Puffadás, hasmenés, görcsök: egy mindennapi élelmiszer, ami ezeket okozza
Lehet, hogy te is érzékeny vagy rá? Most kiderül!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ha sokszor gyötörnek emésztési panaszok látszólag ok nélkül, könnyen lehet, hogy laktózérzékeny vagy. Figyeld meg, hogy a tünetek tejtermékek fogyasztása után jelentkeznek-e, és máris egy lépéssel előrébb vagy.

Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a betegséggel kapcsolatban, és azt is elmondjuk, miként orvosolhatod a problémát anélkül, hogy le kellene mondanod a tejről.

Fontos!
Ha gyanakszol, mindenképpen keresd fel a háziorvost, mert teljes bizonyossággal csak hidrogénkilégzési teszttel mutatható ki a laktózintolerancia, az öndiagnózis pedig veszélyes lehet, hiszen az sem kizárt, hogy valami más okozza a tüneteidet.

Mi a laktózérzékenység?

Az európai emberek közel felét érinti a laktózintolerancia, amely a laktázenzim elégtelen termelődéséből fakad: ennek hiányában a szervezet nem tudja lebontani a tejcukrot, ami emésztetlenül éri el a vastagbelet, hogy ott hidrogéngázzá és zsírsavakká alakuljon, ezzel a következő fizikai tüneteket okozva:

  • puffadás,
  • hasmenés,
  • alhasi görcsök,
  • hányinger,
  • esetenként hányás,
  • hasi diszkomfortérzés.

A panaszok tej vagy más tejtermék fogyasztása után néhány órával jelentkeznek, de van, akinél már 20-30 perc múlva beindul a folyamat. A laktózérzékenység veleszületett betegség is lehet, de jellemzően a tizenéves kor vége felé, a húszas évek elején alakul ki, illetve ez később is megtörténhet, a szervezet ugyanis az évek múlásával egyre kevesebb laktázenzimet termel.

Mi legyen a tejjel?

A tejtermékek fontos összetevői az egészséges, kiegyensúlyozott étkezésnek, elhagyásuk kalcium- és D-vitaminhiányt okoz, ezeket pedig nehéz más módon megfelelően pótolni. Érdemes átállni a laktózmentes készítmények fogyasztására - ma már a legtöbb üzletben kapható laktózmentes tej -, de léteznek olyan rágótabletták és cseppek is, amelyek segítenek a laktázenzim pótlásában, ezekkel pedig tünetmentessé tehető a betegség - hagyományos tej fogyasztása mellett is.

Vannak olyan tejtermékek, amelyekben kevesebb a tejcukor, ezeket akkor is megpróbálhatod enni, ha nem szedsz semmilyen étrend-kiegészítőt. Ilyen például a kefir, a joghurt, a tejföl és a krémsajt, az olyan sajtok pedig, mint a trappista, az ementáli vagy a camembert, egyáltalán nem tartalmaznak laktózt.

Ezt is szeretjük