Hány év múlva fogsz meghalni? Itt a képlet, amivel kiszámolhatod
18 évig dolgoztak az egyenleten a kutatók, amellyel kiszámítható, hogy meghalsz-e tíz éven belül.

Ez is érdekelhet

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Csatlakozz te is Fördős Zéhez, és #FőzzAGYERMEKEKÉRT! (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

beauty and style

A kávéfilter erre is jó: olcsó trükk a smink tökéletesítésére »

Magyar márka táskái New Yorkban: a Nini Molnar nemzetközi sikerekre tör »

Felejtsd el az uncsi karácsonyi zoknit: ajándékozz élményt! (x) »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A Johns Hopkins Egyetem kardiológusai 58 ezer terhelési teszt áttanulmányozása után kidolgoztak egy képletet, amellyel kiszámolhatod, hogy mennyi esélyed van túlélni a következő tíz évet.

A teszt elvégzéséhez szükséged lesz egy futópadra, papírra és ceruzára, valamint egy számológépre.

Mennyire vagy fitt?

Régóta bizonyított tény, hogy az ember fizikai állapota összefüggésben van a várható élettartamával: minél fittebb vagy, annál valószínűbb, hogy sokáig élsz majd. Erre épít a FIT Treadmill Score elnevezésű teszt, amelyet futópadon kell végezni, és az eredményeket papírra vetni.

A kapott értékek segítségével kiszámítható, hogy mekkora esélye van a tesztalanynak arra, hogy a következő tíz évben elhalálozzon. A fizikai állapotot mértéke a MET, vagyis a metabolikus ekvivalens, amely a különböző energialeadással változó oxigénszükségletet jelenti.

1 MET a nyugalmi állapotot jelenti: ha lassan sétálsz, az nagyjából 2 MET-nek, a futás pedig körülbelül 8 MET-nek felel meg. Ez azért fontos, mert a képletben többek közt a MET-értékkel kell majd számolnod.

Így számolj!

A teszt háromperces szakaszokból áll, amelyeket a futópadon kell eltöltened különböző tempóban és emelkedési szinten. Minden fázishoz megadtak egy MET-számot: az egyenletbe azt a legmagasabb értéket helyettesítsd be, amit teljesítettél.

Mielőtt számolni kezdesz, határozd meg a maximális előrebecsült szívverésed: ezt úgy kapod meg, hogy 220-ból kivonod az életkorod, ha tehát 25 éves vagy, akkor 220-25=195. Ezt kell majd elosztanod az edzés közben mért legmagasabb pulzusszámoddal, így kapod meg a maximális előrebecsült szívverés százalékát.

A teszt lépései
1. szakasz: 2.7km/h - 10% emelkedés - 5 MET
2. szakasz: 4 km/h - 12% emelkedés - 7 MET
3. szakasz: 5.5 km/h - 14% emelkedés - 10 MET
4. szakasz: 6.8 km/h - 16% emelkedés - 13 MET
5. szakasz: 8 km/h - 18% emelkedés - 15 MET
6. szakasz: 8.9 km/h - 20% emelkedés - 18 MET
7. szakasz: 8.9 km/h - 22% emelkedés - 20 MET

A képlet és az eredmény

Ha minden szakaszt teljesítettél, amit tudtál, és lejegyezted a fentebb felsorolt értékeket, már csak be kell helyettesítened a kapott számokat a képletbe - ha férfi vagy, nem kell a végén hozzáadnod 43-at:

(12 szorozva a legmagasabb MET-tel) + (a maximális előrebecsült szívverés százaléka) - (életkorod szorozva 4-gyel) + 43.

Amennyiben az eredmény pozitív lett, nagy valószínűséggel nem fogsz elhunyni a következő tíz évben, ám ha negatív értéket kaptál, már van félnivalód. 100 feletti eredmény esetén 2% esélyed van a halálra, 0-100 között 3%, 0 és -100 között 11%, -100 alatt pedig 38% az elhalálozási esély a következő tíz évben. Ebben az esetben erősen ajánlott az életmódváltás és a rendszeres testmozgás bevezetése.

Ezt is szeretjük