Te mit veszel meg?
Azt gondolod, rád nem hatnak a reklámok? Akkor nézz tükörbe: vajon hány márka sorakozik a fürdőd polcán? Hidd el, te is irányítva vagy...
Amikor a múlt század végén Henry Ford elkészítette, majd piacra dobta első autóját, a kortársak már sejtették, hogy az új jármű átalakítja Amerika társadalmát.
Az autó kezdeti diadalútjához még reklámra sem volt szükség, a Ford T-modell megjelenése után reklámra már csak a motorkerékpár-gyárosok szorultak - egy régi mondás szerint reklám csak az eladhatatlan dolgoknak kell...
Az autó fejlődésével párhuzamosan a nyugati kapitalista társadalmak fokozatosan alakultak át tömegkommunikációs fogyasztói társadalmakká. Amióta Magyarországon is a piacgazdálkodás folyik, nálunk is egyre több reklámmal találkozni.
Modern hitvilág számtalan templommal
A cégek külön reklámszakembereket foglalkoztatnak azért, hogy vállalkozásuk ismert legyen, illetve, hogy terméküket számukra megfelelő mértékben tudják értékesíteni. A reklámok a XX. század templomába, az áruházba csábítják a vásárlókat, a kereskedők is előnyben részesítik a propagált termékeket. Egyes cégek ügynököket fogadnak fel kincseik értékesítéséhez, otthonokba szerveznek termékbemutatókat, eladási szertartásokat.
A fogyasztási cikkek kínálatának bővülése természetesen önmagában senkire sem hathat károsan, de a túlságosan erőteljes, bőséges reklám túlfogyasztást okoz, a nemrég vásárolt ruhát, illatszert, technikai vívmányt, autót hamar ki kell dobni, újra kell cserélni. A túlfogyasztás a technikai, ipari társadalom hihetetlen gyors ütemű fejlődését hozza magával, a nyersanyagok, a természet kincsei pedig hamar elapadnak.
Az egyes termékek reklámozása a másik termékkel szemben utóbbi rovására történik, és ez etikai problémát is felvet a reklámtevékenységgel szemben. Például az egyik mosópor attól nem lesz jobb, mert a másikhoz képest azt állítják róla, "jobban eltávolítja a foltokat", vagy ha egy farmernadrággal autókat húznak el, biztos, hogy a reklámban bemutatott "képessége" nem teszi tartósabbá, mint egy nem reklámozott vászonnadrágot.
Az üdítőital állítólag még zamatosabb, az intim betét még nedvszívóbb.
Sok esetben szebb dobozba kerül a termék, esetleg kapsz hozzá három csepp vagy gramm ajándékot is. Majdnem mindegyik új termék megvásárlásakor házat, lakást, gépkocsit, sok millió meglepetést nyerhetsz, lassan pedig ott tartunk, hogy a felesleges nyereményautókkal már nem is tudunk mit kezdeni...
A tudatalattiban hatnak
A meggyőzés szinte tökéletes, a reklámok - hírek, tv-műsorok - akaratod ellenére is hatnak rád. A tömegkommunikációs meggyőzés meghatározza azt, hogy mit teszel a kosaradba.
A technikai evolúció sokáig nem függött a fogyasztótól, egy tudós, feltaláló gondolkozását nem befolyásolta az, hogy hányan vásárolják majd meg az általa feltalált, kifejlesztett terméket. Mára a fogyasztó diktálta termelés új irányt szab a "fejlődésnek" is: a piac tele van bóvlival, a drágább, állítólag jobb minőségű termékeknél is vigyáznak, ne legyen tökéletes, hamar kelljen másikat vásárolni helyette.
A tévében a gyógyír?
A felnőttek talán azt hiszik, hogy védettek, de biztos, hogy nem ellenállóak a reklámokkal, hírekkel, politikai kampányokkal szemben. A helytelen városi életmód nyomán te is veszítesz egészséged teljességéből. Sokan a televízióban reklámozott gyógyszerszerű termékektől remélik a gyógyulást, panaszaik enyhülését.
Általában különösebb meggondolás nélkül kérik ezeket a gyógyszertárakban, az esetleges káros hatások érdektelenek számukra, hiszen a reklám biztos nem hazudik.
Vannak híres fájdalomcsillapítók, antibiotikumok, amit a gyógyszerügynökök direkt reklámja után előszeretettel ír fel a háziorvos. Sajnos a reklámok a "süket" baktériumokat és vírusokat hidegen hagyják, és az emberrel szembeni harcukban a felesleges gyógyszerfogyasztás miatt egyre inkább felülkerekednek. Sajnálatos, hogy mára a gyógyszertár egy kisebbfajta bevásárlóközpontra hasonlít, ahol a helyi reklámanyagok a következő vásárláskor segítenek egy új termék kipróbálásában. Ha nem válik be az a bizonyos orrcsepp, van másik, és ha ez sem jó, biztos lehetsz benne, lesz újabb.
A baj az, hogy nem vagyunk egyformák, az egyes szervezetekre a gyógyszerek különbözőképpen hatnak. Egy fejfájásra kitalált készítmény az általános fejfájásra ad enyhülést, de lehet, hogy a tiéd nem múlik el tőle. Egy szép modellel reklámozott testápolótól pedig biztos, hogy nem leszel olyan szép, mint a reklámozó hölgy...
Persze egy reklámozott termék megvétele is nagy merészséget kíván, különösen, ha az eladni kívánt dolog bekerül a szervezetedbe.
A lemaradás egyenlő a presztízsvesztéssel?
A hirdetések egyfajta értékrendet, életstílust közvetítenek. Elhitetik a fogyasztóval, hogy ha nincs birtokában az új árucikk, akkor lemarad a többiektől, elmaradott, alacsonyabb rendű állampolgár lesz. A megvásárlásra felkínált javak, a valóságtól eltérő "műjólét" nagyon rossz hatással van a kevésbé pénzes emberekre.
Rosszul érzik magukat attól, hogy azt a bizonyos árucikket nem tudják megvásárolni, és a sugárzott jólétet sem tudják megközelíteni.
A tömegkommunikációs fogyasztói társadalmakban ennek következtében növekszik a bűnözés, sajnálatos módon egyre több a gyermekkorú bűnelkövető is.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
És azon se csodálkozzon senki, hogy a kábítószer-fogyasztás is egyre nagyobb méreteket ölt, ennek oka pedig részben a tömegkommunikáció és reklámok okozta életidegen társadalmi tudat: a valóság és a médiumok sugallta "álboldogság" között tátongó óriási szakadék.
A televízió majdnem mindegyik műsora propagandának tekinthető, a műsor egy időben milliókra hat.
Többgyerekes, televíziót nem tartó családoknál figyelték meg, hogy az itteni gyerekek nem követelik szüleiktől azon élelmiszeripari termékeket, amit a tévét néző gyerekek igen. A kereskedelmi televízióknál bevett szokás, hogy a gyerekműsorok közben is vetítenek reklámot. A gyerekek nem tudnak, és nem is akarnak védekezni, tetszik nekik a reklám miliője, az érdekes filmecske.
De miért is rossz, hogy reklámot néznek? A reklám megbízhatatlan, félrevezető - mondhatnánk, na és? A gond az, hogy a gyermekek védtelenek a reklám és az egyéb filmek hatásaival szemben. Személyiségük fejlődését befolyásolja a tömegtelevízió, a tömegnevelés.
OLVASD EL EZT IS!
- pénz
- pszichológia
A legpimaszabb vevőmanipulációk
- illat
- kozmetikum