Nem mindegyik trappista, ami annak látszik!

Leteszteltük őket!

Kissé sós íz, arányos lyukak, rugalmas állag - ezek az előírások vonatkoznak a trappista sajtra. Legalábbis elméletileg...

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek
A trappista sokak szerint jellegtelen, és érdemtelenül bitorolja a legnépszerűbb sajt nevet. Semleges ízű vagy sem, igénytelen ízvilágú vagy sem, a mai napig ez Magyarország leggyakrabban vásárolt sajtja - nem véletlenül tartja a trappistát minden gyártó a repertoárján.
Apropó gyártók: de kié a legjobb?

Az előre csomagolt, a kerek és a mini

A teszthez szükséges tetemes sajtmennyiséget több helyről szereztük be, hogy a lehető legszélesebb választékot vizsgáljuk. Bepakoltunk a kosarunkba minden előre csomagolt fajtából: vettünk kereket, téglalap alakút, félkör formájút, és minit, szám szerint 22 piros, műanyag ruhába bújtatott sajtfajtát.
Első benyomásainkat a csomagolóanyagról szereztük, azután következett a sajt színe, illata, majd a levágott szelet színe, szerkezete - a kerekded lyukacskák száma -, illata, és végül, de egyáltalán nem utolsó sorban az íze, vagyis a kóstolás.
Tekintve, hogy a csomagolószerek szakszerű alkalmazásával hosszabb ideig megőrizhetjük az élelmiszerek természetes állagát, színét, ízét, először azt vizsgáltuk meg. A sajtokat vákuum fóliába csomagolják, aminek köszönhetően jelentősen megnő eltarthatóságuk, a becsomagolt termékek minősége egyenletes, megjelenésük tetszetősebb marad a tárolás ideje alatt. A csomagolóanyagok és a feliratok általában rendben is voltak, alig néhány esetben ázott le a burkolatról a címke. Akadt olyan gyártó is, aki termékének kibontását tépőfüllel segítette a burkolat tetején.
Amikor viszont lehántottuk a fóliát, az ítészek leggyakoribb kifogása a sajtban található lyukak nem kielégítő száma volt. Vagy levés lyuk volt a sajtban, vagy a kívánatosnál apróbbak voltak, és olyan példa is akadt, ahol egyetlen árva lyukacska próbálta állni a sarat a szigorú bírálók árgus szemei előtt. Ami a sajtok állagát illeti, volt néhány olyan típus, amelyik a szép homogén felület helyett erősen morzsálódott.

Tudtad?
A trappista általában 2,9%-os zsírtartalmú tejből készül - egy kilóhoz 9-11 literre van szükség. A tejet gyártóedénybe töltik, majd baktériumtenyészetet és oltóenzimet adnak hozzá - ez utóbbi feladata, hogy 30-35 perc alatt megalvassza a tejet. Amikor az aludttejhez hasonlóan kezd kiszivárogni a szemcsék közül a savó, a masszát megformázzák és prés alá teszik, hogy a maradék savó is kiszivárogjon. Ezután formába töltik és préselik a sajttésztát, a megszilárdult sajtot pedig sólébe helyezik, majd érlelik - az érlelés során alakul ki ugyanis a sajt jól ismert ízvilága. Ideális érési ideje 3-4 hét, de megesik, hogy a türelmetlen gyártó sajnálja a pénzt a raktározásra, és 1-2 hét érlelést követően kiszállítja a boltokba. Pedig az érlelés a sajt lelke, az érési folyamat ugyanis valójában előemésztésnek fogható fel. Ezért van az, hogy a sajtféleségek emészthetősége közel 100%-os.

Vajon eltarthatóak?

Az általunk vásárolt egész sajtok viszonylag nagy mennyiségeket rejtettek, így feltételeztük, hogy a fogyasztók sem minden esetben használják fel egy alkalommal a teljes mennyiséget. Ezért fontosnak találtuk, hogy megnézzük, meddig őrzik meg eredeti minőségüket a sajtok.
A teszt elvégzése után a mintákból fóliába szorosan becsomagolva hűtőszekrénybe tettünk a maradékot, majd egy hét után elővettük őket: penészedést egyetlen esetben sem tapasztaltunk, a sajtok illata, állománya változatlan maradt, egyetlen esetben éreztünk csupán enyhe kesernyés ízt, de alapvetően nem lettek érettebbek.

A két legjobb és a sorban utoljára kullogók

Minden szempontot összevetve két sajt érdemelt kiváló minősítést: a legmagasabb pontszámot kapott sajtféle, a Tesco márkanév alatt forgalmazott, Tolnatej Rt. által gyártott trappista sajt.

Ára 1099 Ft kilónként, míg a második legjobb, a Kuntej Zrt. által gyártott Füredi márkanéven forgalmazott sajt lett, aminek 1449 Ft-ot kóstál kilója. Ám érdekesek a sereghajtók is: mindkét sajt - pici eltéréssel az egyik megfelelt, a másik nem megfelelt minősítést kapott - azért szerepelt le, mert köszönő viszonyban sem volt a magyar vásárlóközönség által favorizált trappista tulajdonságaival. Színük erős sárga volt, a lyukak formája minden volt, csak nem kerek, és ízük sem emlékeztetett az általunk kedvelt trappistára. Nem csoda, hiszen mindkét sajt összetétele pontról pontra azonos, és mindkettőt az Euro Chees Vertriebs Gmbh gyártja. Az egyik neve ugyan Pilos és a Lidl forgalmazza, a másik Golden Chees néven kerül forgalomba, és a Penny Marketek árulják. Mindkét EU gyártmány 1070 Ft-ba kerül kilónként, a trappista nevet pedig nyilván azért írják rá, hogy rásózhassák őket a magyar vevőkre.

Minden a szerzetesektől ered...
A trappista eredeti hazája Franciaország, ahol a Mayenne körzetben lévő Notre Dame de "Port du Salut" kolostorban élő trappista szerzetesek készítették először. A mai napig az ő receptjük alapján készült sajt a leghíresebb, de nagyon finom a burgundiai Citeaux-ban, a piccardiai Mont-des-Cats-ban, vagy a bretagne-i Sainte-Anne-d’Auray-ban érlelt trappista is.

December 13-tól már kapható a forgalmasabb újságárusoknál a Kosár - a fogyasztók magazinja reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!

A Kosár magazin decemberi számának tartalmából:
  • A klasszikustól a joghurtosig - szaloncukorteszt
  • A harmónia a nyerő! Hordozható MP3-lejátszók tesztje
  • Száraz, palackos erjesztésű pezsgők tesztje
  • Nyakkendő helyett - karácsonyi ajándékötletek
Kosár – a fogyasztók magazinja
FÜGGETLEN, MEGBÍZHATÓ, HASZNOS és ÉRDEKES
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287
Ezt is szeretjük