Te is félsz a vezetéstől? Megmutatjuk, hogyan autózhatsz ügyesebben!
A magabiztos vezetés tanulható és abszolút fejleszthető. Ráadásul segítséget is kaphatsz hozzá. (x)
Az autózásról szóló cikksorozatunk következő cikke, melyben továbbra is a nőket érintő szempontokat vesszük végig, a biztonságos vezetés témáját járja körül. Hozzám hasonlóan biztosan másokat is érint az a jelenség, hogy ugyan jól vezetnek - az én vezetési képességeimet például még apám sem kérdőjelezi meg, ami óriási elismerés -, mégis előfordul, hogy izgulni kezdenek egy-egy kimerítő vezetési szituációban.
Mert például ha egy bonyolult, számomra ismeretlen csomóponthoz érek és a forgalom diktálta tempóban bravúros sebességgel kell döntést hoznom, hogy merre is kell mennem, akkor bevallom, felmegy az adrenalin szintem. De hasonló a helyzet akkor is, mikor az összes futárszolgálatos kisteherautó mentő üzemmódban szeretné leszállítani a csomagját és legszívesebben mindenkit letolnának az útról.
Asszisztensek a vezetésben
Ezért gondolom hasznosnak végigvenni azokat a technikai segédeszközöket, amelyek megkönnyíthetik mindennapjainkat, mégis sokan kissé bizalmatlanul állnak ezen vívmányokkal szemben.
A vezetői asszisztens rendszerekről ugyan sokat hallani, de általában, mint minden technikai újításról, ezekről is férfiaknak címzett szakzsargonban beszélnek. Most azonban megpróbálom lefordítani, hogy miben is segíthetnek a valós forgalmi helyzetben. Én egy SEAT Leon FR-t vezetek, így ennek az autónak a rendszerein keresztül tudom szemléltetni az asszisztensek hasznosságát.
Tempomat: hosszú távú biztonság
Országúton, vagy autópályán nagyon megnöveli a biztonságérzetet a tempomat, amely egy megadott, fix sebességben tartja az autót. Ha beállítom például a 130-as sebességet, akkor egyrészt biztos lehetek benne, hogy nem érhet meglepetésként egy gyorshajtás számla a postaládámban egy gyanútlan reggelen, másrészt a hosszú utak során nem fáradok el a sebesség egyenletes tartásában - ennek köszönhetően már többször éreztem, hogy frissebben szállok ki az autómból, mint korábban, mikor tempomat nélkül vezettem.
Ha azonban egy előzés miatt nagyobb sebességre kell kapcsolnom, akkor csak rálépek a gázra és az autó egyből gyorsulni kezd, majd mikor az előzés után leveszem a lábam a gázpedálról, magától visszaáll az autó az előzetesen beállított sebességre. De, ha egy akadály miatt fékeznem kell, akkor a fékpedálra lépve azonnal kiold a tempomat és olyan mértékben lassíthatom le az autót, ahogy az adott helyzet megkívánja.
Kényelmes, pihentető autózás
A vezetésnek tényleg nem kell stresszesnek lennie, és ebben két másik okos rendszer is segít már. Az egyik a sávtartó asszisztens, amely mellett nyugodtan ránézhetek a GPS-emre, hiszen közben rábízhatom a sávtartást az autóra - még nagyobb sebességnél is. A rendszer ugyanis érzékeli az autóút, azon belül pedig az én sávom szélességét és optimális pályán tartja azt a két határvonal között. Természetesen a kanyarokat nem veszi be helyettem, de egyelőre ez még nem automatapilóta – amit én nem is bánok, mert alapvetően élvezem a vezetést.
A másik hihetetlenül praktikus találmány az automata távolsági fényszóró vezérlés. Korábban, ha este vezettem, akkor mindig feszülten figyeltem, nehogy túl későn kapcsoljam le a fényszórót és kisüssem szegény szembejövő autós szemét. De ennek szerencsére már vége, erre is figyel helyettem a Leonom. Pont jókor kapcsolja le és fel a fényszórót, így én figyelhetek az úttestre.
Fáradságfelismerő rendszer
Sokan attól tartanak, hogy ha ennyi mindent tud egy autó magától, akkor az ember elunja magát a volánnál, esetleg be is alszik, és kész a baj. Azonban az okos asszisztensek mellett fáradságfigyelő is létezik, ami arra vigyáz, hogy ne bóbiskoljak el a kormánynál ülve. Hogy hogyan működik? A rendszer figyeli a vezetői szokásaimat és amint nem érzékel tartást a kezeimben, ahogy a kormányt fogom, pittyeg és kivillan a kávé jel, hogy ideje valami frissítő után néznem.
Ha többet is olvasnál az autópályás közlekedés tudnivalóiról, akkor kattints korábbi cikkünkért!