Megint jó sok emberrel szúrnak ki a fővárosban
Az akadálymentesítés nemcsak a mozgássérültek és a babakocsis anyukák problémája.,
Hosszú vajúdás után a főváros hamarosan belekezdhet a romos állapotú 3-as metró felújításába. Ez eddig még rendben is van. Viszont takarékossági okokból a felújított megállók nem lesznek akadálymentesek, ami nemcsak a mozgássérültekkel kiszúrás, hanem sok mindenkivel a babakocsis anyukáktól kezdve a kiskocsit húzó vagy járókerettel közlekedő nyugdíjasokon át a bőröndös turistákig.
A '70-es években épült 3-as metróvonal tervezett felújítása igencsak ráfér a vonalra. Az eredeti számítások szerint a ráncfelvarrás kijött volna 100 milliárd forintból, azonban hamar kiderült: lesz az 165 milliárd is, ha valóban rendbe szeretnék tenni a metrót.
Csakhogy ennyi pénz nincs, a főváros csak úgy tudja finanszírozni a felújítást, ha lefaragnak a költségekből. Ennek legegyszerűbb módja pedig az, ha a luxusdolgokat - mint az akadálymentesítés - kiveszik a tervek közül.
A mozgássérültek tiltakoznak
A Mozgássérültek Budapesti Egyesülete kampányt is indított az akadálymentes metróért. A mozgássérültek elfogadhatatlannak tartják, hogy az adóforintokból, azaz a mindenki számára épülő beruházásból részlegesen ki lesznek zárva, ezért levelet írtak Tarlós István főpolgármesternek és a 23. kerület vezetőjének, hogy a 3-as metrót ne csak részlegesen, hanem teljes egészében akadálymentesítsék - tudta meg az Index.
Tarlós István szerint a főváros mindent meg fog tenni, ami a lehetőségeikből telik, ha mást nem, valamilyen áthidaló megoldást keresnek. Ez lehet például az a kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcső, amit a Budapesti Műszaki Egyetemnek kellene feltalálnia - és, ami már létezik, hiszen több bevásárlóközpontban sima mozgó járdával oldották meg, hogy a bevásárlókocsikat fel vagy le lehessen tolni egy másik szintre.
Csak a lift lenne a jó megoldás
A mozgójárda lehetne áthidaló megoldás a liftek helyett, kerekesszékkel, babakocsival, bőröndökkel könnyebben lehetne rajtuk közlekedni, mint a hagyományos mozgólépcsőkön. Bár például vakvezető kutyával közlekedve ez sem lenne az igazi, mert a kutyák nagy része - még az iskolázottak is - pánikba esik a mozgólépcsőtől.
Az akadálymentesítés azonban nemcsak a mozgássérültek, fogyatékkal élők, babakocsis anyukák számára fontos. Gondoljunk csak bele, hogy egy egyszerű, banális lábtörés is - ami bármikor, bárkivel megtörténhet - mekkora problémákat okozna ma a közlekedésben: gipszelt végtagokkal, mankóval ugyanis ugyanolyan lehetetlen segítség nélkül leküzdeni a lépcsőket vagy a mozgólépcsőt, mint akkor, ha kerekesszékkel próbálnánk meg ugyanezt.
Az pedig sovány vigasz minden kiszolgáltatott embernek, hogy a felszíni közlekedés segítségével is el lehet jutni Budapest egyik pontjáról a másikra - leginkább egy több órás, városnéző túrával felérő utazás keretében.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Fotók: MTVA/Bizományosi/Jászai Csaba, mobilos kép: bkk.hu.
OLVASD EL EZT IS!
- budapest
- metró
BKV-val utazol? Akkor mától erre kell figyelned
- közlekedés
- felújítás