A 3 legpofátlanabb módszer, amivel átvernek a boltban: ne hagyd becsapni magad!
Tudatos vásárlóként könnyebb észrevenni, ha kijátszanak!
Egy korábbi felmérésből - melyet a Tudatos Vásárlók Egyesülete és a Forsense Intézet készített - kiderül, hogy melyek a legtipikusabb fogyasztóvédelmi problémák, amelyekkel a vásárlók szembesülnek, és általában milyen megoldások születnek végül ezekben az ügyekben.
A kutatás alapján ugyan úgy tűnik, alacsony a fogyasztóvédelmi problémákkal találkozók aránya: az élelmiszer-vásárlással kapcsolatban a válaszolók 14%-a számolt be arról, hogy fogyasztói jogai sérültek a közelmúltban.
De a fogyasztóvédők szerint ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy valóban kevés a visszaélés, inkább arról lehet szó, hogy a vásárlók sokszor nem ismerik a jogaikat, vagy a nehézkesnek gondolt ügyintézés miatt inkább nem is teszik szóvá a problémát. Ne dőlj be a leggyakoribb módszereknek!
Óvatosan az akciókkal!
Általánosan elmondható, hogy az akció hívószóra tíz vásárlóból nyolc biztosan felkapja a fejét, és talán olyan terméket is a kosarába tesz, amelyre valójában nincs is szüksége, csupán azért, mert most végre jó áron juthat hozzá.
Nem csak a felesleges vásárlás miatt jelent ugyanakkor kockázatot bedőlni az akciós címkének: gyakran előfordul ugyanis, hogy az akciósként feltüntetett árucikk a pénztárnál már nem akciós, hanem eredeti árán szerepel.
Ezt pedig, ha éppen azzal vagy elfoglalva, hogy pakolod a termékeket a futószalagra, nem biztos, hogy azonnal kiszúrod.
Sőt, az sem biztos, hogy ellenőrzés céljából még átfutod később a blokkot, vajon minden helyesen szerepel-e rajta. Csupán elégedetten nyugtázod: sikerült kifognod egy jó akciót.
Az is előfordul, hogy a kiírt ár ugyan helyes, ám nem az adott termékre vonatkozik, vagy lehúzva a vonalkódot kiderül, hogy az adatbázisban más termék szerepel. Ezek egy része persze nem szándékos, csupán téves árazás eredménye, de ha az ember figyelmetlen, könnyen átsiklik felette.
Megtévesztő hirdetések
Az már viszont szembetűnő, és kicsit sem korrektebb, ha a katalógusban meghirdetett árzuhanásnak az áruházba érve már nyoma sincs. Egyáltalán nem ritka az az eset, amikor a szupermarket hirdetőújságjában hívogató akciókkal csalogatja a vevőket, majd amikor a vásárló szeretne lecsapni a kihagyhatatlan ajánlatra, és akár már az akció első napján igyekszik a helyszínre - hiszen az akció csupán a készlet erejéig érvényes -, a termék már nem kapható, gyanúsan hamar elfogyott, ami egyébként nem is csoda, hiszen az árukészlet irreálisan kis mennyiségű volt.
Ilyen esetekben ez a vásárlók megtévesztésének minősül, a Gazdasági Versenyhivatal pedig általában milliós bírságot szab ki a hasonló trükkökkel élő áruházláncokra, ha kiderül a turpisság.
Súlyprobléma
Gyakran teszik fel a kérdést a felvágottas pultnál, hogy lehet-e pár dekával több: persze, itt sem kell mindig átverést szimatolni, de ha egyébként elég lenne 20 deka is, ne hagyd magad rábeszélni a nagyobb mennyiségre, ne bólints rá rögtön a 30-ra!
Ha pedig vásárlás előtt szeretnél meggyőződni a termék súlyáról, erre az üzletnek lehetőséget kell biztosítania: ezért vannak az önkiszolgáló üzletek rakodópultjainál ellenőrző mérlegek! A pultnál úgy kell elhelyezni a mérleget, hogy annak skáláját, tehát a mért mennyiséget a vásárló láthassa. Ma már elterjedt azoknak az automata mérlegeknek a használata, melyeknek kijelzőjén a mért mennyiség mellett az egységár és a fizetendő ár is szerepel.
Listázva a tisztességes üzletek
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság pozitív listát indított, ahová azok az üzletek kerülhetnek fel, akiknél három országos vizsgálat során sem találtak semmilyen rendellenességet, a megelőző egy évben pedig nem alkalmaztak velük szemben szankciót, illetve nem volt megalapozott panasz ellenük.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A vizsgálatok során általában azt ellenőrzik, hogy az árak helyesen vannak-e feltüntetve, a kereskedő hogyan kezeli a szavatossággal kapcsolatos kifogásokat, és hogyan reagál a panaszokra.
OLVASD EL EZT IS!
- pénz
- csalás
Így csalhatnak ki milliókat a zsebedből
- felmérés
- idegesítő
Ettől a viselkedéstől borul ki a legtöbb kolléga
- vásárlás
- spórolás