Egyre több lesz az árvíz: 650 ezer embert érhet természeti csapás Európában

Nem túl jó kilátásokat vetítettek előre a tudósok.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Jelentősen nő az árvizek kockázata Európában a következő években a globális felmelegedés miatt, még akkor is, ha sikerül 1,5 °C-ra korlátozni a hőmérséklet emelkedését az iparosodás előtti időkhöz képest - olvasható a Climate című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányban.

A szerzők három forgatókönyv alapján elemezték az árvízi kockázatot: 1,5 °C, 2 °C és 3 °C-os hőmérséklet-növekedés esetén, és arra a megállapításra jutottak, hogy Közép- és Nyugat-Európában nő meg leginkább az árvízi kockázat mindhárom esetben, és minél nagyobb a hőmérséklet-növekedés, annál nagyobb lesz a kockázat.

17 milliárd dollárnyi is lehet a kár

1,5 °C-os hőmérséklet-növekedés esetén 113%-kal nő az árvízi kockázat, 3 °C-os növekedés esetében 145%-kal. Előző esetben a térségben élő lakosok 86%-át, mintegy 650 ezer embert érinthet a természeti csapás, mely mintegy 15 milliárd dollár kárt okozhat évente. Utóbbi esetben mintegy 780 ezer embert sújthatnak az áradások, és a kár elérheti az évi 17 milliárdot.

A 2015 decemberében Párizsban tartott klímacsúcs résztvevői megállapodást fogadtak el annak biztosítására, hogy a globális felmelegedés az iparosodás előtti értékhez képest jóval 2 °C alatt maradjon, és megfogalmazták azon szándékukat, hogy a felmelegedést 1,5 °C alatt tartsák. Ha a globális felmelegedést sikerül is ezen korlátokon belül tartani, a regionális hőmérsékleti változások és ezáltal a klímaváltozás hatásai jelentősen eltérhetnek a globális átlagtól.

Ezen tanulmány eredményei azt mutatják, hogy az árvízi kockázat jelentős növekedését el lehet kerülni azzal, ha a globális felmelegedés az alacsonyabb hőmérsékleti növekedésen belül korlátozódik - olvasható a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő honlapon.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük