egyfajta bizonyosságot, megnyugvást adtak, hogy a lélek a halál után sem vész el, és a spirituális gondolkodás abszolút helyénvaló.

Fontos megjegyezni, hogy annak ellenére, hogy rengeteg ember bedőlt a fényképészek trükkjeinek, nem mindenki hitt nekik. A spiritualitás még napjainkban is megosztó téma, de már a 19. században is akadtak, akik kételkedtek benne, hogy szellemek és kísértetképek valóban létezhetnek. William Stainton Moses (1839-1892) pap és médium például hatszáz fényképet vizsgált meg tüzetesen, elszántan kutatva a trükköt, hogyan készültek. Bár sokakat rajtakapott a csaláson, volt, akinek a munkái még őt is lenyűgözték.

A kísértetfotók reneszánsza

Ahogy telt az idő, egyre gyarapodtak a kételkedők, és leáldozott a 19. századi szellemfényképezés csillaga. Az I. világháború után azonban ismét feléledt a bizarr biznisz, hiszen rengetegen veszítették el családtagjaikat, és ismét feléledt az emberekben a vágy, hogy újra láthassák szeretteiket.

Hope egy kísértetfotója.
Hope egy kísértetfotója.

Ekkor, az 1920-as években lépett színre William Hope. Abban az időben már a technikai feltételek is sokat javultak, és sokkal tisztább felvételek készültek, melyek jóval meggyőzőbbek is voltak a viktoriánus képeknél. Hope egyszerű hasonmásokat alkalmazott, akiket dupla exponálással varázsolt a hamis képekre. Idővel róla is kiderült, hogy szemfényvesztő.

Hiába az azóta eltelt évszázad, a szellemfotózás a mai napig nem tűnt el a világból. A világháló kiváló terjesztője lett a civilek készítette, képszerkesztő-programokkal bütykölt fotóknak, és sokan nyitottak is rájuk. Akárhogy is, a szellemvilág léte, vagy nem léte, továbbra is sokak számára nyitott kérdés, izgalmas talány maradt.

Nézegess szellemképeket!

A következő galériában az említett fotósok és más, hasonlóan spirituális területen tevékenykedő fényképészek munkáit nézheted meg. Érdemes alaposan megfigyelni, milyen megoldásokat találtak valósághűnek a 19-20. században a laikus emberek, vagyis milyennek képzeltek egy szellemet.

William Mumler képe.
William Mumler képe.
William Mumler képe.
William Mumler képe.
William Mumler képe.
Édouard Isidore Buguet képe.
Sybell Corbet képe.
William Hope képe.

Olvastad már?

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Ezt is szeretjük